درسهای بازاریابی از مشاورهی ازدواج
به مناسبت اعياد، همه ساله مراسم و آيين هاي خاص از جمله جشن ازدواج برگزار ميشود. به همين سبب، يادداشت حاضر را به موضوع ازدواج و درسهاي آن اختصاص داده ام.بسیاری از برندها به جای اینکه مشتریان فعلیشان را حفظ کنند، 95 درصد از بودجه بازاریابی خود را صرف جذب مشتریان جدید میکنند. با توجه به اینکه هزینهی جذب مشتری جدید 30 برابر حفظ مشتری فعلی است، این کار عاقلانه به نظر نمیرسد.
ترک مشتریان وفادار و غفلت از آنها مانند این میماند که به همسرتان در یک رابطه بیتوجهی کنید. اگر روی منافع جدید تمرکز کنید و اجازه دهید که ارتباطتان رو به زوال برود، مشتریانی وفادار را از دست خواهید داد. اینجاست که رقیبان پا به میدان گذاشته و مشتریانتان را میدزدند.
اگر قدر چیزی را که در حال حاضر دارید، بدانید، روش صحیحی را برای بازاریابی خود در پیش گرفتهاید.
رابطهی شما با مشتری شبیه به رابطه با همسرتان است. با درس گرفتن از توصیههایی که یک مشاروهی ازدواج به یک زوج میدهد، می توانید به راحتی مشتریان فعلی را حفظ کنید.
1. از زمانی که در کنار یکدیگر هستید، بهترین استفاده را ببرید- با حوصله به حرف مشتریان گوش دهید و آنها را راهنمایی کنید. در خصوص بازاریابی تلفنی سعی کنید متوسط طول تماس تلفنیتان بین پنج تا 10 دقیقه باشد، اما همانطور که مدت زمان بیشتری را به همسرتان نسبت به سایر افراد اختصاص میدهید، گاهی لازم است با برخی از مشتریان زمان بیشتری را صرف کنید. این کار باعث میشود مشتری احساس کند شما برایش احترام و ارزش قائل هستید و در مقابل بیشتر از شما خرید میکند.
2. از صمیمی بودن نترسید- مشتریان وفادار نیروی حیاتی هر شرکتی هستند. سعی کنید آنها را بهتر بشناسید؛ با آنها روابط صمیمانهای داشته باشید و در رفتارتان نشان دهید که دوست دارید آنها را بیشتر بشناسید. صحبت کردن با مشتریان در رسانههای اجتماعی موانع بین یک شرکت نسبتا بزرگ یا یک برند را با مشتری از بین میبرد و آنها را به یکدیگر نزدیکتر میکند. نظر مثبت خودتان را درباره حضور آنها بگویید. به زودی متوجه خواهید شد که این اقدام بر روی آنها تاثیر بسیار بیشتری از ساخت یک تبلیغ پرهزینه دارد.
3. دو صد گفته چون نیم کردار نیست- یک رابطهی موفق بر پایهی اعتماد ساخته شده است. یکی از مهمترین پیامهای بازاریابی این است که "بازاریابان بااشتیاق نیازهای مشتریان مشتاق را برآورده میکنند. "
با مشتریان مشتاق با زبان خودشان صحبت کنید. با این روش متوجه میشوید که آنها دقیقا دنبال چه چیزی هستند.
به یاد داشته باشید که اگر محصولی با کیفیتی پایین به آنها بفروشیم، مشتری ما را ترک کرده و به رقیبانمان روی خواهد آورد.
4. قرار ملاقات حضوری را فراموش نکنید- دیدارهای چهره به چهره و حضوری با مشتریان داشته باشید. در بازاریابی تلفنی تنها تصور مشتریان از شما یک اسم و صدا است. دیدن آنها در نمایشگاه، نشست و رویدادهای مربوط به فعالیت شرکت، فرصت بزرگی برای فروشندهها و بازاریابان به شمار میرود که کمی از وقت خود را با آنها بگذرانند. در جهانی که ارتباطات از راه دور رایج است، ملاقاتهای حضوری و چهرهبهچهره تاثیر زیادی در ترغیب مشتریان به خرید، اعتماد، و برقراری ارتباطی صمیمانهتر دارد. به کار گرفتن تمامی این موارد اثر مثبتی بر شهرت و فروش بهتر شما خواهد داشت. علاوه بر این، ملاقات حضوری یک فرصت خوب برای ارائهی تمامی محصولات و خدمات به مشتریان شمار میرود.
5. جذابیتتان را حفظ کنید- اگر از فروشتان راضی باشید، دیگر تلاشی برای بهتر کردن خدمات و محصولات خود نمیکنید. اینجا است که مشتریان متوجه شوند می توانند خدمات و محصولات بهتر و به روزتری را از رقیبان دریافت کنند، پس شما را ترک خواهند کرد. به تلاش خود برای جذاب بودن ادامه دهید و هیچوقت از خودتان راضی نباشید.
همیشه در دسترس مشتریان باشید و به طور مداوم کاتالوگ، لیست محصولات، و وبلاگتان را به روز کنید و با این کار خودتان را در صحنه و جذاب نگاه دارید. فراموش نکنید که مشتریان هم می خواهند با برندی در ارتباط باشند که سبک خاصی را دنبال می کند.
6. سخاوتمند باشید – قبول کنید که همهی ما دوست داریم هدیه بگیریم. وقتی کسی به ما هدیه میدهد احساس میکنیم برای او مهم هستیم. در کمپینهای بازاریابی خود هدایا و مشوقهایی را برای مشتریان درنظر بگیرید و مطمئن باشید چیزی بیشتر از آن نصیبتان خواهد شد. نشستهایی را با مشتریان خود برگزار کنید و به کسانی که در نظرسنجی هایتان شرکت میکنند هدیه بدهید.
برقراری یک رابطهی خوب با مشتری یک شبه به وجود نمیآید، بلکه نیازمند زمان است. وفاداری مشتریان عامل بسیار مهمی است که شرکتها باید تلاش خود را برای پرورش آن در طول کسبوکار خود بکنند.
منبع:
http://experts.allbusiness.com/guest_posts/marriage-counseling-loyalty-marketing/#.VCu_Hlc37cs
سبز باشيد