وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

سؤالاتی که باید هر هفته از مدیران میانی خود بپرسید 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

سؤالاتی که باید هر هفته از مدیران میانی خود بپرسید

نقش مدیران میانی در موفقیت سازمان حیاتی است زیرا این مدیران بیشتر از مدیران بالادستی خود با مشتریان و کارمندان سروکار دارند. بنابراین لازم است در بازه‌های زمانی هفتگی جلساتی هر چند کوتاه با مدیران میانی خود داشته باشید و سؤالاتی را از آنها بپرسید. تعدادی از سؤالاتی که می‌توانید مورد استفاده قرار دهید، در ادامه آمده است:

 

1) در هفته گذشته چه چیزهایی آموختید؟

یادگیری و رشد مستمر مدیران میانی از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین اولین سؤالی که باید از آنها بپرسید این است که در هفته‌ای که پشت‌سر گذاشتند، چه آموختند. به اشتراک گذاشتن آموخته‌های مدیران، ایده‌های مختلفی را در ذهن آنها ایجاد خواهد کرد.

 

2) گلوگاه‌های شما چیست؟

در هر سیستم و فرایندی جا برای پیشرفت وجود دارد. اما باید دید پیشرفت کردن به چه قیمتی انجام می‌شود. گاهی اوقات صرف وقت بیش از حد روی یک مسئله گلوگاه‌هایی را در سازمان به وجود می‌آورد که هرچند موجب پیشرفت یک بخش خاص می‌شود اما روند صعودی کل سازمان را کند می‌کند. یکی از وظایف مدیران ارشد این است که این گلوگاه‌ها را شناسایی و آنها را برطرف کنند.

 

3) سال آینده ممکن است در چه مواردی به مشکل بخوریم؟

سعی کنید در این جلسات مدیران‌تان را کمی از چالشهای روزمره بیرون آورید و تمرکز آنها را روی چشم‌انداز شرکت در بلندمدت ببرد و اینکه ممکن است چه اشکالاتی در این چشم‌انداز به وجود آید. برطرف کردن مشکلات بزرگ نیاز به زمان دارد پس بهتر است برای مواجهه با آنها از قبل برنامه داشته باشید.

 

4) رشد این هفته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فکر کردن به رشد باعث می‌شود که نسبت به رشد مستمر در مدیران شما الزامی به وجود آید. وقتی شما به عنوان مدیر ارشد این سؤال را می‌پرسید، کارمندان به خوبی درک می‌کنند که شما نسبت به رشد سازمان خود را متعهد می‌دانید و همین انتظار را نیز از آنها دارید.

 

5) در چه تصمیماتی من می‌توانم به شما کمک کنم؟

یک شرکت موفق برآیند هزاران تصمیم درست است. تا زمانی که تصمیمی گرفته نشده، ایده‌ها فقط حرف و داده‌ها فقط تعدادی عدد هستند. از مدیران میانی خود بپرسید چه تصمیماتی باید بگیرند که احساس می‌کنند شما می‌توانید به آنها کمک کنید. با این کار هم وظیفه نظارتی خود را انجام داده‌اید و هم جایگاه و شأن مدیران میانی‌تان را حفظ کرده‌اید.

 

6) مبانی اخلاقی رفتار کارمندان شما چگونه بود؟

رعایت اخلاقیات در روابط بین کارمندان از ویژگی‌های یک شرکت سالم و اخلاق‌مدار است. از مدیران میانی خود بپرسید که آیا در هفته‌ی گذشته اخلاقیات در تیم آنها به خوبی رعایت شده است. آیا انتظارات اخلاقی آنها از کارمندان‌شان برآورده شده است؟ اگر موردی وجود دارد که با فرهنگ شرکت سازگار نیست، حتماً آن را پیگیری کنید.

 

7) اتفاق فوق‌العاده‌ای که این هفته در زندگی شخصی و کاری‌تان افتاده، چه بود؟

رفتن "سر اصل مطلب" در جلسات کسب‌وکاری خیلی شیوه مناسبی نیست. از آنجا که معمولاً مدیران میانی به دلایل مشغله‌های زیاد کمتر یکدیگر را می‌بینند. پرسیدن این سؤال سه مزیت دارد:

1) جلسه را به شکل متفاوتی شروع می‌کنید، 

2) به مدیران کمک می‌کنید که علیرغم تمام مشغله‌ها به جنبه‌های مثبت کار و زندگی‌شان فکر کنند و 

3) این امکان را به همه می‌دهید که از موفقیت‌های تیم لذت ببرند.

لازم نیست برای پرسیدن این سؤالات جلسات طولانی مدتی ترتیب دهید بلکه می‌توانید از طریق تلفن یا حتی رسانه‌هایی مانند اسکایپ این سؤالات را از مدیران‌تان بپرسید و با این کار قدم بلندی در مسیر پیشرفت سازمان خود بردارید.

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.