چگونه خوب بفروشیم
فروش یک حرفه است، پس باید راه و رسم حرفهای بودن در آن را بدانیم. اما خوب فروختن به طور حتم حرفهای است که تاحدودی به ذات و جوهره افراد مربوط میشود. اما لازم است این استعداد به کمک آموزش توسعه یابد. بنابراین هر کسی نمیتواند خوب بفروشد. در مقابل عملیات فروش، خرید کردن وجود دارد. انسان اگر خرید خوبی داشته باشد از آن لذت میبرد. پس یک فروشنده ماهر میتواند با ایجاد فضایی مناسب و جوی مطلوب، احساسی خوشایند را برای مشتری خود خلق کند و با مدیریت تجربه او، خشنودی را برای او رقم زند. طبق قانون پارتو 80% از فروش بوسیلهی 20درصد از فروشندگان بدست میآید، بنابراین دیگر به هیچ عذر و بهانهای نمیتوان نیروهای ناکارآمد فروش را حفظ کرد. چرا که حفظ این قبیل فروشندگان نه تنها سودآوری را دچار مخاطره میکند، بلکه موجبات ناخشنودی مشتریان را نیز فراهم میسازد. معمولاً فروشندگان نامناسب در فروش مشاورهای ناتوانند. این قبیل فروشندگان تنها در نقش سفارشگیرنده ظاهر میشوند و عموماً از اصول اولیه برقراری ارتباط، و محصولات و خدماتی که ارائه می کنند آگاهی ندارند. در مقابل، فروشندگان خوب افرادی همدل هستند و ترازوی رابطهی شرکت و مشتری را متعادل میسازند. فروشندگان خوب ضمن آگاهی کامل از محصول یا خدمتی که ارائه میکنند، با انگیزهای بالا و پایداری مثالزدنی کار میکنند. غالب انسانها میتوانند تحت شرایطی به فروشندهای خوب تبدیل شوند، آن شرایط این است که همانند یک فروشندهی خوب صحبت کنند، مانند او رفتار کنند، فکر کنند، تعامل کنند، نگاه کنند و مثل یک فروشندهای ماهر مردمداری کنند.
فروشنده خوب یار کمکی مشتری در تصمیمگیری است، او پیامی ساده و صادقانه برای مشتری دارد و به همین واسطه خرید را برای مشتری ساده و خوشایند میکند. بهعلاوه فروشندگان موفق از لحاظ اطلاعات، اشرافی کامل بر حوزههای مختلف کاری خود دارند، چرا که فعالیت در عصر حاضر بدون بهرهگیری از منابع اطلاعاتی از بهرهوری لازم برخوردار نخواهد بود.
•هوش فروش خود را تقویت کنیم
فروشنده باهوش کیست؟
ادامه این مطلب را در کتاب "بازاریابی و زندگی با فروش" بخوانید.
سبز باشید