درسهای کسبوکاری از تیم فوتبال بارسلونا
تیم فوتبال بارسلونا در داخل و خارج از زمین، بسیار موفق عمل کرده است. کسبوکارهای مدرن میتوانند حداقل 5 درس مهم از این تیم کاتالانی بیاموزند.
بارسلونا با ۲۲ عنوان قهرمانی در لالیگا، ۲۶ قهرمانی در کوپا دلری، ۱۰ قهرمانی در سوپرجام اسپانیا و ۲ قهرمانی در کوپا دی لالیگا، بعد از رئال مادرید پرافتخارترین تیم اسپانیا است. در سال ۲۰۰۹، بارسلونا به عنوان اولین باشگاه اسپانیایی موفق شد سهگانه لا لیگا، کوپا دل ری و لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد. همچنین بارسلونا تنها تیمی است که توانسته ششگانهی جامها را فتح کند. بارسلونا را میتوان یکی از موفقترین تیمهای حاضر در اروپا دانست.
بارسا در خارج از زمین هم مانند ماشینی که خوب روغن خورده باشد، فعالیت دارد. به گزارش موسسه دلوئیت، این باشگاه پس از رئالمادرید در رتبه دوم پردرآمدترین باشگاهها در سال 2011 بوده است. چگونه بارسلونا به این همه موفقیت دست یافته است؟ در اینجا 5 درس کسبوکاری را از این تیم آوردهام:
1. مدل کسبوکار عاقلانه
این باشگاه کاملاً موفق، خلاق، مسئول و پاسخگو است.
بازاریابی و فروش در این باشگاه با یکدیگر همتراز هستند و باشگاه درآمد خودش را در طی دو سال گذشته دو برابر کرده است. یکی از دلایل کلیدی این امر قرارداد حمایت مالی 5 ساله پیراهن این تیم است که با یک شرکت قطری به ارزش سالانه 30 میلیون یورو تا سال 2016 بسته شده است. بارسا همچنین ادعا میکند نایک، آئودی، و شرکت هواپیمایی ترکیه حامیان مالی این باشگاه هستند.
دوماً، بارسا از دیگران یاد می گیرد. این باشگاه وارد روابط خلاق و استراتژیک با سایر لیگها شده است. بارسا در ماه می سال 2008 قرارداد تجاری 5 سالهای را با لیگ برتر فوتبال امریکا (MLS) امضا نمود. بارسلونا اولین باشگاه اروپایی بود که با MLS ، نام تجاری بازاریابی فوتبال امریکا آغاز به همکاری کرد. طبق این قرارداد بارسلونا متعهد به برگزاری 6 بازی در امریکا و کمک به آنها در گسترش نام برند و افزایش تعداد طرفداران در بازارِ به سرعت در حال توسعه ایالات متحده بود.
باشگاه مراقب داراییهای اصلی خود، یعنی ستارههای تیم نیز است. باشگاه رفتار مسئولانهای در قبال بازیکنان در پیش گرفته است و نرخ بازار را با توجه به موفقیت فوقالعاده بازیکنان بر روی زمین به آنها پرداخت میکند. بارسلونا در ورزش جهانی بیشترین دستمزد را به بازیکنان خود میپردازد. طبق مطالعهای تحت عنوان "دستمزد ورزشی جهانی در سال 2011"، اولین بازیکنان تیم بارسلونا دستمزد متوسطی معادل 110 هزار یورو در هر هفته داشتند.
سوما، بارسلونا باشگاه پاسخگویی است. برخلاف سایر تیمهای رقیب که به سهامداران و یا غولهای ثروتمند پاسخگو هستند، بارسلونا باشگاهی دموکراتیک و پاسخگو به اعضای خود، شرکت SOCIS که تعداد آنها برابر با 170 هزار نفر است، میباشد. مدیریت باشگاه بارسلونا باید در مجمع عمومی سالانه به مجمعی متشکل از 2500 تن از SOCIS که به صورت رندوم انتخاب شدهاند، و همچنین 600 عضو ارشد پاسخگو باشد.
2. رهبران ارزشمند
باشگاه بارسلونا در سراسر ساختارش رهبرانی الهامبخش و ارزشمند را در اختیار دارد. اعضای باشگاه، ساندرا راسل را در ماه ژوئن سال 2010 بهعنوان رئیس باشگاه منصوب کردند. و او هم فورا توانست از عهده بدهی باشگاه بربیاید. ساندرا راسل را دلال قرارداد حمایت مالی پیراهن قطر میدانند. راسل در مسائل حوزه مدیریت و رهبری، مربی جذاب و جوانی چون پپ گواردیولا- که بازیکن سابق مدرسه فوتبال این باشگاه معروف بوده است، را به خدمت گرفت. توانایی گواردیولا در پرورش و الهام بخشیدن به بازیکنان که به خودشان ایمان داشته باشند، تمرکز او بر برتری فنی، و همچنین نظم و اخلاق کاری باعث شد وی جایگاه بالایی را در تاریخ فوتبال بارسلونا بدست آورد.
3. تیم ستارهها
بارسلونا تیمی متشکل از همه ستارهها است. شما لزوما نمیتوانید با تکان دادن دسته چک در فوتبال به موفقیت برسید. بارسلونا از این موضوع آگاه بود و ترجیح داد بازیکنان با استعداد را در خانه خود پرورش دهد و از درون خانه خود ارتقا پیدا کند. این شیوه کاملا برعکس شیوه رقیبان بود، رئال مادرید، رقیب معروف بارسلونا فوتبالیستهای خوب و شناخته شده در سراسر جهان را میخرد. ولی بارسلونا تنها یک ستاره (پریما دونا) ندارد، بازیکنان در زمین بازی مانند یک تیم واحد کار میکنند.
سبز باشید