وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

ترک عادت مرض نیست 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

ترک عادت مرض نیست

آیا دلیل دست نیافتن به اهداف خود در کار و زندگی را می‌دانید؟
عادتهای نابجا یکی از مهمترین موانع سد راه موفقیت محسوب می‌شوند. عوامل بسیاری وجود دارد که قطار پیشرفت را از ریل خارج می‌کند. در ادامه برخی از عادات مخرب و مختل کننده‌ی موفقیت را مرور می‌کنم. ترک این عادات نه تنها موجب مرض نیست، بلکه مسیر موفقیت را هموار می‌سازد.
1.نقاب خود را کنار بزنیم
انسانها گاه برای آنکه از شر آسیب و طرد شدن خلاص شوند، خود را پشت نقاب انسانی که دوست دارند پنهان می کنند. شهامت خود بودن را حتی به قیمت مطرود شدن تمرین کنیم تا بتوانیم عواطف و احساسات واقعی‌مان را ابراز کنیم.
نه تنها نیمه‌ی توانمند خوبمان را بپذیریم. بلکه صادقانه و با آغوشی باز پذیرای نقاط ضعفمان باشیم. چرا که نقاط ضعف نیز به مانند نقاط قوت و بلکه بیش از آن واقعی و اصیل هستند و پذیرش آنها به رفع‌شان  کمک شایانی می‌کند. آسیب پذیری انسان، منشأ خلاقیت و نوآوری او است به علاوه آنکه نقاط آسیب پذیر به مانند یک ماشین فرصت ساز عمل می‌کنند و فرصت‌های بسیاری را پیش رویمان قرار می‌دهند.
"آسیب پذیری نسیم حقیقت و شمیم شهامت دارد. حقیقت و شهامت نه نشانه ضعف بلکه پرتوی از قدرت هستند".  برن براون


2. در باور خود نسبت به آینده تجدید نظر کنیم.
آینده ظرفی است که محتویاتش امیدها، آرزوها و خواسته‌های آدمی است، اما در حقیقت آینده وابسته به تصمیماتی است که امروز می‌گیریم. پس به اکنون ایمان بیاوریم و دم را دریابیم. آنچه که داریم، لحظه‌ی حال است. چرا که گذشته گذشته، و آینده نیز بازتابی از لحظه‌ی حال است. پس موفقیت ما از لحظه‌ی حال و تصمیمات امروز ما رقم می‌خورد.
" عمیقأ به این باور دست ‌یابیم که لحظه‌ی حال، تمام دارایی ما است . پس اکنون را به عنوان تمرکز اصلی زندگی خود برگزینیم". اکهارت تول. کتاب قدرت اکنون

3. سندرم آلیس در سرزمین عجایب را جدی بگیریم.
آلیس در ماجراهای شگفت انگیز خود و با خوردن معجونی جادویی مدام در حال تغییر و بزرگ و کوچک شدن است و هر بار اشیاء پیرامون خود را به شکلی می‌بیند. لوئیس کارول، داستان آلیس در سرزمین عجایب را در قرن 19 نوشت، داستانی که بعدها دستمایه‌ی بسیاری از فیلمها و سریالها و کتابهای فانتزی و تخیلی شد. اما سندروم آلیس در سرزمین عجایب اختلالی جدی و مربوط به عملکرد مغز است که موجب می‌شود انسان در تشخیص اندازه واقعی اشیا دچار اشتباه شده و آنها را بزرگتر یا کوچکتر از اندازه واقعی خود ببیند. این سندرم عارضه‌ای شایع در میان اهالی کسب و کار است و می‌تواند مانعی جدی برسر راه موفقیت باشد. چرا که مبتلایان به این عارضه در ذهن خود گاه از کاه کوه می‌سازند و گاه از کوه، کاه ... . بنابراین باید چگونگی رصد کردن محیط و قدرت تشخیص خود را تقویت کنیم تا در شناخت خود نسبت به موضوعات دچار اشتباه نشویم .


4. سندروم علایق بی‌شمار یا sos
مبتلایان به این سندروم عمومأ جزء آن دسته از افرادی هستند که همواره تمایل دارند دنیایی از چیزها را تجربه کنند، به عنوان مثال: تجربه مشاغل بسیار گوناگون را دارند ولی همچنان شغل دلخواهشان را نیافته‌اند. این افراد همواره به دنبال راه میانبری برای دستیابی به موفقیت هستند. آنها خود را به هر آب و آتشی می‌زنند و با دیدن اولین سر نخ موفقیت و بدون سنجش شرایط، هر راهی را در پیش می‌گیرند و به همین دلیل تمرکز خود را از دست می‌دهند . بنابراین بهتر است زمان خود را صرف یافتن و شناسایی ایده‌ها و فعالیت‌هایی کنیم که ارزش صرف زمان و انرژی را داشته باشند و پس ازانتخاب درست، در راه دستیابی به آنها ثبات قدم پیشه کنیم.
«زمانی که قصد کندن چاه برای یافتن آب می‌کنیم، شش چاه یک‌متری نمی‌کنیم، بلکه یک چاه شش‌متری خواهیم کند». بودا


5. ما نیاز چندانی به تصدیق و تایید دیگران نداریم.
چنانچه تصمیمات و انتخابهای ما از سر ترس از نادیده گرفته شدن توسط سایرین باشد، خود با دستان خویش موفقیت را به مسلخ برده‌ایم.
تمایل نفس آدمی به تصدیق شدن توسط دیگران، موجب می‌شود تا فرصتهای بیشماری را تنها به بهانه ترس از مورد انتقاد قرارگرفتن از دست بدهیم.
"یک انسان قدرتمند به معنای واقعی کلمه هرگز محتاج تأئید دیگران نیست، همانگونه که گرگهای درنده نیز محتاج تأئید گوسفندان نیستند". ورنون هاوارد


6. همیشه نه، به معنای نه نیست.
چگونگی تفسیر بازخوردها از اهمیت بسیاری در دستیابی به موفقیت برخوردار است. در یک تعبیر ساده، واژه‌ی نه می‌تواند به معنای نه برای همیشه نباشد و تنها این معنا را بدهد که شاید وقت دیگر و یا اینگونه نه.
بنابراین اگر رویاهای بلندی در سر داریم، نباید از پاسخ رد مأیوس شویم و نباید نه را به عنوان پاسخ آخر در نظر بگیریم. بلکه یک نه می‌تواند به معنای ادامه راه باشد نه دست از کار شستن.

7. نسخه موفقیت دیگران نمی‌تواند راه حل موفقیت ما باشد.
موفق بودن با احساس موفقیت داشتن تفاوت دارد. به همین ترتیب با نسخه‌ای که دیگران با آن به موفقیت رسیده‌اند نمی‌توان لذت واقعی موفقیت را درک کرد. موفقیت واژه‌ای است که معانی بسیار متفاوتی دارد. دنبال کردن رویای دیگران به معنای خیانت به خویشتن است. پس نسخه موفقیت را به زبان خود تعریف کنید.
" تنها یک موفقیت وجود دارد: توانایی صرف زندگی در مسیر خود ". کریستوفر مورلی

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.