تکنیکهای فروش که باید از بازاریها یاد بگیریم
در جایی خواندم که یکی از پیامبران الهی حلقهی نزدیکان خود را پس از تعلیم و تعلم به مأموریتی بزرگ و حیاتی گسیل داشتند که منشاً گسترش دین شوند. یاران به فرمان او رهسپار شدند تا بازارگردی کرده و خوشنامترین و مشهور و مقبولترین فروشندگان را یافته و با خود به خدمت پیامبر بیاورند. آن پیامبر الهی باور داشت که فروشندگان بهواسطهی قدرت کلام و نفوذ خود قادرند تا به نحو احسن به تبلیغ دین در میان عامهی مردم اقدام کنند.
نقل این داستان، نشانگر اهمیت بالای مقولهی فروش و فروشندگی است. فروش یکی از اجزای کلیدی بازاریابی و اساس موفقیت در کسبوکار است، بگونهای که بازاریابی بدون فروش، فاقد نتیجهای ملموس و اساساً بیمعنا خواهد بود. فروش به معنای درک نیازهای مشتری و ارائه راهحلهای شایسته برای رفع این نیازها و نیز فرایندی برای ایجاد رابطهای با سود طرفین و ارزشآفرینی متقابل است. بنابراین آن را میتوان هنر و توانایی به ثمر نشاندن اقدامات بازاریابی و اقناع و خشنودی مشتری دانست. فروشندگان حرفهای از هنر و دانش کافی برای پیمودن پلههای ترقی در بازارهای رقابتی و پیچیدهی امروزی برخوردارند و میتوانند به مدد آموزشهای حرفهای خود روابطی بادوام و ارزشآفرین با مشتریان پدید آورند. فروشندگی، دیرینهای به قدمت پیدایش بشر دارد و اعتبار این شغل همواره روندی صعودی دارد. بهگونهای که امروزه جایگاه حرفه فروش در سازمانها بههیچعنوان قابل چشمپوشی نیست و دلیل اصلی توجه روزافزون به جایگاه حرفه فروش و سرمایهگذاری در آن، شدت گرفتن رقابت است. بهگونهای که امروز به شخصه در کلاسهایم نه تنها فعالین کارخانجات صنعتی، بلکه دانشآموختگانی از رشتههایی نظیر برق، کشاورزی، مکانیک، رایانه، پزشکی، ... نیز حضور دارند که نشاندهندهی ارتقای جایگاه حرفه فروش در اذهان عمومی کشور است.
فروشندگان وظایف بسیاری برعهده دارند. لذا نمیتوان و نباید جایگاه آنها را دستکم گرفت:
آنگونه که ملاحظه میشود حرفه فروش، شغلی استراتژیک و حیاتی در سازمان است که شریان حیات سازمان بدان متصل است. نیروهای فروش مثل فوروارد یک تیم فوتبال، تمامکننده و گلزن هستند. اما فروشندگان موفق باید دارای چه مهارتهایی بوده و چه ویژگیهایی داشته باشند؟
در کتاب مدیریت فروش و فروش حضوری و نیز 40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای فروش به قلم اینجانب برخی از ویژگیهای اساسی فروشندگان موفق را به تفصیل آوردهام. بهعلاوه همراهانم در آموزشگاه بازارسازان نیز با طراحی چند دورهی اختصاصی فروش، این مباحث را با نگرش بازار ایران به علاقمندان عرضه میکنند. فروشندگان حرفهای علاوه بر قدرت برنامهریزی و آیندهاندیشی، از تحرک و انرژی بسیار بالایی برخوردار بوده و عزت و حرمتنفس بالایی دارند، بگونهای که به سادگی تحتتأثیر نقزنیها و ناکامیها قرار نمیگیرند. ایشان بهعلاوه علاقمند به یادگیری بوده و فارغ از سابقه و جایگاه، خود را میوهای کال میدانند که باید به کمک نور یادگیری مستمر، رسیده و بالغ شود.
ا
سبزباشید