ران آشکناس: عذر کارمندان ناکارآمد را بخواهید
ران آشکناس از نویسندگان و اساتید برجستهی دانشکدهی مدیریت هاروارد است، که پیشتر فیلمی از او با زیرنویس فارسی و به همت انتشارات بازاریابی تولید شد و در دسترس همراهان قرار گرفت. اندیشمندان مختلف تعابیری ارزشمند از سازمانهای قرن 21 دارند، گالبرایت با پذیرش تغییر به عنوان امری همیشگی و پابرجا از سازمانهای بازآراییپذیر سخن میگوید، داگ میلر نیز با ایدهی ضرورت سازگار پذیری سازمانها، تعبیر سازمانهای آفتابپرستی را در مورد سازمانهای مدرن به کار میبرد. سازمانهای آفتابپرستی ضمن نرمشپذیری بالا؛ تنوعطلب بوده و تعهد بالایی دارند. گلن جونز مفهوم سازمانهای پیشگام را به کار میبرد و گاردنر و دونالد شون تعابیر سازمان خود تحول و سازمان خود ویرانگر را به سازمانهای مدرن نسبت میدهند. اما آشکناس از مفهوم درخور تأمل سازمانهای بدون مرز به منظور توصیف شرایط حال حاضر کسبوکارها بهره میبرد. سازمانهای بدون مرز ملاحظات و ویژگیهای منحصر به خود را دارا هستند. از دیدگاه آشکناس بهترین راه برای موفقیت مدیران و سازمانها، بهرهگیری از افراد شایسته و ایجاد تیمهای کاری پربازده است. اما آشکناس از یک مسأله پیچیده گربیانگیر مدیران سخن میگوید و آن اینکه بیشتر مدیران و بویژه رؤسای کمتجربه در جایگزینی نیروهای کمبازده و ناکارآمد تردید کرده و آن را به علل مختلف به تعویق میاندازند. از دیدگاه او سازمانها به مثابه درختانی هستند که هر از گاهی برای ادامهی رشد و بالندگی خود نیاز به هرس کردن دارند. البته برابر نظرسنجیهای صورت گرفته این مدیران پس از چند صباحی و مشاهدهی آثار زیانبار عدم تصمیمگیری بهنگام خود در خصوص پویا کردن سازمان به اشتباه خود پی میبرند. حال آنکه جذب شایسته، نگهداشت شایسته و سپس بهرهبرداری شایسته از یک فضای همدلی بسترساز موفقیتهای جاری و آن سازمان خواهد بود. از نظر آشکناس دلایل متعددی برای تردید داشتن مدیران و عدم قاطعیت آنها در حذف شاخههای ناسالم و کمبازده سازمان متصور است. از آن جمله:
اول آنکه، بسیاری از مدیران به شم خود و نیز هوش مدیریتیشان اعتماد ندارند.
آنها در دانشگاه یاد گرفتهاند که برای اخذ یک تصمیم سنجیده، باید شرایط به طور تمام و کمال و به شکل منطقی تجزیه و تحلیل کرده و حتیالمقدور از کلیه دادهها و اطلاعات موجود بهره ببرند. اما محیط واقعی کسبوکار بهگونهای است که بویژه زمانی که مدیران عهدهدار مسئولیتی جدید میشوند، به دادهها و اطلاعاتی محدودی دسترسی دارند. بنابراین در نبود اطلاعات کافی، مدیران تازه کار میکوشند تا همه چیز را به گذشت زمان بسپارند و فرصتی چندباره را در اختیار کارکنان خود قرار دهند تا اینگونه...
ادامه این مطلب را در کتاب "بازاریابی و زندگی با مدیریت" بخوانید.
سبز باشید.