شش درس کسبوکار از تیم فوتبال آلمان
درباره تیم ملی فوتبال آلمان در دانشنامه ویکیپدیا میخوانیم که این تیم یکی از موفقترین تیمهای ملی فوتبال در دنیاست. آنها سهبار قهرمان جام جهانی فوتبال (۱۹۵۴، ۱۹۷۴، ۱۹۹۰) و سهبار قهرمان جام ملتهای اروپا (۱۹۷۲، ۱۹۸۰، ۱۹۹۶) شدهاند. ژرمنها همچنین دارای سه نایبقهرمانی در جام ملتهای اروپا، چهار نایب قهرمانی در جام جهانی و چهار مقام سومی در جام جهانی هستند. آلمان شرقی در سال ۱۹۷۶ قهرمان المپیک نیز شد. آلمان تنها کشوری است که هم در رده مردان و هم در رده زنان در جام جهانی فوتبال به مقام قهرمانی رسیدهاست. همچنین تنها کشور اروپایی (در دنیا به همراه برزیل) است که به تمام جامهای جهانی که اجازه حضور در آنها را داشته، راه یافتهاست. موفقیت این تیم مرهون ویژگیهای منحصر بفرد آن است. شش عنصر اساسی موفقیت تیم آلمان که برای موفقیت مدیریت موفق یک کسبوکار نیز الزامی هستند، بدین شرح هستند:
1. روی کارکنان خود سرمایهگذاری کنید و به آنها اعتماد داشته باشید.
هر چند که این گفته در دنیای کسبکار تبدیل به کلیشه شده است اما شرکتهای کمی هستند که واقعا به آن عمل میکنند. این گفته را با تیم آلمان مقایسه کنید که نه تنها قادر است از بازیکنانی که در جام جهانی قبلی حضور داشتند استفاده کند بلکه میتواند از خدمات بازیکنی مانند میروسلاو کلوزه، که در سن 35 سالگی در سه جام جهانی حضور داشته است نیز استفاده کند. در سمت مربیگری نیز یوآخیم لو پس از دوسال دستیار مربی بودن هماکنون 8 سال است که سرمربیگری این تیم را به طور فوقالعادهای در دست دارد. 10 سال کار در چنین محیطی با این فشار بالا باور نکردنی است. این شاهکار زمانی که بدانیم تیم آلمان از زمانی که یواخیم مربیگری آن را برعهده گرفته است تمام عنوانین قهرمانی بزرگی را که در آن شرکت کرده بدست آورده است، جالبتر نیز میشود. حفظ کارکنان کلیدی در کسبوکار نیز یک عنصر کلیدی برای شروع سرمایهگذاری بروی پنج عنصر دیگر میباشد.
2. یک تیم تاثیرگذار و متشکل از بازیکنان خوب معمولا به چند ستاره وابسته است. هنگامی که در مورد بهترین بازیکنان فوتبال صحبت میشود همواره از نامهایی مانند مسی، رونالدو و نیمار یاد میشود. دیدن مسابقهای که این بازیکنان در آن حضور دارند واقعا جذاب است و به معنای واقعی کلمه فوتبالی زیبا است. اگر چه آلمان چنین ستارهای ندارد اما تماشای بازی این تیم خیلی زود زیبایی بازی فردی را از یادمان میبرد و مکانیسمی کاملا هماهنگ را به نمایش میگذارد که برای رسیدن به هدف نهایی که برنده شدن در مسابقه است بسیار مناسبتر است. شرکتها میتوانند از این نمونهها درسهایی را بیاموزند و عملکرد خود و سیستم تشویقی خود را طوری تنظیم کنند که به جای درخشش فردی به عملکرد تیم پاداش دهد.
3. عملکرد یک سیستم تنها به اندازهی عملکرد ضعیفترین حلقهی آن خوب است. این ویژگیای است که آلمان واقعا به خوبی درک کرده است و اگرچه آنها به این معروف هستند که به طور مداوم تمام جنبههای بازی خود را بهبود میبخشند اما بیش از همه در مورد افزایش سرعت کلی بازی خود ( با پاسکاری سریعتر توپ) وسواس دارند. و معتقدند که این ویژگی نقطه کلیدی نفوذ آنهاست.
ادامه این مطلب را در کتاب "بازاریابی و زندگی با ورزش" بخوانید.
سبز باشید