حمیدرضا صدر: کهنه کارها را فراموش نکن!
تیم ملی بوسنیهرزگوین موفق شد چهارشنبه شب مورخ 4/4/93 تیم ملی کشورمان را شکست دهد. این تیم با امتیاز کسب شده نتوانست به مرحله بعد صعود کند اما از قعر جدول فرار کرد و ایران را با یک امتیاز ته جدول رها کرد.
در چهار دوره حضور ایران در جامهای جهانی، پیروزی مقابل آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ همچنان بهترین نتیجه ما روی کاغذ به شمار میرود؛ هرچند که به اذعان جمیع کارشناسان بازی با آرژانتین جسورانهترین و بهیادماندنیترین نمایش تیم ملی فوتبال در تاریخ این تیم بود. درس گرفتن از فوتبال حرفهای موضوعی است که هر فوتبالدوستی بر آن اذعان دارد چرا که در حال حاضر فوتبال کشورمان چند پله عقب تر از فوتبال حرفهای دنیا است. فوتبال کشور نیازمند وجود افراد حرفهای نظیر کارلوس کیروش خواهد بود. يادمان باشد فارغ از هر نتيجه اي، کارلوس کیروش به نبوغ و توان ما بيشتر از ما باور داشت. حمیدرضا صدر نیز از دیگر افراد خاص و حرفهای در فوتبال ما است.
همیشه ارادت خاصی به حمیدرضا صدر داشتهام. دکتر حمیدرضا صدر طی سالیان اخیر رویدیگری از توانمندیها و نبوغ خود را نشان داده و تبحر و تسلط خویش را علاوه بر سینما و نوشتههای سینمایی در نقد و بررسی فوتبال نیز به شکلی جذاب و هیجانانگیز به اثبات رسانده است. حمیدرضا صدر (زاده 28 اسفند 1334 مشهد) استاد دانشگاه و روزنامهنگار اهل ایران است. صدر دانشآموخته کارشناسی اقتصاد و کارشناسی ارشد شهرسازی از دانشگاه تهران و مقطع دکترا از دانشگاه لیدز بریتانیا است. و هماکنون در رشته سینما در دانشکده هنرهای زیبا تدریس میکند.
(پسری روی سکوها)، (یونایتد نفرین شده)، (روزی روزگاری فوتبال) و ... از جمله روایتهای پر مخاطب و آموزنده حمیدرضاصدر از مستطیل سبز است. آنگونه که خود صدر هم تاکید دارد، شاید اولین چیزی که از تماشای فوتبال آموختیم، این بود که نتیجهی بازی خوب همیشه مترادف با پیروزی نیست؛ این که بازی تماشایی همیشه خوشحالتان نمیکند؛ این که نتیجه بازی بد هم همیشه شکست نیست. این که بهترها همیشه برنده نمیشوند. این که پیروزی و قهرمانی معیار روشنی برای جمعبندی ناکامی و توفیق و تبیین سقوط و پرواز است، ولی پرسشهای پرشماری هم ما را نشانه رفته. پی راز و رمز نهفته در جایجاییهای به ظاهر ساده رفتیم. عقب و جلو رفتنها. افزایش و کاهش تعداد بازیکنان در یک خط یا یک منطقه. در جلو و عقب میدان. حمیدرضاصدر در یکی از یادداشتهای اخیر خود گریزی به نوستالژیهای فوتبال و جامهای جهانی و کهنه سربازان جنگنده آن زده است که به طور حتم درسهای زیادی میتوان از آن گرفت.
دروازهبان فرید ماندارگون از کلمبیا: تجربه،تجربه، و باز تجربه
اولین بازی ملی خود را در سال 1993 انجام داد و در جامهای جهانی 1914 و 1998 حضوری فعال داشت به قول حمیدرضا صدر، بیست سال سپری شده و او هنوز اینجاست. وقتی کلمبیا در جام جهانی 1994 بازی میکرد او آنجا بود. وقتی آندره س اسکوبار دروازه کلمبیا را گشود او آنجا بود. در واقع شاید ماندارگون را بتوان تنها بازمانده جام 1994 دانست، مردی که در هشت کشور به میدان رفته است و امروز43 سالگی خود را جشن میگیرد. این مرد 43 ساله همچنان جنگنده در میدان فوتبال حاضر وآماده است. عملکرد گلر استثنایی تیم کلمبیا چنان تحسین برانگیز است که او را یکی از عوامل اصلی راهیابی کلمبیا به رقابتهای جام جهانی 2014 میدانند. او به قدری آمادگی و تجربه دارد که همچنان میتواند پرصلابت دروازه را از گزند مهاجمین حفظ کند.
از دیگر سو، بهرهگیری از تجربه یکی از ابزارهای بسیار مهم در تصمیمگیری و رونق کسبو کار است. البته باید به این نکته توجه داشت که تجربه بخش مفید سابقه کار است و این دو لزوماً مترادف نیستند. فعالین کسبو کار به مرور زمان تجربه بیشتری کسب میکنند و این باعث میشود که کارایی آنها بالاتر رود و تکرار تجربیاتشان موجب روان شدن فرآیند انجام کارها شود. افرادی که در صدر یک سازمان قرار میگیرند باید از تجربه و دانش فنی عمیق از یک بخش خاص برخوردار باشند. تجربه میتواند عاملی برای پیشبینی موفقیت باشد، اما نباید نقش رفتارها، ارزشها و انگیزهها را نادیده گرفت. تجربه در واقع، آن چیزی است که باعث میشود شخص اشتباه جدیدی را به جای اشتباه قبلی مرتکب نشود. بنابراین از مهارت آموزی و کسب تجربه جدید و از همه مهمتر بکار بستن این تجارب در هر سنی غافل نشویم. به قول شاعر "مرد خردمند هنرپیشه را، عمر دوبایست در این روزگار تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار"
مدافع ماریو یپس از کلمبیا: آن میوه که از صبر برآمد، شکری بود.
مولوی شاعر و عارف پر آوازهی ایرانی در شاهبیت خود به ستایش صبر و بردباری و نتایج شیرین آن سخن میگوید: صبر تلخ آمد ولیکن عاقبت / میوه شیرین دهد پر منفعت. در دنیای فوتبال شاید کسی به اندازهی ماریو یپس صبور نباشد. خوزه بکرمن در مورد این بازیکن 38 ساله چیزی کشف کرد که همتایان قبلیاش در او ندیده بودند، بازیکنی که با وجود 97 بازی ملی تاکنون طعم بازی در جام جهانی را نچشیده بود.
ماریو یپس در حالی رکورد صد بازی ملی را پشت سر میگذارد که توانسته طی سالها انتظار و بردباری، امروز وداعی شکوهمند داشته باشد. میدانیم که صبر و پشتکار دو اصل کلیدی موفقیت در کسبو کار هستند. صبر از جمله مولفههای موفقیت در شئون مختلف زندگی حرفهای و سازمانی است. در واقع، بسیاری از مدیران و کارکنان ناپخته، چوب قضاوتهای عجولانه و رفتارهای کنترل نشده را میخورند.
اهمیت صبر و جایگاه آن در امور سازمانی بهگونه ای است که اندیشمندان علوم مدیریتی مفهومی به نام سازمانهای صبور را معرفی کردهاند. این سازمانها از سرمایههای کافی مادی و معنوی مثل رضایت مشتریان، نیروی انسانی با حوصله و با استقامت در مقابل ناملایمیها، مدیریت صحیح زمان و منابع، اموزش و یادگیری مستمر و تمرکز برحوزهی تخصصی برخوردارند. مدیران و سازمانهای کارآمد آستانه تحمل بالا و شخصیتی بربار دارند و به عنوان عضوی از یک سیستم جامع و یکپارچه در مواجهه با شرایط غیر طبیعی با کمترین اختلال و تزلزل عمل میکنند.
مدافع رافا مارکز از مکزیک: حفظ موفقیت از کسب آن دشوارتر است.
اولین بار پیراهن تیم ملی را در سال 1997 برتن کرد و برای مکزیک به میدان رفت هرچند مارکز غایب بزرگ جامجهانی 1998 بود، اما در چهار جامجهانی بعدی بویژه در جام جهانی 2014 حضوری پررنگ داشت.
رافا مارکز در 35 سالگی و با حضور خود در این دوره از بازیهای جامجهانی، رکورد بازی در چهار جام جهانی را ثبت کرد. مارکز میداند که بدست آوردن موفقیت سخت، اما سختتر از آن حفظ موفقیت و پشتکار در آن است. در دنیای تجارت نیز، بویژه با گسترش بحرانهای مالی و اقتصادی و نیز وجود رقابتهای نفسگیر تلاش بسیاری از کارآفرینان این است که همچنان کسب و کار خود را در مسیر موفقیت حفظ کنند. حفظ کسب و کار در مسیر موفقیت نیازمند توجه دوباره به چشم انداز کاری و انگیزهی اولیه، بازنگری در فرآیندهای منسوخ، بهرهگیری از نظر مشاورین و دیگر دیدگاهها ی برون سازمانی، عملگرایی و تعهد به انجام اولویتها است.
مهاجم نیکوکارساحل عاج، دیدیه دروگبا : مسئولیت اجتماعی، راز محبوبیت
دیدیه دروگبای 36 ساله، بهترین گلزن تاریخ تیم ملی ساحل عاج و بهترین گلزن خارجی تاریخ چلسی است. البته او محبوبیت خود را بیشتر مدیون فعالیتهای انسان دوستانه و اجتماعی در ساحل عاج است.
کاتلر دانشمند بزرگ بازاریابی میگوید که در سیسال گذشته تعداد زیادی از شرکتها نشان دادهاند که میتوانند هم سودآوری داشته باشند و هم در ساخت دنیایی بهتر و با کیفیت زندگی بهتر برای همهی افراد بشر سهیم باشند. این دیدگاه، ضرورت توجه بیشتر به مسئولیتهای اجتماعی را یادآور میشود. چرا که با پیش رفتن سریع جامعه جهانی به سمت سرریز جمعیتی، نیاز مبرمی به داشتن شیوهی زندگیپایدار و توجه به مسئولیتهای اجتماعی احساس میشود.
سبز باشید