وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

هلند 5 اسپانیا 1؛ درسهایی برای کسب‌وکار و زندگی 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

هلند 5 اسپانیا 1؛ درسهایی برای کسب‌وکار و زندگی

تیمهای فوتبال هلند و اسپانیا در شب دوم رقابتهای جام جهانی 2014 برزیل در شهر سالوادور به مصاف یکدیگر رفتند تا نتیجه‌ای غیرقابل‌باور رقم بخورد و همگان را متعجب کند. هلند که در ابتدا با گل ژاوی آلونسو از روی نقطه‌ی پنالتی از اسپانیا عقب افتاده بود، موفق شد در انتها 5 گل وارد دروازه‌ی کاسیاس ناآماده کند تا یک شگفتی بزرگ اتفاق بیفتد و امپراتوری قهرمان جهان در سال 2010 درهم شکند. در شبی که اسپانیا هیچ نشانی از یک تیم قهرمان جهان را نداشت، بازیکنان هلند با شادابی و طراوت توانستند انتقام فینال رقابتهای دوره‌ی قبل را بگیرند و یکی از سخت‌ترین شکستهای اسپانیا را به این تیم تحمیل کنند.
 فارغ از جنبه‌های فنی که بی‌تردید تحلیل و بررسی آنها کار کارشناسان فوتبالی است، این بازی درسهای بسیار زیادی برای کسب‌وکار و زندگی داشت که در اینجا سعی می‌کنم به تعدادی از آنها اشاره کنم. خوشحال می‌شوم که همراهان عزیز نیز نظرات خود را در این‌باره بیان کنند.
1) شکست و پیروزی زودگذر هستند.
رقابت هلند و اسپانیا به خوبی نشان داد که نه باید با یک شکست همه چیز را از دست‌رفته دید و نه باید با یک پیروزی مغرور شد و تقویت نقاط ضعف را فراموش کرد. اسپانیا با داعیه‌ی دفاع از عنوان قهرمانی خود در سال 2010 وارد رقابتها شد ولی نه تنها شباهتی به یک قهرمان نداشت بلکه در کلاس تیمهای درجه دوم جهان بازی کرد. اسپانیا آنقدر به پیروزی قبلی خود مقابل هلند اتکا کرده بود که فراموش کرده بود در خط دفاع دچار ضعفهای جدی است و نیروی خسته‌ی دفاعی این تیم توان مقابله با مهاجمان چابک و آماده‌ی هلند را ندارند. قهرمانی بسیار شیرین و دلچسب است اما تضمینی برای پیروزیهای آینده نیست. از طرف دیگر، شکست نیز همیشگی نیست و هلند نشان داد می‌توان با برنامه‌ریزی درست، طعم تلخ شکست را به شیرینی پیروزی تبدیل کرد.
متأسفانه در فضای کسب‌وکار مدیران بسیاری را دیده‌ام که به دلیل تفکر کوتاه‌مدت خود راه به جایی نبرده‌اند و خیلی زود از میدان رقابت بیرون رفته‌اند. درک این موضوع شاید ساده به نظر برسد، اما رعایت نکردن همین نکته‌ی خیلی ساده باعث شکست شرکتهای بزرگی از جمله سونی شده است. زمانی که سونی محصول جدید خود به نام واکمن را وارد بازار کرد به موفقیتی عظیم دست یافت. این نوآوری آنچنان تأثیرگذار بود که حتی عادتهای افراد در گوش دادن به موسیقی را نیز تغییر داد. با این حال مدیران سونی آنچنان از پیروزی خود در بازار خوشحال و سرمست بودند که رصد رقبا را فراموش کردند و اپل با وارد کردن محصولات جدید به بازار یکی از بزگترین شکستهای تاریخ شرکتها را به سونی تحمیل کرد. مدیران سونی گمان کردند که موفقیتشان همیشگی است اما به این نکته توجه نکردند که رقبا بیکار ننشسته‌اند.
گذشته‌ی کاری خود را برای چند لحظه مرور کنید. آیا تا به حال به خاطر موفقیتهایتان چشمان خود را به روی نقاط ضعف سازمان و تیم تحت رهبری‌تان بسته‌اید؟ آیا یک پیروزی آنقدر شما را مغرور کرده است که فراموش کنید رقیبان شما در بازار منتظر نشسته‌اند تا از هر فرصتی برای پیشی گرفتن از شما استفاده کنند؟ آیا تاکنون برایتان پیش آمده که از یک شکست آنقدر ناراحت شوید که همه چیز را تمام‌شده ببینید؟ اگر پاسختان به این سؤالات مثبت است لازم است بدانید که بزرگترین پیروزیها و دردناکترین شکستهای تاریخ نیز گذرا بوده‌اند و کسانی توانسته‌اند همواره روند رو به رشدی داشته باشند که در غم و شادی چنین تفکری را به خود و تیمشان القا کرده‌اند.


2) تحلیل بازار و رقبا را جدی بگیرید.
جناب آقای مرتضی محصص کارشناس محترم فوتبال کشورمان پس از پایان بازی هلند و اسپانیا به نکته‌ی بسیار جالبی اشاره کردند. به گفته‌ی ایشان برد هلند بیش از هر چیز مرهون دانایی مربی این تیم لوئیس فن‌خال بود. فن‌خال علاوه بر سبک کلی بازی تیم اسپانیا، تحلیل دقیقی نیز از سبک بازی و حرکات تک‌تک بازیکنان این تیم انجام داده بود. در حقیقت بازیکنان هلند در این بازی به صورت هدایت خودکار (autopilot) حرکت می‌کردند و همه چیز از قبل برای آنها برنامه‌ریزی شده بود. فن‌خال جزئی‌ترین اطلاعات تیم اسپانیا را برای بازیکنانش تحلیل کرده بود و همین اطلاع دقیق از شرایط رقیب باعث شد که هلند تقریباً در تمام دقایق بازی تیم برتر میدان باشد. در حقیقت پایه و اساس تصمیمات سرمربی تیم هلند را اطلاعات و داده‌های او تشکیل می‌داد و چون این اطلاعات از جامعیت لازم برخوردار بود، تصمیمات او باعث پیروزی تیمش شد.
در بازاریابی و فروش آگاهی دقیق از شرایط بازار بسیار تعیین‌کننده است. شرکتهای موفق نه به صورت ماهانه، هفتگی و روزانه بلکه هر لحظه اطلاعات بازار را جمع‌آوری می‌کنند و با تحلیل آنها مسیر حرکت خود را مشخص  و در صورت نیاز استراتژیهای جدیدی اتخاذ می‌کنند. شرکتهای موفق می‌دانند که باید تمام حرکات رقبای خود را زیر نظر بگیرند و سناریوهای متفاوتی برای شرایط مختلف طراحی کنند تا برای هر اتفاقی از قبل طرح و برنامه داشته باشند. در حقیقت این همان چیزی است که به آن آینده‌پژوهی در کسب‌وکار می‌گوییم. شرکتهای پیشرو منتظر نمی‌مانند تا اتفاقی در بازار بیفتد و سپس در برابر آن عکس‌العمل نشان دهند بلکه از قبل خود را برای رویارویی با تمام شرایط ممکن آماده می‌کنند و برای هر شرایط یک سناریوی مختص به آن تعریف می‌کنند. درست به همین دلیل است که می‌بینیم حتی در بزرگترین رکودهای اقتصادی نیز شرکتهایی هستند که بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه می‌دهند.


3) به دل‌افزار نیروهای خود توجه کنید.
بازی اسپانیا و هلند در حقیقت رقابت میان یک تیم باانگیزه و پرروحیه و یک تیم بی‌انگیزه و خسته بود. بازیکنان هلند از انگیزه‌ی بسیار زیادی برای پیروزی در این بازی برخوردار بودند و با جنگندگی در تمام صحنه‌های بازی حضور داشتند. یکی از صحنه‌های زیبای این بازی زمانی بود که کاپیتان تیم هلند رابین فن‌پرسی قصد داشت از زمین خارج شود و جای خود را به بازیکن دیگری بدهد. فن‌پرسی بازوبند کاپیتانی را از دست خود درآورد و پس از بستن آن به دست آرین روبن، بازوبند کاپیتانی تیم ملی کشورش را بوسید و باانگیزه‌ای سرشار از بازی خارج شد. 

 

ادامه این مطلب را در کتاب "بازاریابی و زندگی با ورزش" بخوانید.

سبز باشید


درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.