بازاریابی و مدیریت به سبک رئال مادرید
محبوبیت اقتصاد ورزش در سالهای اخیر افزایش یافته و پوشش رسانهای ورزش و ایجاد شبکههای تلویزیونی مختص برنامههای ورزشی مؤید این مطلب است. ورزشکاران در سالهای اخیر دارای پرستیژی در جامعه شدهاند که حتی در برخی از موارد از پرستیژ سیاستمداران نیز بالاتر است. برگزاری مسابقات المپیک و رقابتهای جام جهانی فوتبال به رویدادهای مهم اقتصادی تبدیل شده بطوریکه 2.78 درصد GDP استرالیا در سال 2000 از محل مسابقات المپیک سیدنی تأمین شد.
هماکنون فوتبال حرفهای در اسپانیا چیزی نزدیک به 1.7 درصد GDP ملی را تشکیل میدهد. در سال 2003 ورزش بیش از 8 میلیون یورو برای این کشور درآمدزایی داشت اما با وجود تأثیر بالای ورزش در درآمدزایی، هنوز مدل مفهومی جامعی برای موفقیت یک تیم ورزشی طراحی نشده است.
زمانی که فلورنتینو پرز به سمت ریاست باشگاه رئال مادرید منصوب شد، درآمد این باشگاه به طور قابل ملاحظهای افزایش یافت و این باعث شد که این باشگاه اسپانیایی به ثروتمندترین باشگاه فوتبال در جهان تبدیل شود.
باشگاه رئال مادرید در دوران رهبری فلورنتینو پرز توانست تصویر متمایزی از برند خود ارائه دهد. پیش از هر چیز این باشگاه روی ارزشهای احساسی مانند صداقت، روحیهی جنگندگی، رهبری و رفاقت تأکید کرده است. تأکید بسیار زیادی نیز روی سنت میشود و این مسئله به ویژه در ارجاعاتی که به بازین افسانهای رئال مادرید، آلفردو دیاستفانو صورت میپذیرد، به چشم میخورد. همچنین نام ورزشگاه اختصاصی رئال مادرید، سانتیاگو برنابئو، از نام مؤسس این باشگاه که ریاست آن را بین سالهای 1943 تا 1975 به عهده داشت، گرفته شده و همواره به عنوان محرکی برای پیشرفت و برنده شدن از آن نام برده میشود.
در وهلهی دوم، باشگاه رئال مادرید اهداف میانمدت و بلندمدتی برای خود تعریف کرد تا بتواند بدهیهای هنگفت خود را بپردازد و با خریدن حقوقی مانند حق پخش تلویزیونی، این باشگاه موفق شد برای خود یک ساختار درآمدزایی تعریف کند. توسعهی حوزههای جدید تخصصی و محصولات جدید برای رسیدن به نتایج بلندمدت، سومین اقدام باشگاه رئال مادرید برای ایجاد تصویر متمایزی از خود بود. بازارپردازی محصولات با برند رئال مادرید و افتتاح شبکهی تلویزیونی رئال مادرید تیوی، دو نمونه از این اقدامات میباشند. در حقیقت، درآمد حاصل از محل بلیتفروشی امروزه بخش بسیار کوچکی از گردش مالی باشگاه رئال مادرید را تشکیل میدهد.
ادامه این مطلب را در کتاب "بازاریابی و زندگی با ورزش" بخوانید.
سبز باشید