وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

کسب‌وکار، ابزاری برای برقراری صلح: شش نمونه‌ی بی‌نظیر 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

کسب‌وکار، ابزاری برای برقراری صلح: شش نمونه‌ی بی‌نظیر

هزاران سال است که پیشوایان سیاسی و مذهبی خواستار پایان دادن به جنگ و درگیری و برقراری صلح هستند. برخی از مورخین و جامعه‌شناسان تاریخ را به دقت واکاوی کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که منافع حاصل از کسب‌وکار می‌تواند زمینه‌ی برقراری صلح در جهان باشد؛ کاری که نظامهای سیاسی تاکنون قادر به انجام آن نبوده‌اند.
استیون پینکر، جامعه‌شناس برجسته‌ی کانادایی، بر این باور است که منافع حاصل از تجارت آزاد و فعالیت اقتصادی مشترک، قدرت بیشتری در پایان بخشیدن به منازعات بین‌المللی و برقراری صلح دارد.
بنیاد کسب‌وکار برای صلح که در شهر اسلو پایتخت نروژ مستقر است، مروج اشکالی از کسب‌وکار است که اعتماد، صلح و ثبات بیشتری را برای جهانیان به ارمغان بیاورد. این بنیاد که همزمان با رکود اقتصادی 2008 تأسیس شده است، شش هزار کارآفرینانی را که در این زمینه توفیق بیشتری بدست آورده‌اند، مورد تقدیر قرار داده است. این برنامه از سوی کوفی عنان، دبیر کل سابق سازمان ملل، نیز مورد حمایت قرار گرفته است.
1- سر ریچارد برانسون
بنیانگذار و مدیر گروه ویرجین است. از میان شش نفری که بنیاد کسب‌وکار برای صلح از آنها تقدیر به عمل آورده است، برانسون شناخته‌شده‌ترین چهره است. وی کسب‌وکار خود را بر مبنای اصول استواری همچون حقوق بشر، صلح جهانی و توسعه‌ی ابزارهای جایگزین بنا نهاده است.


2- کشا کوماری دامینی
کارآفرین نپالی رنجها و تهدیدهای زیادی را تحمل نمود تا بتواند شبکه‌ای از شصت هزار کارآفرین را که عمدتاً از اقلیتهای مذهبی و فرهنگی بوده‌اند، تشکیل دهد. وی همچنین خدمات ارزشمندی در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات آموزشی و مشاوره ارائه نموده است. علاوه بر این، کوماری به اقشار آسیب‌پذیر کمک کرد تا بر موانع فرهنگی فراروی موفقیت فائق آیند و به استقلال مالی دست یابند.


3. سلیما احمد
احمد قائم مقام گروه نیتول نیلوی در بنگلادش است. وی زنان کارآفرین جامعه‌ی خود را یاری کرده است تا بر مشکلات و موانع غلبه کنند و کسب‌وکار خود را گسترش دهند. در جامعه‌ای که نهادها و مؤسسات آن گرفتار فساد و رابطه‌مداری هستند، سلیما احمد گروههایی را برای کمک به زنان کارآفرین برای غلبه بر موانع بروکراتیک بر سر راه پیشرفت خود آموزش داده و گسیل کرده است.


4- اوید بوچاموی
وی رئیس گروه هدی بوچاموی است. این گروه، کسب‌وکاری خانوادگی در تونس است که حدود صد سال قدمت دارد. وی از اعتبار خانواده‌ی بوچاموی استفاده کرد تا در بحبوحه‌ی روزهای ناآرام تونس صدها کسب‌وکار را به منظور نیل به هدفی مشترک گرد هم آورد. هدف از این تشکل اجتماعی بهبود شرایط کسب‌وکار، افزایش فرصتهای شغلی و افزایش رقابت میان بنگاههای اقتصادی است.


5. عدنان کاسار
کاسار رئیس فرانس‌بانک لبنان است. وی چندین سال تلاش کرد تا کسب‌وکارهای لبنانی را کنار یکدیگر قرار دهد و از این طریق زمینه‌ساز صلح و ثبات در این کشور باشد؛ (کاری که دولت لبنان هیچگاه نتوانست در این کشور جنگ‌زده انجام دهد. عدنان کاسار اتاقهای بازرگانی را در سطح ملی و بین‌المللی تأسیس کرد و گسترش داد.)


6. مارلین کارلسون نلسون
نلسون مدیر سابق شرکت کارلسون کارلسون که یکی از بزرگترین شرکتهای خدمات گردشگری است، می‌باشد. پدر وی اعتقاد داشت که زنان نمی‌توانند در سطوح بالای مدیریتی موفق باشند و به همین دلیل مارلین را از این کسب‌وکار خانوادگی کنار گذاشت. بعد از آنکه مارلین کارلسون تواناییهای مدیریتی و رهبری خود را در عرصه‌ی سیاست ثابت نمود، اعتماد پدر خود را جلب کرد و مسئولیت شرکت کارلسون را به عهده گرفت. وی توانست در طول یک دهه درآمد شرکت را دو برابر کند و فرصتهای مدیریتی بیشتری را برای زنان فراهم کند. علاوه بر این، در زمان مدیریت این بانوی توانا، کارلسون اولین شرکت گردشگری در امریکای شمالی بود که در مقابل سوء‌استفاده‌ی جنسی از کودکان در صنعت توریسم موضعگیری کرد. وی یکی از صد مدیر برتر امریکا و همچنین صد زن قدرتمند امریکا لقب گرفته است.
ساکسگارد، مدیر اجرایی بنیاد کسب‌وکار برای صلح، هدف از تحلیل این افراد را این امر می‌داند که ظرفیتهای کسب‌وکار برای برقراری صلح و دوستی در سراسر جهان به سازمانها، شرکتها و دولتها نشان داده شود. وی بر این باور است که بسیاری از کسب‌وکارهای کنونی جهان به صورت جزایری جدا از هم عمل می‌کنند. وی معتقد است که در جهان امروز کسب‌وکارها نمی‌توانند جدا از یکدیگر و از جهان اطراف خود باشند. او می‌افزاید: «برای اینکه جهان به شما کمک کند شما نیز باید فراتر از کسب‌وکار خود به جهان کمک کنید.»
منبع: www.forbes.com

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.