وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

مديران ماندگار 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

مديران ماندگار

بزرگان علم مدیریت به ما آموخته‌اند که کشور توسعه نیافته معنا ندارد، بلکه آنچه موجب عقب‌ماندگی می‌شود، ضعف در مدیریت است. بنابراین غنی‌ترین کشورها آن‌هایی هستند که یک نظام مدیریتی کارآمد و بهره‌ور داشته باشند. در اين ميان، افراد ممکن است در طول زندگی حرفه‌اي خود با کارفرمایان متعددی کار کنند، برخی از آنها خوب ، و برخی ضعيف هستند و فقط تعداد بسیار کمی وجود دارندکه بعد از سالیان نیز فراموش نشدنی هستند. و همين ماندگاران عرصه كسب و كار هستند كه موجبات توسعه‌يافتگي كشورها را فراهم مي‌سازند. ماندگاراني چون جك ولش، والت ديزني، استيو جابز، و .. در آن سوي آبها و بزرگان هم‌وطنمان نظير پایداری، بنیانگذار فرآورده‌های لبنی میهن، سلیمانی در شرکت کاله، خانواده‌ی نصیری در شرکت رامک، ژائله در شیرین عسل، گرامی بنیانگذار چای گلستان و... قبل از انقلاب هم بزرگانی چون خیامی، خسروشاهی...
کارفرمایان فراموش نشدنی ویژگیهایی دارند که ممکن است نتوان آنها بروی کاغذ نوشت اما  اين ويژگي‌ها و خصوصيات، در جایی که اهمیت دارد، یعنی در ذهن و دل کارکنان ثبت می‌شوند.
یکی از پرسش‌هایی که همواره از خودم می‌کنم این است که چگونه می‌توان مدیری ماندگار و در عین حال توانمند بود؟در اینجا برخی از نكات پيرامون تبديل‌شدن  به مديري ماندگار را مرور می‌کنیم:
1.    آنها ناممکن را باور دارند
بیشتر افراد برای رسیدن به دست یافتنیها تلاش می‌کنند، اما مدیران به‌یادماندنی از خود و از دیگران انتظارات بیشتری دارندو  به شما کمک می‌کنند و نشان می‌دهند که چگونه می‌توان به آن دست یافت. و شما را در جریان انجام کار و موفقیتی قرار خواهند داد که هرگز فکر نمی‌کردید ممکن باشد.

2.    آنها در بی‌ثباتی و عدم اطمینانها به دنبال فرصتها می‌گردند
مشکلات غیرمترقبه، موانع پیش‌بینی‌نشده، بحرانهای بزرگ و ... . اکثر مدیران در اینگونه مواقع بادبانها را پایین می آورند و منتظر می‌مانند و امیدوارند که به سلامت از طوفان عبور کنند.
برخی نیز به بحران به عنوان یک فرصت نگاه می‌کنند.
کارفرمایان به‌یادماندنی، بی‌ثباتی و عدم اطمینان را یک مانع نمی‌دانند، بلکه این شرایط را توانمندساز تلقی می‌کنند. آنها بنگاه اقتصادی را سازمان‌دهی مجدد می‌کنند، تغییر شکل می‌دهند و دوباره می‌سازند تا اطمینان دهند، انگیزه ایجاد کنند و الهام‌بخش باشند و در این فرآیند، سازمان را قدرتمندتر سازند.


3.    احساسات خود را همراه خود دارند
مدیران خوب حرفه‌ای هستند. آنها در کار خود بسیار حرفه‌ای و جدی و درعین‌حال دوست داشتنی هستند. آنها وقتی همه چیز خوب پیش می‌رود، شور و هیجان صادقانه و واقعی از خود بروز می‌دهند. برای کار و تلاش زیاد،از صمیم قلب قدردانی می‌کنند. جشن می‌گیرند، همدردی می‌کنند و نگران می‌شوند. گاهی‌اوقات ممکن است دلشکسته و یا عصبانی هم بشوند. اما سریع روح و روان خویش را بازسازی می‌کنند.
حرفه‌ای بودن، قابل تحسین است و حرفه‌ای بودن با ترکیب سالمی از انسانیت، الهام بخش است.


4.    آنها کارهایی را که انجام می‌دادند همچنان انجام می‌دهند
موفقیتهای این مدیران تغییرنا مطلوبی در آنها ایجاد نمی‌کند، آنها هرگز نمی‌گویند که این کار در شان من نیست، آنها آستینهای خود را بالا می‌زنند، کثیف و خاکی می‌شوند و کار را انجام می‌دهند. هیچ کاری برای آنان پست نیست و هیچ کاری برایشان خسته‌کننده نیست.
آنها هرگز تحت تاثیر عناوین خود قرار می‌گیرند بلکه تنها چیزی که آنها به آن افتخار می‌کنند، ثمرات کار و تلاشهایشان است.


5. آنها سبب میشوند کارکنان با او کار کنندنه برای او.
هر رئیسی یک عنوان دارد و این عنوان حق دستور دادن به دیگران، تصمیم‌گیری، سازماندهی و آموزش و برقراری نظم و انضباط را به آنها می‌دهد.
کارفرمایان به یادماندنی افراد را مدیریت و هدایت می‌کنند چون کارکنان خود این را می خواهند. شخصیت آنها الهام‌بخش افراد و کارکنان است، نه عنوان شغلي و سمت آنها.
آنها از طریق کلمات و اعمال خود باعث می‌شوند که کارکنان احساس کنند که آنها با او کار می کنند نه برای او به عنوان یک رئیس. بسیاری از کارفرمایان حتی قادر به درک تفاوت این دو نیستند.


6. آنها یک هدف بزرگتر را مدنظر دارند
یک رئیس خوب برای دستیابی به اهداف شرکت تلاش می‌کند.
رئیسهای به‌یادماندنی برای رسیدن به اهداف شرکت تلاش می‌کنند، همچنین برای دستیابی به یک هدف بزرگتر یعنی پیشرفت شغلی کارکنان، نجات کارکنان درحال تلاش و القای حس غرور و ارزشمند بودن در دیگران آنها فقط برای دستاوردهای سازمانی در یادها نمی‌مانند، بلکه کمکهای آنها به دیگران در سطح شخصی و فردی نیز آنها را به‌یادماندنی می‌کند.


7. آنها واقعا ریسک می‌کنند اما هوشمندانه
بسیاری از کارفرمایان، مانند بسیاری از افراد، سعی می‌کنند خود را به روشهایی برجسته سازند. شاید از طریق لباسها، عقاید و یا یک نمایش عمومی حمایت از یک خیریه.
کارفرمایان به یادماندنی می‌شوند زیرا از یک موضع ناشناخته و جدید حمایت می‌کنند، یك گام جدید برمی‌دارند، و درد و ناراحتی ناشی از نادیده گرفتن وضع موجود و خطرات سكانداري كشتي كسب و كار در آبهای ناشناخته را می‌پذیرند.
آنها ریسک می‌کنند نه به این خاطر که ریسک کرده باشند، بلکه برای اینکه به نتایجی که ممکن است در پی داشته باشد، برسند. و با این کار به دیگران الهام می‌بخشند تا به منظور رسیدن به آنچه که باور دارند امکان پذیر است، ریسک کنند.
به طور خلاصه، کارفرمایان به‌یادماندنی با گفتار، کردار و مهمتر از همه با نمونه قرار دادن خود، به دیگران برای رسیدن به رویاهایشان الهان می‌بخشند.

 

منبع:
https://www.linkedin.com/today/post/article/20140826123205-20017018-8-qualities-that-make-great-bosses-unforgettable?trk=tod-home-art-list-large_0


سبز باشيد

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.