رفتار مصرفکننده در ورزش و تأثیر آن بر بازاریابی محصولات ورزشی
بازاریابی ورزشی یکی از شاخههای مهم بازاریابی است که روز به روز در حال گسترش و تکامل است. در میزگرد بازاریابی ورزشی که به همت همکارانم در شمارهی سیوچهارم مجلهی توسعه مهندسی بازار چاپ شد. (www.marketingshop.ir) ، اساتید برتر این حوزه به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختند. در میان موضوعات مورد بحث در بازاریابی ورزشی بحث رفتار مصرفکننده در حوزهی ورزش از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است و این سبب میشود که سازمانهای ورزشی نیاز داشته باشند علاوه بر آگاهی از موضوعات کلی رفتار مصرفکننده، به رفتار خاص مصرفکننده در ورزش نیز توجه کنند. طبیعتاً رفتار خاص مصرفکنندگان ورزشی روی ارائهی محصولات و خدمات ورزشی تأثیر میگذارد و از اینرو در اینجا نکاتی را در مورد رفتار مصرفکنندهی ورزشی و تأثیر آن بر محصولات رویدادهای ورزشی با همراهان در میان میگذارم.
1- بهتر است باشگاههادر عین رقابت با یکدیگر همکاری نیز داشته باشند.
باشگاههای حاضر در لیگ برتر انگلیس مانند منچستریونایتد و چلسی برای موفقیت این لیگ با یکدیگر همکاری میکنند و در عین حال برای جذب منابع مالی و سهم بازار با یکدیگر رقابت شدیدی دارند.
2- مصرفکنندگان حوزهی ورزش متخصص هستند.
تصمیمات ورزشی مانند جذب بازیکنان و مربیان جدید مورد ارزیابی دقیق مشتریان ورزش (تماشاگران) قرار میگیرد و آنها در این موارد خود را واجد تخصص میدانند . این در حالی است که بازاریابان شرکتهای تجاری بهندرت جزئیات کار خود را در اختیار مردم قرار میدهند و بهندرت در برنامههای رادیویی و تلویزیونی شرکت میکنند.
3- عرضه و تقاضا در نوسان است
تماشای مسابقات ورزشی تا حد زیادی تحت تأثیر متغیرهای محیطی است. در کشورهای پیشرفته در فصلهای گرم سال تماشای مسابقات رو باز مانند فوتبال و در فصل های سرد تماشای مسابقات سرپوشیده مانند بسکتبال بازاریابی میشود.
4- ورزش یک محصول چندبعدی است
محصولات و وسایل ورزشی اقلام ملموسی هستند اما درک فواید تماشای یک رویداد ورزشی و یا نیازهایی که از این طریق برآورده میشود، چندان آسان نیست. بازاریابی مواردی از قبیل دستاورد غیرمستقیم اجتماعی شدن، از بازاریابی ویژگیهای محصولات آدیداس دشوارتر و چالش برانگیزتر است.
5- مصرف همزمان
تولید و مصرف بسیاری از محصولات ورزشی به طور همزمان صورت میگیرد . تماشاگران رویدادهای ورزشی خالق جو آنها هستند . زمانی که این مسابقات برگزار نمیشود و یا به اتمام رسیده است، بازاریابی آنها بسیار دشوار است.
6- مصرف ورزش یک فعالیت جمعی است.
ورزش در حضور دیگران مصرف میشود. بنابراین تجربهی یک مصرفکنندهی ورزشی به شدت روی تجربهی دیگر مصرفکنندگان تأثیر میگذارد.
7- ماهیت غیر قابل پیشبینی و نامشخص ورزش
یکی از مهمترین جذابیتهای ورزش که ماهیت نامشخصی دارد و نتیجهی آن از پیش مشخص نیست، نتیجهی بسیاری از مسابقات ورزشی بر خلاف پیشبینی مردم و کارشناسان است. این در حالی است که بازاریابان شرکت تویوتا تمایل دارند عملکرد این شرکت مشخص و قابل پیشبینی باشد.و مصرفکنندگان نیز به هیچ عنوان دوست ندارند در مورد کیفیت محصولی که میخرند اطمینان کافی نداشته باشند.
8- عدم کنترل بر محصول اصلی
بازاریابان حوزهی ورزش بر محصول اصلی کنترلی ندارند. مدیران اقدام به تجارت میکنند ، قوانین و مقررات مشخص بر لیگ حاکم است، اما به یک باره بازیکنان مصدوم میشوند. این در حالی است که بازاریابان شرکت سونی معمولاً نگران مواد اولیه محصولات خود نیستند.
9- وابستگی به گسترش محصول
بخش زیادی از عناصر تجربهی ورزشی در بردارندهی عناصری است که با محصول اصلی ارتباط ندارند. برنامههای مختلف از قبیل برنامههای موسیقی و سرگرمی پیش از بازی و در بین دو نیمه اسباب سرگرمی تماشاچیان را فراهم میکنند. بازاریابان حوزهی ورزش تلاش میکنند که فضاها و رویدادهای حاشیهی رویداد ورزشی و نه صرفاً خود آن رویداد را ترویج کنند.
10- ماهیت مصرفی و صنعتی ورزش
ورزش یک کالای مصرفی است و در عین حال شرکتهای صنعتی را نیز درگیر میکند. مسابقهی تیم فوتبال توسط تماشاگران مصرف میشود . همچنین شرکتهای مختلف از این رویداد برای ترویج محصولات و خدمات خود استفاده میکنند.ورزش در دنیای امروز با قدرت به کمک اقتصاد و بازار آمده است.
سبز باشید