وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

پیشنهاداتی برای مدیریت نسل فست‌فودی 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

پیشنهاداتی برای مدیریت نسل فست‌فودی

با توجه به نمودار جمعیتی کشور ما و تعداد زیاد افراد بین 20 تا 35 سال، شرکت‌ها می‌توانند بخش قابل توجهی از نیروی کار خود را از این گروه سنی تأمین کنند. تعداد زیاد جوانان جویای کار دست کارفرمایان را برای انتخاب باز گذاشته اما از طرفی مدیریت کردن این جوانان دغدغه‌ی بزرگی را برای کارفرمایان ایجاد کرده است. نسلی که من آن را نسل فست‌فودی می‌نامم مانند نسل‌های قبل از خود حاضر نیست برای رسیدن به موفقیت به قول معروف دود چراغ بخورد و به جای آنکه پله‌پله بالا برود تا به موفقیت برسد، می‌خواهد سوار آسانسور شود و سریع این مسیر را طی کند. تفاوتهای چشمگیر نسل فست‌فودی با نسل‌های پیشین باعث شده که نحوه‌ی درست مدیریت نیروهای جوان در سازمانها یکی از دغدغه‌های اصلی مدیرانی باشد که خودشان معمولاً دوران جوانی را پشت‌سر گذاشته‌اند. در ادامه نکاتی را پیرامون مدیریت نسل فست‌فودی بیان می‌کنم.

 

1) هم مدیر میکرو باشد هم ماکرو

شاید چند سال قبل ارتباط مدیر در سطح ماکرو (کلان) با کارمندان خود برای رشد شرکت کفایت می‌کرد. مدیر برنامه‌ها و استراتژی‌های خود را برای کل اعضای تیم مطرح می‌کرد و اعضا پس از دریافت پیام مدیر، به حرکت روبه جلوی خود جهت می‌دادند. با این وجود، ویژگی‌های نسل فست‌فودوی به گونه‌ای است که مدیر برای اینکه تیم چابکی داشته باشد، لازم است به سطح میکرو (خرد) برود و با تک‌تک اعضای تیم خود ارتباطی شخصی‌سازی‌شده بر مبنای ویژگی‌ها و اخلاق هر عضو برقرار کند.

 

2) فست‌فود مزایایی هم دارد

درست است که مصرف زیاد فست‌فود مضر است و پزشکان تأکید دارند که مصرف فست‌فود کنترل‌شده باشد اما همین فست‌فود در مواقعی به کمک ما می‌آید. زمانی که وقت تنگ است و باید در مدت زمان کوتاهی غذا را آماده کرد یا زمانی که ابزار لازم برای آشپزی کردن وجود ندارد، فست‌فود یک راه چاره‌ی مناسب است. به همین ترتیب درست است که نسل فست‌فودی تفاوتهایی با نسل‌های قبل‌تر دارد اما این تفاوت‌ها الزاماً به معنی بد بودن اعضای این نسل نیستند. اگر مدیر بتواند نیروهای جوان خود را به درستی مدیریت کند، می‌تواند انرژی و عجله‌ی آنها را در مسیر درستی هدایت کند و به نفع پیشرفت خود فرد و کل سازمان از آن استفاده کند.

 

3) از قابلیت‌های این نسل در حوزه‌ی فناوری بهره ببرید

یکی از تفاوت‌های عمده‌ی نسل فست‌فودی با سایر نسل‌ها، مهارت و استعداد شگفت‌آور آن در استفاده از ابزار فناوری و شبکه‌های اجتماعی است. مدیران باهوش به جای اینکه این واقعیت را نادیده بگیرند و دائماً گله و شکایت داشته باشند که چرا نیروهای جوان از فناوری استفاده می‌کنند، می‌توانند از این قابلیت باارزش جهت بهبود ارتباطات خود با آنها، گردش بهتر و سریع‌تر اطلاعات در سازمان، ایجاد خشنودی در نیروهای جوان و در نهایت رشد سریع سازمان استفاده کنند.

 

4) کمی غیررسمی باشید

تحقیقات نشان می‌دهد که 60 درصد از نسل فست‌فودی در کمتر از 3 ماه شغل خود را تغییر می‌دهد. زمانی که نیرویی سازمان را ترک می‌کند به‌ویژه اگر آن نیرو از نیروهای شایسته‌ی سازمان باشد، هزینه‌های مادی و معنوی زیادی به آن تحمیل می‌شود. بنابراین برای آنکه گردش نیرو را در سازمان خود به حداقل برسانید، می‌توانید قدری به ارتباطات غیررسمی مانند احوال‌پرسی‌های غیررسمی، فرستادن پیامک و ایمیل به مناسبت‌های مختلف، شرکت در جشن‌های مشترک و امثال این موارد توجه کنید. با این اقدامات ضمن آنکه جایگاه رسمی خود به عنوان مدیر را حفظ کرده‌اید، می‌توانید ارتباط بسیار بهتر و مؤثرتری با نیروهای جوان خود برقرار کنید.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.