وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

نوآوري به سبك مخترعين مشهور قرن 20 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

نوآوري به سبك مخترعين مشهور قرن 20

قرن بيستم مترادف با اختراعات و نوآوريهاي پرشتاب است. از نخستين خط توليد خودرو تا چسب زخم، اين اختراعات بر رفتار مصرف كنندگان تاثيري شگرف گذاشتند. ذهن‌هاي خلاق دهه 90 ميلادي امروز نير مي‌توانند الهام‌بخش مخترعين و كارآفرينان باشند.
هنري فورد – خودروي مدل Tو خط توليد انبوه
«بهتراست بهجاي لگد كوبيدن به در، كليد آنرا پيدا كنيد.»
فورد در مزرعه اي در ايالت ميشيگان چشم به جهان گشود. اين كودك روستايي
بيشتر اوقات خود را در مزرعه مي گذراند. فورد ازهمان آغاز، مات ومبهوت شيوه ي كار گاوآهن بود وبه امور مكانيكي بيش از مزرعه داري علاقه داشت. همين علاقه و روياي ساخت ارابه ي بدون اسب، موجب شد تا او در رشته مهندسي به تحصيل بپردازد ودست آخر در شركت برق اديسون مشغول به كار شود.
هرچند فورد به غلط به عنوان مخترع اتومبيل  شناخته مي‌شود اما او از جمله اولينهايي بود كه صنعت خودرو سازي را متحول ساخت. فورد پس ازمدتي تلاش توانست بالاخره كمپاني خود را به همراه  10 نفر از افراد مبتكر ديگر از جمله برادران دوج تاسيس  كند.فورد كه امروز به نام پدر صنعت امريكا شناخته مي شود، نمونه بارزي از يك شخصيت پرتلاش ومستعد كارآفرين است كه از جمله تحول سازان قرن بيستم به شمار مي رود.
فورد اولين مدل خودروي معروف T را در سال 1908 به بازار عرضه        
كرد.اين مدل اولين خودرويي بود كه براي طبقه متوسط  به توليد انبوه  رسيد.
فورد در ابتدا تنها  توانست 11 دستگاه از خودروي T  را توليد كند، اما ظرف مدت يك سال توليد خود را به بالغ بر 12 هزار دستگاه رساند.كمپاني فورد اولين خط محرك توليد انبوه را در سال 1913 نصب كرد . با قراردادن يك نفر متصدي براي هر 84 فرآيند خط توليد، زمان توليد براي خودروي T از 12 ساعت  به  2 ونيم ساعت كاهش يافت .
ارتقاي بهروري وكارايي در خط توليد، موجب كاهش قيمت تمام شده وافزايش سود آوري شد.نوآوري فورد در ابعاد مختلف محصول T از جمله محصول (پيشتر اتومبيل بسته به سفارش مشتري و بصورت دست ساز توليد مي‌شد اما فورد به دنبال راهي براي مقرون به صرفه كردن  خودرو بود)، توليد و فرآيند (توليد انبوه وتفكر مجدد در عمليات توليد ) و نوآوري در موقعيت گذاري در بازار (تجديد نظر در بازار هدف ) اجرا شد.
نكته: نوآوري وبهبود، مسيري بي پايان است.
فورد مدت كوتاهي  پس از عرضه ي خودروي T به موفقيتي بزرگ دست يافت اما او به اين كاميابي راضي نبود ومسير پيشرفت وتعالي مستمر را انتخاب كرد.
ارزيابي مستمر ايده ها و نوآوري ها وفرآيندهاي كسب وكاري مي تواند راه گشاي مسير تعالي باشد. به قول هنري فورد؛ دنبال اشتباه نگرديد، به دنبال راه حل باشيد.

برادران رايت- نخستين پرواز موفق هواپيما
برادران رايت  هيچ كدام موفق به دريافت ديپلم نشدند اما آنها در زمينه مكانيك نابغه بودند . آنها در سال 1892 مغازه كوچكي را براي فروش وتعمير ساخت دوچرخه داير كردند تا بتوانند روياي هميشگي  خود يعني پرواز را جامه عمل بپوشانند.
هر چند كه افراد فراواني در اين راه تلاش كرده بودند اما با شكست مواجه شدند. اما اين دو برادر كه همكاري و همگامي كامل داشتند توانستند پس از 4 سال به آرزوي ديرين  خود دست يابند.نخستين پروازآنها  در هفدهم  دسامبر  1903 انجام شد كه تنها حدود 12 ثانيه به طول انجاميد .
آنها در همان روز چند پرواز ديگر را نيز صورت دادند كه طولاني ترين آن كمتر از يك دقيقه طول كشيد. اين رويداد بزرگ وتحقق روياي بشر تا سالها توسط رسانه ها ناديده گرفته شد.برادران رايت مدتها روي مدلهاي مختلف هواپيما كاركردند تا براي متقاعد كردن منتقدان خود مدل اصلاح شده  وكاربردي تر را در پاريس ودر انظار عموم قرار دادند ودر مقابل عموم به پرواز با آن پرداختند .
به علاوه برادران رايت شركتي را براي بازاريابي اقدامات خود استخدام كردند ودر نهايت، اقدامات آنها موجب عقد قرار دادي  براي توليد هواپيما  براي ارتش امريكا شد.
نكته: اهميت پشتكار را دست كم نگيريد.
برادران رايت به مدت يك دهه روي طرح خود  كار كردند،  آن هم بدون هيچ گونه توفيق مالي. به علاوه آنها بارها  به دروغگويي  متهم شدند ودر بهترين حالت توسط رسانه ها  ناديده گرفته مي شدند. اما تعهد برادران رايت به هدف خويش،  موجب شد كه آنها بتوانند از سد موانع عبور كنند.

 

سبز باشيد

       

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.