سی و هفتمین شماره دوماهنامه توسعه مهندسی بازار منتشر شد
سی و هفتمین شماره دوماهنامه توسعه مهندسی بازار امروز منتشر شد. متن زیر یادداشتی است که برای این شماره از مجله نوشته ام:
سرمقالهي اين شماره را دكتر بهزاد ابوالعلايي، دوست دانشمندم تحرير كردند. اين سرمقاله را در صفحات 6 و 7 بخوانيد.
صميمانه از دكتر ابوالعلايي تشكر ميكنم كه به تناسب ميزگردي كه در نشريه برگزار شد، سرمقالهي خودشان را تدوين كردند.
دكتر بهزاد ابوالعلايي، متخصص نامي "منابع انساني ايران"، در اين سرمقاله، نخست فضاي "كيفيت نيروي كار" را در ايران ترسيم كردند، آن هم به استناد "گزارش شاخص رقابتپذيري جهاني" كه هر ساله از سوي مجمع جهاني اقتصاد منتشر ميشود.
در بخشي از اين سرمقاله، دكتر ابوالعلايي مينويسند: "شاخص مهمي به نام كيفيت بازار نيروي كار وجود دارد كه متأسفانه كمترين/ بدترين رتبهي كشورمان در مقايسهاي كه توسط اين مجمع انجام شده، مربوط به همين شاخص است."
بهرغم اين وضعيت غمانگيز، دكتر ابوالعلايي با ارائهي رهيافتهايي، مسير ارتقاي كيفيت نيروي كار را هم در "سطح كلان اقتصادي"، و هم در "سطح شركتها و بنگاهها" با دستورالعملهايي براي مديران شركتها و بنگاهها، مشخص كردهاند.
جان كلام سرمقاله آنجا است كه دكتر ابوالعلايي مينويسند: مديراني كه برنامههاي رشد اقتصادي براي سازمانشان طراحي كردهاند، بايد براي آموزش و پرورش كاركنان سرمايهگذاري كنند. آموزش و دانش و مهارت حاصل از آن، ميتواند بر عملكرد و رفتار كاركنان و از اين طريق بر رشد و موقعيت رقابتي سازمان بيفزايد.
جام جهاني فوتبال 2014 در توسعه مهندسي بازار
انتشار اين شماره، مقارن بود با برگزاري جام جهاني فوتبال2014. از اين رو بخشهايي از اين شمارهي نشريه، رنگ و بوي جام جهاني گرفت.
1. گزارش ويژه: جام جهاني فوتبال 2014 برزيل، آوردگاه جهاني تبليغات و بازاريابي
2. تازههاي خبر: استراتژي پوما در جام جهاني 2014، كمپين بيتس براي جام جهانی برزيل و...
3. تبليغات خلاق: كمپين كوكاكولا و پپسي
"جام جهاني فوتبال 2014" يك رويداد جهاني بود كه تأثيري هم بر شركتها، بانكها و بنگاههاي ايراني دارد، و هم بر "رفتار جامعه" و "عموم مردم" تأثير گذاشت و همچنان تا مدتها اين تأثير پابرجاست.
به نظرم "رفتار مصرفكنندهي ايراني" در "روزهاي برگزاري جامجهاني فوتبال 2014" ميتواند به عنوان پژوهش گسترده، چندوجهي، و چند لايه از سوي صاحبنظران بويژه مراكز علمي پژوهشي در دستور كار قرار گيرد. قطعاً بخشي از اين پژوهش گسترده براي "شركتها و بانكها و بنگاههاي ايراني" سودمند است و ميتواند چشمانداز نگاه آنان را براي جامجهاني فوتبال سال 2018 وسيعتر سازد.
علاقهمندم از كتاب دوست دانشمندم دكتر كامبيز حيدرزاده نام ببرم كه اثر مايكل آر. سولومون را با نام "رفتار مصرفكننده" به فارسي ترجمه كردند. با اين كتاب، ميتوانيم پژوهشهاي بزرگ و حتي گزارشهاي متنوعي را اجرا كنيم كه بويژه براي شركتها و بنگاهها سودمند است. اين كتاب (رفتار مصرف كننده) را از انتشارات بازاريابي بخريد.
ميزگرد تأثير فضاي مطلوب كسبوكار بر رشد اقتصادي
"تأثير فضاي مطلوب كسبوكار بر رشد اقتصادي" ميزگرد اين شماره بود كه در تركيبي از "استادان دانشگاه"، و "استادان بازار" برگزار شد كه ديدگاههاي خود را عنوان كردند.
استاد ارجمندم "دكتر مرتضي عمادزاده"، هم عنوان اين ميزگرد را پيشنهاد كردند، هم با راهنمايي ايشان از بزرگان و عزيزاني دعوت كرديم، و هم دكتر عمادزاده، مديريت برگزاري اين ميزگرد را بزرگوارانه بر عهده گرفتند.
استاد منصور مجدم در اين ميزگرد از گزارش "انقلاب منابع" ياد كردند كه به تازگي چاپ و منتشر شده است. به توصيهي دكتر عمادزاده ، گزارشي از "انقلاب منابع" را در صفحات 44 تا 47 در همين شمارهي نشريهي توسعه مهندسي بازار ميخوانيد.
آيندهپژوهي: "براي انقلاب منابع آمادهايد"
"براي انقلاب منابع آمادهايد" گزارشي است از تحقيقات مشاوران ارشد گروه مك كينزي. كارشناسان جهاني به اين باور رسيدهاند كه انقلاب صنعتي آينده بتدريج شكل و شمايل خاص خود را پيدا ميكند؛ بهرهوري منابع، حوزهي مورد تأكيد اين انقلاب است كه در پرتو آن، فرصتهاي خارقالعادهاي براي شركتها ميآفريند. زيبايي اين گزارش در آن است كه از مثالهاي ساده و ملموس استفاده ميكند و نگاه خود را به اصليترين موضوعات كلان جهاني معطوف ميكند. مثال ساده اين است كه يك ماشين ميتواند با پنج سرنشين حركت كند. اين در حالي است كه در بسياري از موارد، با تك سرنشين در رفت و آمد است. ميتواند ماشين همواره براي كارهاي سودمند به كار افتد، در حالي كه در بسياري از موارد، در گوشهاي پارك شده است. پس از آن نگاه كلان جهاني آمده است كه براي شركتها فرصتآفرين، و تهديدزا است.
پيشنهاد ميكنم پس از مطالعهي ميزگرد اين شماره، اين گزارش فوقالعاده درخشان را (در صفحات 44 تا 47) بخوانيد.
گفتوگو با استادان ايراني و خارجي
سه گفتوگوي اختصاصي در اين شماره آمده است:
1. دكتر حسين شريفي، استاد دانشگاه ليورپول
2. دكتر برايان وانسينك، استاد بازاريابي، علوم تغذيه و اقتصاد كشاورزي و مصرفي
3. دكتر ساندرا كراسوك، متخصص بستهبندي از مؤسسهي مد و فناوري در نيويورك
- گفتوگوي اختصاصي با دكتر شريفي، ابعاد متنوعي دارد از جمله موضوع زنجيرهي تأمين، و بحث فوقالعاده تازهي بازاريابي به نام چابكي Agillity()
- گفتوگوي اختصاصي با دكتر برايان وانسينك، خواندني است. از آن رو كه وي را به عنوان "شرلوكهلمز" غذا ميشناسند. برايان وانسينك، هم پژوهشگر است، و هم "بازارياب" است براي "غذاي سالم" كه كاربرد آن در "فستفودها" و رستورانها است.
دكتر ساندرا كراسوك، افزون بر مدارج علمي، دبير اجرايي كنفرانس سالانهي طراحي و كسبوكار است. او در اين گفتوگو از آيندهي بستهبندي شركتهاي جهاني ميگويد.همچنين واژهي نوروكمپينگ را تشريح ميكند .
رهبري، مديريت و بازاريابي / دنكيشوت، اوباما، و عادت غلط مديران
1. درسهاي مديريت و بازاريابي از دنكيشوت
2. بازارياب و فروشندهاي به نام "اوباما3
3. 10 عادت غلط مديران
4. رفتار مديران، عامل اصلي بركناري كاركنان توانمند
آيا دنكيشوت را ميشناسيد؟ دنكيشوت اثري است ماندگار از ميگلسروانتس. خوشبختانه دو ترجمهي قوي از اين كتاب به فارسي داريم. يكي فرانسه به فارسي به كوشش محمد قاضي، و ديگري از زبان اصلي، يعني اسپانيايي، به فارسي اثر كيومرث پارساي.
خواندن اين دو صفحه از اين شمارهي نشريه دربارهي "دنكيشوت"، اميدوارم انگيزهاي باشد براي مديران تا بار ديگر به سراغ شخصيت "دنكيشوت" برويم. اين داستان ميتواند "عبرتآموزيهاي" فراواني براي مديران داشته باشد.
گاه مديران در عالم "توهم"، بازار را تسخير ميكنند، بيآنكه بدانند "بازار" در فضاي متلاطم و "آشوب" هر لحظه "بازيگراني" را وارد عرصه كرده است. نتيجه آنكه، "رقيب" پرنفوذ، يا "كمتجربه اما چابك"، "سهم بازار" را ميربايد.
در اين شماره، دستكم 8 صفحه از اين نشريه به موضوعات رهبري، مديريت و بازاريابي پرداخته است؛ چرا كه باور راسخ دارم:كليد اصلي، تغيير تفكر مديران ارشد است.
تبليغات خلاق
تبليغات خلاق را در صفحات 34 تا 37 بخوانيد. موضوعات اين تبليغات عبارتند از:
1- چاقي خودكشي است
2- حمل و نقل آسان
3- تبليغات خدمات عمومي در افريقا
4- مدارس چتربازي براي مردم عادي
5- شويندهاي كه خيابانهاي شهر را تميز ميكند.
6- لطفاً پيامك فولكس واگن را نخوانيد.
شما در اين 4 صفحه با مجموعهاي از كمپينهاي بزرگ دنيا آشنا ميشويد كه هر يك كوشيدهاند تا با "اثربخشي"، رفتار مردم و جامعه را در قبال موضوعات متنوع نظير چاقي، تصادفات رانندگي و ... تغيير دهند.
ساير موضوعات نشريه را دنبال كنيد:
1) اين مشتريان را فورا به آتش بكشيد.
2) خردهفروش برتر دنيا
3) وقتي ضعيف هستيد، شما برندهي مذاكره ميشويد.
4) برترين مجلات "فروش" و "كسبوكار" دنيا در سال 2014 چه ميگويند؟
5) تازهترين كتابهاي بازاريابي، تبليغات، فروش، مذاكره، خردهفروشي.
واژهي "به آتش بكشيد"، فوقالعاده "تكاندهنده" است، اما به نظر ميرسد در خارج از كشور، با چنين واژههايي ميتوانند "مديران را ميخكوب كنند." ضرباهنگ تلخ، تند، و گزندهي اين تيتر، با تمام سنگيني به مديران يادآوري ميكند كه گاه با دادن خدماتي به مشتري، در دام انتظارات رو به تزايد مشتري ميافتيد كه "كسبوكارتان" را به آتش ميكشد. زيبايي اين مقالهي ترجمهاي در آن است كه ويژگيهاي اين مشتريان را برميشمارد، همچنين راهكارهاي اجرايي براي مديران دارد كه چگونه گريبان خود را از اين مشتريان برهانيد.
فيلم استاد دانشگاه هاروارد (دكتر اريك يوآكيمز تالر) با زيرنويس فارسي
"توسعه مهندسي بازار" از سالها پيش، در هر شماره يك فيلم آموزش بازاريابي از دانشگاه هاروارد تقديم مشتركان ميكند كه به زبان انگليسي است، اما با زيرنويس فارسي توليد شده است.
اريك يوآكيمز تالر، استاد برجستهي برند، در اين شماره، يك فيلم دارد. او در اين فيلم، به نحوي آسان، و جذاب ميآموزد: سازمانتان را از بيرون نگاه كنيد، و از درون نوآور سازيد.
نيازمنديهاي توسعه مهندسي بازار
"عصر ديجيتاليسم" واژهاي است كه از پروفسور مايكل سولومون آموختم. او ميگويد: حوصلهي خوانندگان براي مطالعه بشدت كاهش يافته است. همكارانم در طرحي تازه، مطالب "طنزآميز" را در اين صفحه آوردهاند تا شايد بخشي از اين مطالب طنز، مديران را براي مطالعه برانگيزد.
اين مطالب به نظرم آموزههايي دارد كه در "قالب طنز"، بار آموزشي را بر عهده گرفتهاند.
قدرداني و سپاس+ چشمانتظار پيشنهادها و آثار
شايسته است سپاس و قدردانيام را از همهي بزرگان و عزيزاني داشته باشم كه با راهنماييهاي خود، اجازه ميدهند به سهم خودمان، در ارتقاي بازاريابي ايران قدمهاي بيشتري برداريم. همچنان نيازمند آثار شما، و پيشنهادهاي شما هستيم. "به اميد بالندگي بازاريابي ايران."
سبز باشيد.
بازارياب بازارساز، نشريهاي براي ويزيتورهاي ايران "بازارياب بازارساز" اولين شمارهي ماهنامهي كاربردي بازاريابي، فروش، پخش، و توزيع، چاپ و منتشر شد. از سالها پيش به اين فكر افتاده بودم كه چرا مجلهاي براي "ويزيتورها" در ايران نداريم. خوشبختانه با پيگيري همكارانم، مجوز اين نشريه به صاحبامتيازي و مديرمسئولي اينجانب (پرويز درگي) صادر شد. شمارهي نخست اين ماهنامه در 48 صفحه به صورت سياه و سفيد، با مجموعهي متنوعي از گفتوگوها، گزارشها، مقالات خواندني به قيمت 5 هزار تومان ابتداي تيرماه سالجاري بر روي كيوسك روزنامهفروشيها قرار گرفت. |
همکاران این شماره: دکتر عبدالحمید ابراهیمی، دکتر بهزاد ابوالعلایی، دکتر مرتضی عمادزاده، استاد منصور مجدم، مهندس سعید امامی، دکتر امیرحامد رضائی، سید احسان گلپرور، محمدرضا حسنزاده جوانیان، فاطمه محسنیفر، زهرا جورابلو، فاطمه گویا، احمد محسنی، علی خادم، نرگس صفرزاده، فریبرز خدایاری رستمآباد، حمید کلامی، سعید خیرآبادی
گفتوگو با استادان خارجی (این شماره): دکتر حسین شریفی، دکتر برایان وانسینک، ساندرا کراسوک
خبرنگاران: احمد آخوندی، محسن جاویدمؤید
دبیر سرویس بینالملل : محمدرضا حسنزادهجوانیان
اشتراک : مرتضی امیرعباسی
با تشکر از : دکتر مسعود حیدری، استاد سینا قربانلو، دکتر بهرام خیری، دکتر محمد طالقانی، دکتر ابراهیم چیرانی، دکتر شهرام گیلانینیا، دکتر آذر کفاشپور، دکتر کامبیز حیدرزاده، مهندس امیر توفیقی، دکتر محمدابراهیم محجوب، دکتر رضا اکبریاصل، دکتر محمدعلی عبدالوند، دکتر قلی پورسلیمانی، دکتر غلامرضا خاکی، دکتر شهباز برآهویی.
با تشکر از : مرکز مطالعات بازاریابی ایران، دپارتمان نورومارکتینگ
با تشکر از ناشران بازاریابی: نص، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، هیرمند، مبلغان، سیته، امیران، سازمان مدیریت صنعتی، مؤسسهی انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف، گرایش تازه، دفتر پژوهشهای فرهنگی، نگاه دانش، مهربان نشر، بازاریابی