برترین کتابهای کسبوکار در سال 2014
سقراط میگوید که جامعه زمانی به فرزانگی و سعادت دست مییابد که مطالعه کار روزانهاش باشد. کتاب، حافظهي بشریت است به گونهای که هیچ کدام از وسایل ارتباطی ژرفا و کارکرد کتاب را ندارند. ویکتور هوگو برای بیان اهمیت کتاب حتی پا را فراتر میگذارد، از دیدگاه او سعادتمند کسی است که به دو چیز دسترسی دارد: کتاب خوب و دوستانی که اهل خواندن کتابهای خوب هستند. و چه بسا ممکن است کتابی مسیر سرنوشت میلیونها انسان را در راه به خصوصي بیندازد.
از همينرو در جست و جوهایم در لابلای صفحات اینترنتی به مطلبی از سایت معتبر business insider برخوردم که به معرفی برترین کتابهای سال 2014 در حوزهی کسبوکار پرداخته است. با هم در ادامه ترجمهای از يادداشت اين سايت را میخوانیم:
1- راه ویرجین: تمام آنچه در خصوص رهبری کسبوکار میدانم
به قلم ریچارد برنسون
سر ریچارد برنسون یکی از مطرحترین کارآفرینان و مدیران جهان و رئیس و مؤسس گروه عظیم شرکتهای ویرجین است. وی نبوغ سرمایهگذاری خود را نخستین بار در سن 16 سالگی و با راه اندازی مجلهای به نام دانش آموز نشان داد. برنسون هیچگاه شاگرد خوبی در مدرسه نبود اما بعدها دریافت که توانایی بالایی در برقراری ارتباط با سایرین دارد. او هماينک مالک بیش از 400 شرکت در زمینههای متعدد از توریسم فضایی گرفته تا مسابقات فرمول یک است.
برنسون به علاوه کتابهای متعددی را به رشته تألیف درآورده است که کتاب «درنگ نکن انجامش بده» در ایران ترجمه و منتشر شده و از طریق فروشگاه انتشارات بازاریابی نیز قابل تهیه است.
ريچارد برنسون بیشك یکی از نوابغ کسبوکار است. هرچند او در طی 40 سال فعالیت حرفهای خود با فراز و فرودهای بسیاری مواجه بوده، اما تمام این پستی و بلندیها نتوانستهاند مانع از حرکت رو به جلویش باشند.
آخرین کتاب برنسون تحت عنوان راه ویرجین، گنجینهای از تجارب و اصول منحصر به فرد مدیریتی او را ارائه میکند. او در این کتاب به تشریح اصول رهبری خود، همچون خوب گوش دادن، سادهسازي امور، سنت شکني و نوآوري، انگیزش، و لذت بردن از كار و تعادل ميان زندگي و كار میپردازد. برنسون تأکید دارد که رهبران توانمند از حباب خودساختهی غرور خود خارج میشوند و دنیا را از دریچهی دید مشتریانشان میبینند. این مصداق همان جملهای است که بارها از من شنیدهاید: پشت میز جای کوتاهی برای دیدن بازار است. گای کاواساکی که خود یکی از اندیشمندان شهیر بازاریابی است، خاطرهای جالب توجه از قدرت مشتری نوازی برنسون و رفتار عجیب او نقل میکند. او میگوید که پیش از آغاز یک سمينار، با برنسون به گپ و گفت مینشیند و برنسون به عنوان بنیانگذار شرکت هواپیمایی ویرجین ایرز از کاواساکی سؤال میکند که بیشتر با کدام شرکت خدمات مسافرت هوایی پرواز میکند. برنسون از لابلای کلمات کاواساکی متوجه میشود که او به دلیل برخورد محترمانه و درخور شان خطوط هواپيمايي يونایتد، به این برند هواپیمایی وفادار است. در همين حین برنسون که در رفتارهای عجیب سرآمد است، بدون آنکه بخواهد با بحثهای علمی و منطقی کاواساکی را مجاب به پرواز با ویرجین کند با رفتاري شوخ طبعانه اما گرم و دوستانه پاي کاواساکی را میگیرد و شروع به تمیز کردن کفش او میکند! این رفتار منحصر به فرد کافی است تا کاواساکی به مشتری پروپا قرص خطوط ویرجین تبدیل شود.
کتاب جدید برنسون نيز پر است از مثالهای این چنیني و داستانهای آموزنده از روشها و شیوههای مدیریتی ریچارد برنسون.
2- از صفر تا یک: چگونه آینده را بسازیم
به قلم پیتر تيل
پیتر تیل کارآفرین و سرمایهگذار میانسال آمریکایی است. او مؤسس شرکت پیپل و از سرمایهگذاران اصلي فیسبوک است. کتاب از صفر تا یک شامل مباحثی است که پیتر تیل در دانشگاه استنفورد تدریس میکرد و توسط یکی از شاگردانش به نام بلیک مسترز گردآوری شده است. این کتاب در ستایش خلق ایدههای جدید نوشته شده است و موضوعات روز جهان را از دریچهی دیگری مورد بررسی قرار میدهد. به طور مثال تیل در بحثی جنجال برانگیز مطرح میکند که واژهای نظیر انحصار نه تنها در ادبیات اقتصاد ناپسند نیست بلکه شرکتها باید تلاش کنند تا در جهت آن حرکت کنند. او با همین استدلال رواج تقلید در میان شركتهای جهان را مورد انتقاد قرار داده و نوآوری را اصلیترین مزیت رقابتی سازمانهای آینده بر می شمارد. نوآوری باعث افزایش رشد اقتصادی می شود، بهره وری را بالا می برد و موجب به وجود آمدن فناوريها، کالاها و خدمات جدید می شود.
3- کار خانه خلاقیت: غلبه بر نیروهای غیبی که مقابل الهامات واقعی ایستادهاند
به قلم ادکتمول
پیکسار استودیویی 30 ساله است که در سال 1986 توسط استیو جابز و ادوین کتمول تأسیس شد. ادوین کتمول مدیرعامل پیکسار خاطرات و داستان پر فراز و فرود استودیو انیمیشن سازی را در کتابی خواندنی به نام کارخانه خلاقیت تشریح کرده است. این کتاب سرگذشت پیکسار را از زماني كه یک کمپانی کوچک سخت افزاری زيانده بود تا تبدیل شدن آن به یک غول سرگرمی با هزاران کارمند و صدها انیمیشن تحسین شده تشریح میکند. روشهای مدیریتی کتمول بگونهای بوده که توانسته پیکسار را در مسیرتعالي مستمر و برتری بر سایر رقبا قرار دهد. این کتاب در مورد ایجاد یک فرهنگ موفق خلاق و پایدار نگارش شده است. به اعتقاد اد كتمول : "تمامي ما ذاتا داراي قوه خلاقيت دروني هستيم و قادريم براي هر مسالهاي راهحلي بينديشيم. به همين ترتيب مشكلات حتي در مقابل كمپانيهاي بزرگ و بلندپرواز نيز قدعلم ميكنند. مشكلاتي كه به ناگهان از ناكجاآباد ظاهر شده و سد راه خلاقيت ميشوند و روند كار را دچار اشكال مي كنند. اما تفاوت ما در پيكسار اين است كه ما فقط مدل تفکراتمان را هنگام بروز مسايل تغيير ميدهيم و با انديشه مثبت آغوش خود را بسوي نشانه اي مثبت باز ميكنيم، به این وسیله میتوانیم درها را به روی خلق یک اثر باز کنیم ."
سبز باشيد