وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چک لیست تصمیم‌گیری تیمی 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چک لیست تصمیم‌گیری تیمی

"برنامه‌ریزی بلندمدت ارتباطی به تصمیمات آینده ندارد، بلکه به آینده‌ی تصمیمات کنونی مربوط می‌شود."

پیتر دراکر

پر واضح است که آنچه سرنوشت آدمی را رقم می‌زد نه شرایط او، بلکه تصمیمات اوست. بنابراین برای دست یافتن به موفقیت بیش از هر چیز به اراده و تصمیماتی قوی نیازمندیم، چراکه از تمام صفاتی که برای پرورش جسم و جان ما سودمند است، هیچیک به سودمندی تصمیم و اراده نیست. از دیگر سو، دگرگونی و تکامل تیم‌های کاری در گرو درست برگزیدن و درست تصمیم‌گرفتن است؛ چیزی که آبراهام مازلو آن را به عنوان نوعی از ارزش‌گذاری تعریف می‌کند. تصمیم گیری تیمی، مهارتی ورای تصمیم گیری فردی است و ساز و کار خود را میطلبد که در ادامه یدداشت به این مطلب میپردازم.

 

تصمیم گیری تیمی و اهمیت آن

جان مکسول اعتقاد دارد که هیچ‌چیز بیش از مدیری که از تصمیم‌گیری عاجز است، نمی‌تواند یک تیم را دلسرد کند. بدست آوردن توانمندی لازم برای دستیابی به " موفقیت پیش‌بینی‌پذیر" بستگی به توانمندی رهبران تیم در پرورش یکی از مهارتهای کلیدی در تیم‌های کاری و اولویت بخشی به  آن است: توانایی مستمر در اخذ تصمیمات تیمی شایسته و بایسته و با کیفیت بالا.
ناتوانی رهبران سازمان در تحقق این امر و اخذ تصمیمات نادرست تیمی، شالوده‌ی سازمان را تضعیف خواهد کرد. گاهی در برخی تیم‌های کاری شاهد افرادی هستیم که یک تنه می‌توانند حتی کسب‌وکاری را راه اندازی و آن را اداره کنند، اما همین مهره‌های شایسته وقتی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، گاه از اتخاذ تصمیمات پیش پا افتاده نیز عاجزند. هرچند در این تیم‌ها احتمالا مباحثات و توفان ذهنی بسیاری انجام می‌پذیرد، اما خروجی این جلسات و هم اندیشیها، گاه نامشخص است و به تصمیمات ملموس و عملیاتی که همه بر سر آن توافق داشته باشند نمی‌انجامد.

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "بازاریابی و زندگی با مدیریت" بخوانید.


سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.