راهنمای مدیریت و ایجاد فروشگاه
آنگونه که در دایره المعارف ویکیپدیا میخوانیم؛ خردهفروشی، شامل فروش کالا به منظور مصرف مستقیم توسط خریدار است که از محلی معین، همچون فروشگاه، بوتیک یا کیوسک، یا از مرکز خرید، در قالب بخشهای کوچک یا منفرد تهیه شده باشد. خریداران میتوانند افراد یا طرفین تجاری باشند. در علم تجارت، خردهفروش، محصولات مورد نظر خود را در مقادیر زیاد از طریق عمده فروشان یا به شکل مستقیم از شرکتها تهیه می کند، و سپس محصولات را به خریدار نهایی میفروشد. مؤسسات خردهفروشی اغلب مغازه یا فروشگاه خوانده میشوند. خردهفروشان در انتهای زنجیره تأمین قرار دارند. فرایند خردهفروشی به عنوان بخشی لازم از راهبرد کلی توزیع در نظر گرفته می شود. بسیاری از بنگاه های تجاری را میتوان درطبقهی خرده فروشیها لحاظ کرد. به این وسطه، رقابتهای نفسگیری میان این دست از کسبه وجود دارد. خرده فروشیها جایگاه ویژهای در نظام توزیع دارند. مقصود از توزیع که از ارکان اساسی تاکتیکهای بازاریابی محسوب میشود، رساندن محصول مناسب در زمان مناسب و مکان مناسب به مشتریان مناسب (یا مشتریان هدف) است. لذا تلفیق نظام توزیع با دیگر عوامل همچون محصول، قیمت و ارتباطات شایسته میتواند در خدمت متقاعدسازی مشتریان به کار رود. علاوه بر این توزیع موثر میتواند بالقوه یک مزیت رقابتی محسوب شود. از اینرو مدیریت عناصر درونی و بیرونی فروشگاه، شیوههای انجام کار، عملیات فروش و اهداف فروش، ارتباطات، نحوهی مهندسی فروش، چیدمان و تقسیم بندی فضا، نورپردازی و دکوراسیون داخلی و بیرونی، ... باید به شکلی سیستماتیک و مبتنی بر اصول علمی باشد. مدیریت فروشگاه تلفیقی از دانش، تجربه و هنر است و موفقیت در این زمینه مستلزم آموختن، تجربه اندوختن و خلاقیت زیبایی شناسانه است. روح حاکم بر فروشگاه باید بگونهای باشد که چشم و دل مشتری را نوازش دهد.
نظام توزیع فروشگاهی کدام وظایف را بر عهده دارد؟
چنانچه آثار نگارنده را درحوزهی مدیریت توزیع (به عنوان مثال می توانید به کتاب راهنمای مدیران در کانال توزیع یا مباحث و موضوعات مدیریت بازاریابی با نگرش بازار ایران مراجعه کنید) مطالعه کرده باشید، نظام توزیع دستکم 5 دسته وظیفهی اصلی را عهده دار است که عبارتند از:
ادامه این مطلب را در کتاب "بازاریابی و زندگی با فروش" بخوانید.
سبز باشید