وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چشم‌اندازهای خرده‌فروشی در سال 2020 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چشم‌اندازهای خرده‌فروشی در سال 2020

موفقیت در جهان فردا به این بستگی خواهد داشت که شما چقدر بتوانید خود را با تغییرات وفق دهید و از فرصتهای آن استفاده کنید. با افزایش داده‌ها در دنیای امروز، درک نیازها و رؤیاهای مصرف‌کنندگان تبدیل به یک چالش کلیدی خواهد شد.
عملکرد معنادار برند
معیار برند معنادار نشان داد که در حال حاضر تنها 20 درصد از برندها تأثیر مثبت قابل‌توجهی بر سلامت و کیفیت زندگی افراد دارند. به عبارت دیگر برای اکثر مردم اهمیتی ندارد که 80 درصد برندها ناپدید شوند. پس زمان آن است که در مورد مدلهای کسب‌وکار و ارزشهای کسب‌وکار تجدیدنظر شود. برای ارائه‌ی عملکرد معنادار برند و ایجاد ارزش واقعی در تمام زمینه‌های زندگی باید با مصرف‌کنندگان در ارتباط و تعامل باشیم. مدت زمان بسیار زیادی است که فقط با سمت چپ مغزمان کار کرده‌ایم.


همه چیز به هم‌پیوسته است
زمان آن رسیده است که ارزشهای سمت چپ و راست مغز را با هم برای ایجاد یک چشم‌انداز مثبت برای آینده به کار بگیریم. این یعنی تفکر چندبعدی و روشی برای دنبال کردن روندها. اطلس روندهای خرده‌فروشی موادغذایی در سال2020، آینده را از طریق بررسیهای علمی، اجتماعی، عاطفی و ابعاد معنوی به تصویر می‌کشد و یک چارچوب تصویری از چشم‌اندازهای آن فراهم می‌کند که ما را قادر می‌سازد تا چالشها و فرصتهای جهانی و محلی را ببینیم. درست است که 8 روند کلیدی برای آینده‌ی خرده‌فروشی در اینجا به صورت جداگانه شرح داده شده اما در واقع آنها به هم پیوسته هستند.


تکنولوژیهای توانمندساز
داشتن شفافیت کامل در شهرت کسب‌وکارها ضروری خواهد شد و شرکتها باید تلاش بیشتری کنند تا موردتوجه قرار گیرند و افراد به آنها اعتماد کنند. برای اینکه یک شرکت معتبر باشید وعده‌ای که برند شما می‌دهد و تجربه‌ی مصرف‌کننده از آن باید کاملاً با عملکردتان همخوانی داشته باشد. خدماتی بوجود خواهد آمد که در آن چالاکی بسیار بالا خواهد بود و به کسب‌کارهای جدید و رویکردهای همکاری الهام می‌بخشد تا مبتنی بر تعامل باشند. تا سال 2020 بیش از 50 میلیارد دستگاه به اینترنت متصل خواهند بود و فرصتهای بسیاری برای دستیابی به مصرف‌کنندگان بیشتر و چگونگی زندگی آنها وجود خواهد داشت.


ارتباط با مصرف‌کننده
فناوریهای هوشمند انتخاب شیوه‌ی زندگی را شکل می‌دهد و به آن قوت می‌بخشد و باعث فعال شدن مرزهای خودتعریف شده در تمام زمینه‌های زندگی خواهند شد. سال گذشته، بیش از 60 درصد از جمعیت ترکیه برای محصولات آنلاین جستجو کرده‌اند. واضح است که شرکتها باید رویکرد کاربرمحور را پیش بگیرند و در جایی قرار بگیرند که مردم هستند و پیامهای برند خود را با آنها منطبق کنند. شهروندان پذیرنده‌ی فرهنگهای مختلف هستند و این تأثیرگذاران بازارهای بومی دیجیتال هستند که استانداردهای جدیدی را در تمام زمینه‌های زندگی تعیین می‌کنند. ترکیه در حال تلاش است تا خود را در این زمینه غنی کند- در دهه‌ی 2050 متوسط سن جمعیت 40 سال خواهد بود و صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که ترکیه از سال 2030 به یکی از 7 اقتصاد بزرگ جهان تبدیل خواهد شد.


توجه به کره‌ی زمین باعث اعتماد می‌شود
شرکتها باید سرمایه‌ی فرهنگی ارائه کنند و تجارب واقعی از برند ایجاد کنند که باعث ایجاد اعتماد شود و جوامع را قادر سازد تا به افرادی که می‌خواهند بدانند و احساس کنند دقیقاً چرا باید با شما همراه شوند، پاسخ دهد. همه‌ی ما خواستار یک دنیای بهتر هستیم و کسب‌وکارها (نه دولتها) باید آینده‌ای پایدار را ایجاد کنند زیرا افراد به شرکتها و برندهایی که یک تفاوت مثبت ایجاد کنند تمایل بیشتری خواهند داشت.


محرک هدف
در نهایت، این روندها به تمایل ما برای زندگی بهتر کمک می‌کنند که در آن معیارهای متعارف موفقیت را مورد پرسش قرار می‌دهیم و راههای رسیدن به جامعه‌ای شادتر را مدنظر قرار می‌دهیم. ما در حال حاضر می‌دانیم کسب‌و‌کارهایی که شادی را ترویج می‌دهند طرفداران بیشتری دارند و آمارها نشان می‌دهد که  افراد شاد تا 50 درصد مولدتر هستند.


تجارب معنادار خرده‌فروشی
این 8 روند بوضوح نشان می‌دهد که ارائه‌ی تجربه‌های معنادار خرده‌فروشی ضروری است. در آینده، فروشگاههای فیزیکی خرده‌فروشی برای مشتریها انتخاب اصلی نیستند، پس کسب‌وکارها برای رسیدن به مشتریان، باید خود را ارتقاء بخشند. از دیدگاه منطقی، مردم انتظار راحتی و گفت‌وگو دارند؛ از نظر عاطفی آنها به دنبال اجتماع و تعامل در اجتماع هستند. به منظور ایجاد این تعامل واقعی با برند، کسب‌وکارها باید رویکرد 4P را که افراد، کره‌ی زمین، هدف و سپس سود را در نظر میگیرد، مدنظر قرار دهند.


نوع‌شناسی مصرف‌کنندگان اصلی
ما چهار نوع مصرف‌کننده‌ی اصلی را که باید برای موفقیت در محیط‌های خرده‌فروشی هدف بگیریم تعریف می‌کنیم. مشتریان حرفه‌ای و درجه یک نیازمند پویایی، راحتی و کانالهای مختلفی هستند تا بتوانند زندگی خود را مدیریت کنند. مشتریان خلاق و ماجراجو می‌خواهند که "ما" باشند و در گروههای خلاقانه‌ای از برند عضو باشند. کاشفان فرهنگی، فعال و آگاه هستند و بدنبال دنیای بهتری هستند. شکارچیان تندرستی و آگاه نیز "ما" بودن را دوست دارند و در تلاشهای خود برای یافتن معنا، به دنبال شفافیت هستند.


ایجاد ارزش در آینده
کسب‌وکارهای خوب و شاخص هرگز ناشناس نمی‌مانند. برندگان آینده، کسب‌وکارها و سازمانهایی خواهند بود که برای انطباق با 4P بازاریابی به اندازه‌ی کافی چالاکی داشته باشند تا بتوانند ارزشهای پایدار اجتماعی، عاطفی و اقتصادی ارائه کنند.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.