شش درس کسبوکار از راجر فدرر
راجر فدرر، تنیسباز مشهور سوئیسی، یکی از شناختهشدهترین چهرههای دنیای ورزش است. فدرر سالها تنیسباز اول جهان بود و بازی چشمنواز وی باعث شد او طرفدارن بسیاری در سرتاسر جهان پیدا کند. رقابت میان او و رافائل نادال، تنیسباز اسپانیایی، در زمرهی زیباترین رقابتهای تنیس در تاریخ این رشتهی ورزشی میباشد که برای هریک از ایندو، پیروزیها وشکستهایی به همراه داشته است.
یکی از زیباترین بازیها میان این دو تنیسباز، بازی فینال یکی از دوره رقابتهای جام ویمبلدون بود که در آن فدرر و نادال در اوج آمادگی خود به سر میبردند. دو ست اول این بازی به نفع نادال به پایان رسید و در ست سوم او با نتیجهی 5-4 از فدرر پیش بود که ناگهان باران شروع به باریدن کرد و مسابقه متوقف شد. پس از یکساعت وبیستدقیقه وبا متوقف شدن باران دو تنیس باز رقابت خود را ازسر گرفتند ولی اوضاع آنچنان عوض شدهبود که هیچکس نمیتوانست آن چیزی را که میدید باور کند.
فدرر به بازی برگشته بود و توانست ست چهارم وپنجم را با پیروزی به پایان رساند. در پایان بااینکه فدرر ست پنجم را با نتیجهی نزدیک 9بر7 به نادال واگذار کرد وشکست خورد، اما مقاومت و پایداری او بیش از پیروزی نادال خودنمایی میکرد.
این بازی درکنار بار فنی بالا، درسهای بسیار دیگری نیز نهتنها برای ورزشکاران بلکه برای کسبوکارها داشت که مهمترین آنها عبارتند از:
1-در کنار یک برنامهی کلی، برای هرلحظه نیز برنامه داشته باشید.
2-حتی اگر روشی قبلاً برای شما کارایی داشته است، بازهم آنرا امتحان کنید.
3-اگر روشی کارایی نداشت، به سراغ روش دیگری بروید.
4-ریسکپذیر باشید.
5-اجازه ندهید یک اشتباه،همه چیز را خراب کند.
6-به یادداشته باشید که شما انسان هستید.
در ادامه به بررسی هریک از این موارد میپردازیم وبه کاربرد آن در کسب وکار اشاره خواهیم کرد:
در کنار یک برنامهی کلی، برای هرلحظه نیز برنامه داشته باشید.
مطمئن باشید قبل از اینکه فدرر وارد زمین مسابقه شود، شکست قبلی خود مقابل نادل در مسابقات فرنچ اوپن را بهدقت تحلیل کردهبود و برای جبران آن برنامه ی دقیقی طراحی کرده بود. او برای این بازی یک برنامهی کلی داشت اما در هربار که سرویس میزد و یا توپ حریف را باز میگرداند، تنها روی همان لحظه تمرکز میکرد. کارشناسان معتقدند آنچه یک بازیکن معمولی را از یک بازیکن برتر جهانی متمایز میکند، توانایی تمرکز روی یک لحظه از بازی و فکرنکردن دربارهی لحظات قبل وبعد است.
این توانایی اکتسابی است و نیاز به تمرین کردن دارد. لازم است برای ادارهی کسبوکار خود یک برنامهی کلی داشته باشید تا مسیر شما را برایتان مشخص سازد. با اینوجود این برنامهی کلی به تنهایی نمیتواند ضامن موفقیت شما باشد. آنچه مهم است ایناست که درکنار این برنامه کلی برای هرلحظه ی خود نیز برنامهی مدونی داشته باشید تا تمرکز خود را درهرلحظه حفظ کنید. در فلسفهی ذهن به این استراتژی " درلحظه زیستن" گفته میشود.
حتی اگر روشی قبلاً برای شما کارایی داشته است، بازهم آنرا امتحان کنید.
بخش مهمی در شروع مسابقه محک زدن حریف است. در دقایق ابتدایی هر مسابقه بازیکنان سلاحهای مختلفی را که در اختیار دارند امتحان میکنند تا ببینند در آن مسابقه کدام سلاح بهترین نتیجه را برای آنها خواهد داشت. برای نمونه، فدرر در دقایق ابتدایی مسابقه، در بکهند زدن مشکل داشت اما توانست بهسرعتاینمشکل خود را برطرف سازد.
به طریق مشابه در کسبوکار نیز نمیتوان همیشه به روشها و اقداماتی که درگذشته کارایی داشتهاند دل بست.اگر روشی در گذشته برای شما سودمند بوده است، هیچ الزامی وجود ندارد که این روش اکنون و در آینده برای شما مفید باشد. بنابراین برای موفقیت در بازار باید برای هر پروژه، کمپین یا برنامه، روشهای قبلی خود را مجدداً مورد آزمایش قرار دهید.
ادامه این مطلب را در کتاب "بازاریابی و زندگی با ورزش" بخوانید.
سبز باشید