وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

کسب‌وکار شراکتی مانند ازدواج است 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

کسب‌وکار شراکتی مانند ازدواج است

ما قبل از ازدواج زمان کافی برای شناخت همسر آینده‌مان صرف می‌کنیم و سعی می‌کنیم تمام مسائل را روشن و واضح مطرح کنیم تا نکته‌ای نگفته باقی نماند. در کسب‌وکارهایی که به صورت شراکتی اداره می‌شوند نیز شناختن شخصیت کسب‌وکاری شریک آینده پیش از شروع کسب‌وکار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. موارد بسیار زیادی را سراغ دارم که افرادی از یک خانواده و یا دو دوست صمیمی کسب‌وکاری را آغاز کرده‌اند اما نتوانسته‌اند شرکای کسب‌وکاری خوبی برای یکدیگر باشند و تلاش آنها با شکست مواجه شده است.    
بنابراین قبل از آغاز هر کسب‌وکاری به صورت شراکتی باید تلاش کنیم که شناخت درستی از شریک خود به دست آوریم و صرفاً به اینکه آن فرد یکی از دوستان و یا یکی از اعضای خانواده‌ی ما است، اکتفا نکنیم زیرا درست مانند ازدواج، شراکت کسب‌وکاری نیز ابعاد پنهانی دارد. در ادامه به نکاتی برای رسیدن به این شناخت اشاره کرده‌ام:

 

مذاکرات مالی
شما می‌توانید از طریق مشاهده‌ی نحوه‌ی مدیریت مالی شریک کسب‌وکارتان اطلاعات زیادی درباره‌ی رفتار او در اداره‌ی کسب‌وکار شراکتی خودتان کسب کنید. هر چند ممکن است پرسش درباره‌ی برخی مسائل خاص معذب‌کننده باشد، دانستن نکاتی از این قبیل که آیا او زیر بار وام مسکن بزرگی است و یا ماهانه مبلغی را برای بیماری فرزندش می‌پردازد، می‌تواند تصمیم و نظر شما را نسبت به شریک کاری‌تان تغییر دهد.
فردی که تعهدات مالی سنگینی دارد، از ضریب اعتباری کمی برخوردار بوده و خرجش بیشتر از دخلش است و در نتیجه احتمالاً فرد قابل اعتمادی در زمینه‌ی مالی کسب‌وکار آینده‌تان نیست.

 

چه کسی زباله‌ها را دم در می‌گذارد؟
در یک خانواده، مسئولیت‌های به اشتراک گذاشته شده‌ای وجود دارد که از هر یک از طرفین انتظار می‌رود آن را انجام دهد، مانند تمیز کردن خانه، خرید کردن، مراقبت از کودکان ، پرداخت قبض‌ها و غیره. در کسب‌و‌کار مشارکتی نیز اوضاع به همین منوال است. گرچه لازم نیست شرکای کسب‌و‌کار روزانه مقدار زمان برابری را صرف کسب‌و‌کار خود کنند، اما از هر کدام از آنها انتظار می‌رود مسئولیت‌های کسب‌و‌کاری‌شان  را به یک اندازه به دوش بکشند.
با شریک آینده‌ی خود جلساتی داشته باشید و درباره‌ی مقدار زمانی که هر کدام‌تان می‌توانید در این کار صرف کنید، و یا درباره‌ی نقاط ضعف احتمالی کسب‌وکار واقع‌بینانه حرف بزنید. اگر شریک احتمالی‌تان فرد مسئولیت‌پذیری نباشد، احتمالاً شما مجبور خواهید بود در آینده مسئولیت بیشتری را به دوش بکشید و تحمل بار چنین مسئولیت سنگینی در طول زمان شما را ناتوان خواهد کرد.

 

جاذبه‌ی بارهای مخالف
معمولاً می‌گویند در روابط، اغلب ویژگی‌های متضاد دو طرف، جذب‌کننده هستند. این موضوع در کسب‌و‌کار مشارکتی نیز به همین صورت است. اغلب شرکای جزئی‌نگر، جذبِ شخصیت‌های خلاق، و کارآفرینان خجالتی مجذوب شرکای زرنگ و دانا که در برقرای ارتباط با دیگران عملکرد خوبی دارند، می‌شوند. اینکه شریک کسب‌وکارتان، شخصیت و مجموعه مهارت‌های‌ شما را کامل کند، نکته‌ی مهمی است. این بدان معنا است که ممکن است فرد چشم‌انداز یکسانی را به اشتراک نگذارد، اما می‌توانید با همکاری هم یک تیم متعادل را تشکیل دهید.

 

نگاه بلند مدت
داشتن تعهد برابر به شرکت به منظور اجرای عملیات موفقیت‌آمیز برای هرکدام از شرکای کسب‌و‌کار اهمیت ویژه‌ای دارد. اینکه هیجانات یک ایده در ابتدای رابطه‌ی کاری شما را کور کند، خیلی ساده است، اما حفظ این شور و هیجان و تعهد در طول زمان و چند ماه یا چند سال بعد از شروع سرمایه‌گذاری کار آسانی نیست. اگر شریک احتمالی‌تان به اندازه‌ی شما به ایده‌های کسب‌وکارتان متعهد نباشد، به احتمال زیاد کسب‌وکار و همچنین برندی را که در حال ساختش هستید، نابود خواهد کرد.
پس از بررسی این مسائل و سؤالات با شریک آینده‌تان، تصمیم‌گیری درباره‌ی مناسب بودن وی برای کار در کنار شما بر عهده‌ی خودتان است. اگر چه برخی از شرکای کسب‌وکار تنها با دست دادن و به اشتراک گذاشتن شور و شوق وارد کسب‌وکار می‌شوند، اما بهتر است شراکت به صورت رسمی ثبت شده و بر روی کاغذ آورده شود. حتماً از وکیلی که در زمینه‌ی کسب‌وکار تجربه دارد، کمک بگیرید و از همان ابتدا پیش‌نویسی برای چارچوب اصلی توافق تهیه کنید. ذکر مکتوب جزئیات همکاری و امضای هر کدام از شرکا، از منافع هر کدام از آنها در کسب‌وکار در صورت بروز شرایط پیش‌بینی نشده یا منحل شدن رابطه، محفاظت می‌کند.


سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.