منتشر شد: اولین شمارهی ماهنامهی بازاریاب بازارساز
اولین شمارهی ماهنامهی بازاریاب بازارساز منتشر شد. «بازاریاببازارساز» ماهنامهای کاربردی در حوزهی بازاریابی، فروش، پخش و توزیع است که مخاطبان اصلی آن را ویزیتورها، فروشندهها، بازاریابها و موزعان تشکیل میدهند. همچنین مطالب مجله بگونهای در اختیار خوانندگان قرار گرفته است که مدیران بازاریابی، فروش و پخش نیز میتوانند از آنها بهرهمند شوند.
هدف از انتشار این ماهنامه ارائهی مطالب کاملاً کاربردی برای بالا بردن دانش و مهارتهای نیروهای بازاریابی، فروش و پخش میباشد. در هر شماره از این ماهنامه علاوه بر مقالات کاربردی، گفتگوییهایی نیز با بزرگان فروش و توزیع در ایران انجام میشود که میتواند نکات آموزشی فراوانی برای مخاطبان جوان مجله به همراه داشته باشد.
امیدوارم این مجله بهمراه دوماهنامهی توسعه مهندسی بازار بتوانند بستهی دانشی و مهارتی کاملی برای نیروهای پرتلاش بازاریابی، فروش و پخش و توزیع باشند. علاقهمندان میتوانند از طریق سایت www.marketermag.ir، آدرس ایمیل info@marketermag.ir و یا تلفن 66431863 (021) برای دریافت اشتراک این ماهنامه اقدام کنند.
سرمقالهی شمارهی اول بازاریاب بازارساز به قلم اینجانب نوشته شده است. سایر بخشهای مجله بدین شرح میباشند:
اخبار
اخبار بازار داخلی
• انتخاب رئیس اتاق اصناف تهران
• استقبال دوباره از سماورهای مسی
• فرش ایرانی یک برند آشنا است
• دومین همایش ملی تولید، فرآوری و صادرات صنایع ابریشم
• صادرات زعفران در خطر است
• افزایش صادرات رنو به ایران
• سیبهای فرانسوی سرطانزا هستند
• نظارت شدید روی بازار کاغذ
اخبار بازار خارجی
• پیشنهاد 600 میلیون دلاری منچستریونایتد به نایک
• ابتکارات سبز لیوایز
• حذف 11600 شغل توسط زیمنس
• کشتی رولز-رویس با کنترل از راه دور هدایت میشود
• حذف شکلات و شیرینی از خروجیهای تسکو
• روشنایی سقف والمارت با لامپهای الایدی
• کوکالا دورههای رایگان تناسباندام برگزار میکند
• در جام جهانی، تیم نایک از آدیداس قویتر است
مذاکره
سه تکنیک طلایی برای مذاکره با مشتریان
آگاهی از اصول و فنون مذاکره یکی از نیازهای مهم افرادی است که در جایگاههای مختلف یک تیم فروش قرار دارند. با این وجود، ویزیتور، کارشناس فروش، سرپرست فروش و مدیر فروش هر یک در شرایطی قرار میگیرند که اصول و قواعدی که برای مذاکره یاد گرفتهاند، دیگر پاسخگوی آن موقعیت خاص نیست زیرا اوضاع بازار و رفتار مشتری در مواقعی بگونهای رقم میخورد که حتی باتجربهترین نیروهای فروش نیز توانایی پیشبینی آن را ندارند.
مصاحبه
مصاحبه با مهندس محمد شفیعی مدیر کل فروش شعب کشور گروه صنایع غذایی، لبنی و بستنی میهن
در این مصاحبه مهندس محمد شفیعی، مدیر کل فروش شعب کشور گروه صنایع غذایی، لبنی و بستنی میهن، موضوعات مختلفی را مورد بحث و بررسی قرار میدهند. نحوهی آموزش ویزیتورها و فروشندههای شرکت میهن، مهمترین مسئولیتها و وظایف مدیر فروش، رفتار ویزیتورها که به برند شرکت آسیب میزند، از جمله این موارد هستند. ایشان همچنین صنعت بستنی را صنعتی سودآور برای ویزیتورها میدانند.
پرسش و پاسخ
سه پرسش مهم بازاریابان و فروشندگان و پاسخهای کارشناسان
بازاریابی، فروش و توزیع حوزههایی هستند که از تنوع بسیار بالایی برخوردارند و به همین دلیل در حین انجام کار سؤالات زیادی برای فروشندگان، ویزیتورها و سایر نیروهای چرخهی فروش پیش میآید که نیاز است با کارشناسان مربوطه در میان گذاشته شود.
فروشگاه
مبادا به مشتری از این حرفها بزنی
دنیای خردهفروشی، وسیع و مملو از کالاها و خدمات مختلف و متنوع است. سبک و سیاق فروشندگی در یک فروشگاه با سایر انواع فروشندگی شباهتها و تفاوتهایی دارد. در یک فروشگاه، فروشنده با گروهی متنوع از مردم مصرفکننده سروکار دارد، نه با یک یا چند مأمور و کارشناس خرید که غالباً از اصول و روشهای خاص و مشابهی پیروی میکنند. پس فروشندهی فروشگاهی باید منعطفتر بوده و آمادهی رویارویی با طیف وسیعی از مشتریها با رفتارها، سلایق، نیازها و انتظارات گوناگون باشد.
گفتگو
مصاحبهی اختصاصی با آتنا فقیهنیا مترجم کتاب رفتار مصرفکننده به زبان آدمیزاد
خانم آتنا فقیهنیا، مترجم کتاب رفتار مصرفکننده به زبان آدمیزاد، در این گفتگو دربارهی بخشهای مختلف این کتاب و مخاطبان هدف آن توضیحاتی ارائه میدهند.
مسابقهی بازاریاب هوشمند
مسابقهی "بازاریاب هوشمند" فرصتی است برای بالا بردن اطلاعات و همچنین شرکت در مسابقه و بردن جایزه. تنها لازم است عدد گزینهی هر سؤال را به شمارهی 30008992 پیامک کنید. به سه نفر از افرادی که بیشترین پاسخ صحیح را به سؤالات مسابقه بدهند، جوایز ارزندهای تقدیم خواهد شد.
اشتباهات فروش
اشتباهات رایج میان فروشندگان جوان
با وجود اینکه فروشندگان جوان در بسیاری از شرکتها پس از گذراندن دورهها و کلاسهای آموزشی وارد بازار میشوند، اما از آنجا که به صورت مستقیم تجربهی حضور در بازار را ندارند، در ماههای ابتدایی فعالیت خود دچار اشتباهاتی میشوند که این اشتباهات باعث میشوند آنها نتوانند به اهداف تعیینشده توسط مدیران فروش دست یابند.
معرفی کتاب
معرفی سه کتاب در حوزهی فروش
کتابهای بازاریابی، فروش و پخش و توزیع همواره از کتابهای پرفروش جهان هستند. در این قسمت، بخشهایی از دو کتاب فروش را میخوانیم. همچنین بخشی از یک کتاب ترجمهنشده برای علاقهمندان آورده شده است.
استخدام
کشتیگیران را در سازمان خود استخدام کنید
فضای کسبوکار در دنیای امروز به گونهای است که افراد بسیاری برای به دست آوردن فرصتهای شغلی با هم به رقابت میپردازند. کارفرمایان نیز با در نظر گرفتن شاخصهای متعددی، متقاضیان را ارزیابی کرده و در نهایت، فرد مورد نظر خود را از بین آنها انتخاب میکنند. اما در این بین، به ندرت کارفرمایی را سراغ داریم که در مورد سابقهی ورزشی متقاضیان پرسوجو کند، حال این که این موضوع در سنجش تواناییهای شغلی افراد از اهمیت بسزایی برخوردار است.
گزارش
گزارش تحلیلی از وضعیت بازاریابی و فروش در اتحادیهی صنف فروشندگان لوازم خانگی فلزی (آشپزخانه) تهران
اتحادیهی صنف فروشندگان لوازم خانگی فلزی (آشپزخانه) تهران یکی از اتحادیههایی است که سعی دارد از طریق آموزش مهارتها و تکنیکهای بازاریابی و توجه به علم روز، کسبوکار اعضای خود را رونق بخشد. این اتحادیه از سال 1362 فعالیت خود را بصورت مستقل آغاز کرده است. آقای کاشانی به مدت 24 سال ریاست اتحادیه را بعهده داشتند و اعضای هیئت مدیرهی آن همواره از خبرهها و سرشناسهای بازار بودهاند. در سال 1386 آقای کاشانی به دلیل بیماری از سمت خود کنارهگیری کردند و اعضا پس از برگزاری انتخابات، آقای کاظمی را بعنوان رئیس اتحادیه برگزیدند. اتحادیهی صنف فروشندگان لوازم خانگی فلزی (آشپزخانه) تهران 1200 عضو فعال دارد که در سه حوزهی خردهفروشی، عمدهفروشی و تولید فعالیت میکنند. بسیاری از برندهای معروف لوازم آشپزخانه عضو این اتحادیه هستند. این اتحادیه از پویاترین اتحادیهها پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که توانسته برندهای تولیدکننده و واردکنندهی صاحبنامی را زیر چتر خود گرد هم آورد.
کسبوکار موفق
سابوی؛ ساندویچی که جهان را یک لقمهی چپ کرد
داستان یک کارآفرین 17 ساله که جهانیان را متقاعد کرد ساندویچهای بزرگ بخورند.
فروش حرفهای
نکاتی در مورد لباس پوشیدن فروشندگان حرفهای
هنگامی که برای اولین بار یک مشتری بالقوه و یا مشتری را ملاقات میکنید، به طور خودکار شما را بر اساس ظاهرتان قضاوت خواهند کرد. این طبیعت انسان است و یکی از دلایلی که چرا باید لباس پوشیدنتان اهمیت دهید. اگر شما یک فروشنده مرد حرفهای هستید، ممکن است که به چند راهنمایی برای داشتن بهترین تاثیر در ملاقات اول نیاز داشته باشید.
گفتگو با بزرگان
گفتگو با آقای باغبانیان، مدیرعامل و آقای کیوانی مدیر فروش شرکت نیکسان
مظفر باغبانیان، مدیرعامل شرکت نیکسان (واردکننده، توزیعکننده و نمایندهی انحصاری مواد غذایی) از سال 1388 مسئولیت کارهای بازرگانی و همچنین کادر فروش و پخش این شرکت را به عهده دارد. مهندس باغبانیان از سال 1356 تا به امروز در شرکتهای مختلفی از جمله شرکت پخش البرز، شرکت پاکبان، شرکت لبنی رامک و در نهایت شرکت نیکسان فعالیت داشته است.
سعید کیوانیراد کارشناس مدیریت بازرگانی از سال 1388 به عنوان مدیر فروش در شرکت نیکسان فعالیت میکند. وی کار خود را با فروشندگی آغاز کرده و پس از 18 سال فعالیت در حوزههای فروشندگی، سرپرست فروش، مدیر پخش و مدیر فروش هماکنون در شرکت نیکسان مشغول به کار میباشد.
فروش برتر
نصیحتهای مادرانه که باعث رشد فروشتان میشود
همهی ما نصیحتهای مادرانمان در دوران کودکی را به یاد میآوریم. در آن زمان متوجه نمیشدیم که نصیحتهای آنها در راستای رشد مهارتهای فردی ما است و به اصطلاح گوشمان از اینگونه نصیحتها پر بود. ولی اکنون میتوانیم همان توصیههای همیشگی مادرها را در جهت رشد فروشمان به کار بگیریم.
اصطلاحات فروش، بازاریابی و توزیع
جهان امروز جهان ارتباطات است. ارتباطات نیاز به ابزار دارد و زبان، ابزار کلیدی ارتباطات است.
همکاران این شماره: احمد آخوندی، محمدرضا حسنزاده جوانیان، نرگس صفرزاده، منیره قاسمپور، طاهره فیاض، علی میرشاهی، پروین بیک، احسان آزیش، سید احسان گلپرور، فرشید نوروزی روشناوند، امین جباری، زهرا جورابلو
گرافیست و صفحهآرا: هنگامه محمدنظامی
خبرنگاران: فروزان یزدانیپور، احمد آخوندی
با تشکر از: سیف غفاری، استاد ابوالقاسم حاجینظری، امیر حسین سرفرازیان، مرتضی امیرعباسی، الیاس نقیپور
سبز باشید