وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

علائم ابتلا به سندرم قورباغه جوشان 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

علائم ابتلا به سندرم قورباغه جوشان

سندرم در دنياي کسب و کار، همچون سیاه چاله های بازاریابی، یک استعاره است.   سندرم های سازماني به اختلالات و نارسایی های کسب و کار اشاره دارد. آسیب‌شناسی مسائل و موضوعات مبتلا به سازمان یک ضرورت است. این ضرورت را کارشناسان و متخصصان سازمانی درک و در قالب چارچوبی با نام سندرم یا اختلالات حرفه‌اي تدوین کرده‌اند.  سندروم آمیزه‌ای از علائم و نشانه‌ها است که در کل نشان‌دهنده  اختلالی خاص هستند.  با تعریفی که در ابتدای این یادداشت در مورد اصطلاح سندرم صورت گرفت، باید دانست که هر سازمان و يا عضوي از سازمان در برخی مقاطع ممکن است هم چون اُرگانی زنده دچار مجموعه‌ای از معضلات سازمانی یا اصطلاحاً سندرم‌های سازمانی شود.
انواع مختلفی از سندرم‌ها در تیم‌ها و افراد وجود دارد كه شرح مفصل آن را در كتاب چهل گفتار پيرامون مديريت و رهبري در كسب و كار مي‌خوانيم، آنچه که در پی می‌آید به معرفی و  تعریف يكي ديگر از سندرم‌های رايج در ميان كاركنان سازمان‌ها و مديران‌شان مي‌پردازد.


قورباغه را بكش!
مي‌دانيم كه اگر قورباغه‌ای را در ظرف آب جوشاني بيندازيد، خواهيد ديد که بلافاصله خود را از ظرف بيرون پرتاب خواهد كرد. بار ديگر همان قورباغه را در ظرفي كه در آن آبي با دماي معتدل وجود دارد قرار دهيد و ظرف را روي شعله بگذاريد و كم كم شروع به حرارت دادن آن كنيد. خواهيد ديد قورباغه بدون آن كه احساس خطر جدي كند درون آب باقي مي‌ماند و آنقدر به حضورش در آب ادامه مي دهد تا كم‌كم بپزد.
افزایش تدریجی درجه حرارت محیط یک اثر تسکین‌دهنده بر روی قورباغه دارد. در این امر قورباغه بدن خود را با این تغییرات تنظیم می‌کند اما محدودیتی برای آن وجود دارد. از یک نقطه به بعد  متابولیسم بدن قورباغه دیگر نمی‌تواند مقابله و مقاومت کند و در نهایت می‌میرد.
ما همیشه از تغییرات نامحسوس و کوچک در محیط کار لذت می‌بریم و خود را با آن تنظیم می‌کنیم. اگر تغییرات خارجی سریعتر از تغییرات داخلی باشد، مطمئنا تاثیر مخربی خواهد داشت. اگرچه سخت است که انسان خود را از حالت اطمینان و تثبیت‌شده خارج کند، اما آمادگی برای تغییر اهمیت بسیار زیادی دارد.
علائم مشخص زیر نشان می‌دهد که ما در حال خو گرفتن به محدوده آسایش هستیم:
1.     آموزش: فکر کنید که در شرکتی 5 سال سابقه کار دارید. با خود فکر می‌کنید و متوجه می‌شوید که فرایند یادگیری برای شما پس از سال اول متوقف شده است. پس، فراگيري دانشي ما (نه يادگيري از تجربه) فقط يك سال بوده است که در 5 سال ضرب شده است و این کار یعنی خودکشی.
2.     رشد: همکارانتان بسته‌های افزایش حقوق و مزایای بسیار بیشتری از شما دریافت می‌کنند و شما در سالهای متوالی فقط یک افزایش نمادین داشته‌اید و یا هیچ افزایشی نداشته‌اید.
3.     مسئولیت: با وجود رشد شرکتی که در آن کار می‌کنید، سمت و مسئولیتهای شما یا تغییری نکرده است و یا کاهش یافته است.
4.     زمان آزاد: شما بیش از 30 درصد وقت آزاد دارید و نمیدانید که آن را چگونه صرف کنید.
5.     حضور یا عدم‌حضور: حضور داشتن یا نداشتن شما برای شرکت و یا دپارتمانی که در آن کار می‌کنید، تفاوت زیادی ندارد.
6.     مشاوره: شما در هیچگونه روند تصمیم‌گیری و یا بهبود شرکت، دخالت داده نمی‌شوید.


برای غلبه بر منطقه اطمینان، می‌توانید برخی یا ترکیبی از کارهای زیر را انجام دهید:
    در جستجوی برنامه‌های آموزشی و تحصیلات مرتبط باشید تا خود را واجد شرایط سازید.
    به تدریس پاره‌وقت بپردازید تا دانش خود را ارتقاء ببخشید و روابطی را ایجاد کنید.
    در گروه‌های مربوط به حرفه خود شرکت کنید.
    فرصتهای شغلی را در خارج از سازمان‌تان جستجو کنید.
    اگر لازم است زمینه کار خود را تغییر دهید. به عنوان مثال، اگر در زمینه خدمات فنی که حرفه کنونی شماست هیچ پتانسیل رشدی نمی‌بینید، به دنبال فرصتهای شغلی در فروش باشید.
    راههای جدیدی را آزمایش کنید، برای مثال مشاوره برای افزایش پتانسیل درآمد خود را امتحان کنید.
    چند ساعت در هفته را صرف خواندن داستان زندگی افراد موفق کنید تا انگیزه بیشتری بدست آورید.
اگر می‌خواهید چیزی را که تاکنون نداشته‌اید بدست آورید، باید کاری کنید که تاکنون انجام نداده‌اید. همیشه از محدوده آسایش اجتناب کنید و محدوده‌های استرس مثبت را تجربه کنید. فرصتهای فوق‌العاده‌ای که بر سر راهتان قرار خواهد گرفت شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

 

منبع:
https://www.linkedin.com/today/post/article/20140606105417-45036172-distinct-signs-of-boiling-frog-syndrome?trk=tod-home-art-list-large_0

 

سبز باشيد

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.