تأثیر آب و هوا بر فعالیتهای بازاریابی
مردم هر روز در مورد آب و هوا صحبت میکنند به همین دلیل برندها در تلاش هستد تا از اطلاعات مربوط به آب و هوا برای تهیهی تبلیغات مناسب استفاده کنند.
آب و هوا مقولهای است که مردم همواره در مورد آن صحبت میکنند. یکی از دلایل این امر این است که آب و هوا معمولاً تغییر میکند و پیشبینی آن تا حدی امکانپذیر است. امروزه دسترسی به اطلاعات به روز آب و هوا فناوری پیشرفته به برندها امکان میدهد کمپینهای هوشمندانهتری بسازند. امروزه برندهای بزرگ کمپینهایی بر مبنای اطلاعات دقیق آب و هوایی و نه بر اساس پیشبینیهای فصلی میسازند.
اگرچه فروش برخی محصولات (مانند بستنی، فرش و ...) در برخی از فصول بیشتر از سایر ماههای سال است، اما تحقیقات به عمل آمده نشان میدهد که ارتباط معناداری میان میزان فروش و وضعیت آب و هوا وجود ندارد. در این پژوهشها، دادههای مرتبط با فروش از سال 2003 تا 2012 با میانگین دمای ماهانه مقایسه شده و این نتیجه بدست آمده است که تنها وضعیت نامطلوب آب و هوایی که مدت طولانی ادامه داشته باشد، تأثیر منفی بر اقتصاد دارد.
بازاریابی هدف بر مبنای آب و هوا
برندها میتوانند از اطلاعات مربوط به آب و هوا برای افزایش فروش خود استفاده کنند. مناطق مختلف در یک کشور از نظر آب و هوایی متفاوت هستند و شرکتها میتوانند تبلیغات و سایر فعالیتهای ترویجی خود را بر این اساس اجرا کنند. در واقع، فعالیتهای بازاریابی و تبلیغات برای هر شهر میتواند متناسب با میانگین دمای آن در هر فصل و نیز متوسط میزان بارندگی باشد. به عنوان مثال، یک رستوران در بریتانیا تبلیغات اینترنتی خود را بر مبنای وضعیت آب و هوایی هر شهر و عکسالعمل مشتریان به آن طراحی کرده است.
شناخت تأثیر آب و هوا بر رفتار مشتریان
رفتار و سبک زندگی مشتریان تحت تأثیر آب و هوا تغییر میکند. تام جین مدیر توسعهی بازار گوکل در این زمینه میگوید، "تأثیر آب و هوا را بر رفتار مصرف کنندگان بشناسید. از عامل آب و هوا برای نشان دادن مفید بودن محصول خود استفاده کنید."
نوکیا برای تبلیغ صفحهی لمسی فوق حساس خود از عامل آب و هوا به خوبی استفاده کرده است. این تبلیغات نشان میدهد که کاربران میتوانند حتی زمانی که دستکش پوشیدهاند از صفحهی لمسی این گوشیهای جدید استفاده کنند. نوکیا در کمپین خود از شعار "دستکشی بپوشید و تماس بگیرید" و "دستکشی بپوشید و پیامک بزنید" استفاده کرده است. در این کمپین، نمایندگان نوکیا در مکانهای عمومی دستکشهای رایگان به افراد میدادند و از آنها میخواستند صفحهی لمسی گوشیهای جدید این شرکت را امتحان کنند.
شرکت نوکیا در فنلاند مستقر است که آب و هوای بسیار سردی دارد و مردم در فضای باز معمولاً از دستکش استفاده میکنند. به همین دلیل توجه به آب و هوا و تأثیر آن بر سبک و رفتار مردم نقش مهمی در موفقیت بازاریابی نوکیا در این کمپین داشته است.
آب و هوای غیر قابل پیشبینی
محققان شرکت استلا آرتویس در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که دمای هوا و نه نوع فصل تأثیر قابل ملاحظهای بر میزان فروش دارد. بررسی میزان فروش محصول سیدر (cidre) این شرکت در شهرهای مختلف نشان داد که زمانی که دمای هوا 2 درجه بیشتر از میانگین فصلی باشد، میزان فروش اندکی افزایش مییابد. در این راستا، استلا آرتویس با همکاری آژانس تبلیغاتی پوستر اسکوپ در فضاهای عمومی بیلبوردهای نصب کرد که به دمای هوا حساس بودند و تنها زمانی که دمای هوا 2 درجه بالاتر از میانگین بود، تبلیغ سیدر نمایش داده میشد.
فیل پیک ، مدیر بازاریابی استلا آرتویس در این رابطه میگوید، "ما به این نتیجه رسیدیم که تبلیغ در مکانهای رو باز بهترین گزینه است زیرا به فروشگاهها، رستورانها و کافیشاپها نزدیکتر است و ماندگاری بیشتری در ذهن مشتریان دارد."
این کمپین تأثیر مثبتی بر فروش شرکت استلا آرتویس داشت به طوری که حتی پس از اتمام آن نیز این تأثیر مثبت ادامه داشت.
محرکهای دمایی
شرکت کاستا برای تبلیغ بستنیهای خود، هر زمان که در ایستگاههای متروی شهر لندن دما به بالاتر از 22 درجه میرسید، آگهیهای تبلیغاتی حساس به دمای هوا مردم را به سمت باجههای فروش بستنی کاستا هدایت میکرد.
علاوه بر تبلیغات فضای باز، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی و نیز تبلیغات اینترنتی نیز میتوانند از دادههای هواشناسی برای ترویج برندها استفاده کنند. مؤسسهی خیریهی سنترپوینت نیز از اطلاعات آب و هوایی استفاده میکند زیرا تحقیقات نشان داده است که میزان کمکهای مردم با آب و هوا ارتباط مستقیم دارد.
استفاده از دادههای آماری و پیشبینیهای هواشناسی در فعالیتهای بازاریابی به طور قابل ملاحظهای افزایش یافته است. برنامهی کاربردی متآفیس تا به امروز 9 میلیون کاربر در سرتاسر بریتانیا دارد و 54 درصد از کاربران آیفون و آیپد نیز از آن استفاده میکنند. سامانهی متآفیس میتواند تا 15 روز وضعیت آب و هوایی را پیشبینی کند. یکی از مدیران مت آفیس در این زمینه میگوید. "اطلاعاتی که ما در اختیار آژانسهای تبلیغاتی میگذاریم باعث شده است که آنها بیش از گذشته به ما مراجعه کنند و این امر باعث شده است که مشتریان آنها اطمینان خاطر بیشتری نسبت به بازگشت سرمایهی خود داشته باشند."
همزمان با اکران فیلم امن نفرت انگیز 2، برخی از تبلیغات که در اینترنت نیز برای برنامههای کاربردی مورد استفاده قرار گرفت از صفحات زمینهای استفاده میکردند که متناسب با شرایط آب و هوایی محل زندگی هر کاربر تغییر میکردند. همچنین، در برخی آگهیها نحوهی پوشش شخصیتهای فیلم فوق تحت تاثیر شرایط آب و هوایی هر منطقه، بود و در صورت پیشبینی باران برای آن منطقه، شخصیتهای فیلم که در آگهیها حضور داشتند، به همراه خود چتر داشتند.
استفاده از اطلاعات هواشناسی برای تبلیغات محدودیتهای خاص خود را دارد. از آنجایی که پیشبینیهای هواشناسی برای مدت کوتاهی امکانپذیر است، استفاده از آنها در تبلیغات تلویزیونی دشواریهای خاص خود را دارد. برخی از برندها به لزوم استفاده از اطلاعات آب و هوا برای فعالیتهای ترویجی خود پی بردهاند، اما این تکنیک هنوز به طور گسترده در صنعت تبلیغات مورد استفاده قرار نگرفته است.
سبز باشید