وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

اعتماد به نفستان چقدر است؟ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

اعتماد به نفستان چقدر است؟

 اعتماد به نفس چیزی است که همه مردم، از سخنرانان انگیزشی گرفته تا فروشندگان ساده بدان نیاز داشته و آن را می‌ستایند؛ لذا اعتماد به نفس را می‌توان بخش مهمی از زندگی تمام مردم و بویژه اهالی کسب‌وکار دانست. همانگونه‌ که هنرمند شهیر و پیکر‌تراش ایتالیایی میکل‌آنژ می‌گوید،" بهترین دستور زندگی این است که اعتماد به نفس داشته باشیم." اعتماد به نفس بالا می‌تواند ما را شگفت‌انگیز و توانمند جلوه دهد، به علاوه جملگی متخصصین علوم روان‌شناسی حامی این نظریه هستند که افراد با اعتماد به نفس بالا موفق‌تر و شادتر از دیگران هستند و به علاوه بهره‌وری بالاتری دارند. اما آیا تابحال به پاسخ این سؤال فکر کرده‌اید که چقدر اعتماد به نفس دارید؟ آیا از آن سرشارید یا فاقد آن هستید؟

 

افراد دارای اعتماد به نفس بالا انسانهایی قاطع و اهل ریسک هستند که توانایی بالایی در دشوارترین نوع مدیریت یعنی، مدیریت برخود دارند و قادرند تا با اشتیاق و انرژی بالا به مقابله با دشواری‌ها اقدام کنند. به‌علاوه عزت‌نفس مثل آهنربایی است که احترام سایرین را به ما جلب می‌کند. از‌دیگر‌سو، امروزه بخش عمده‌ای از فرآیند فروش و دیگر حوزه‌های بازاریابی بر پایه اعتماد خریدار به فروشنده صورت می‌گیرد. به این‌ معنا که اعتماد به نفس یعنی باورداشتن به تواناییها و پیروزی‌های خود، در صورتی که اعتماد به نفس، به معنای شناخت نقاط قوت و ضعف و باور به شایستگی‌های خودمان براساس این شناخت است.

 

نقطه شروع این شناخت، شناسایی و تعیین میزان اثر‌بخشی در انجام وظایف خاص است. به این معنا که تا چه میزان خودکارآمد هستیم؟ خودکارآمدی عاملی مهم در تعیین سطح عمومی اعتماد به نفس است. خودکارآمدی از مفاهیمی است که از نظریه شناخت اجتماعی یکی از روان‌شناسان مشهور،  آلبرت باندورا، نشأت گرفته است که اشاره آن به باورها و قضاوتهای فرد به توانمندیهای خود در انجام مسئولیتها است. باندورا تأکید دارد که خودکارآمدی همان اعتماد به نفس نیست و اعتماد به نفس جنبه‌ای عمومی‌تر دارد. (قبلاً از این روانشناس برجسته مطالبی نوشته‌ام)

 

با این اوصاف، آیا اعتماد به نفستان روی تواناییهایتان در اجرای بهتر اثرگذار است؟

کافی است آزمون کوتاه زیر را انجام دهید.

 

 

سؤالات 14 گانه سنجش اعتمادبه نفس

هرگز

به ندرت

گاهی

اغلب

همیشه

1. تمایل دارم به انجام کارهایی که تصور می‌کنم از من انتظار می‌رود مبادرت کنم تا کارهایی که به درستی آنها معتقدم.

 

 

 

 

 

2. موقعیت‌ها و شرایط جدید را می‌توانم با آسودگی و سهولت نسبی مدیریت کنم.

 

 

 

 

 

3. احساسی سرشار از انرژی و مثبت‌اندیشانه نسبت به زندگی دارم.

 

 

 

 

 

4. چنانچه کاری دشوار به نظر برسد، از انجام آن سرباز می‌زنم.

 

 

 

 

 

5. حتی اگر دیگران دست از کار بکشند و تسلیم شوند، من باز به تلاش خود ادامه می‌دهم.

 

 

 

 

 

6. اگر سخت بکوشم تا مسأله‌ای را حل و فصل کنم، پلسخ و راهکار را خواهم یافت.

 

 

 

 

 

7. به اهدافی که برای خود تعیین می‌کنم دست می‌یابم.

 

 

 

 

 

8. زمانی که با سختی مواجه می‌شوم، ناامید شده و احساس یأس می‌کنم.

 

 

 

 

 

9. من ازآن دسته آدم‌هایی هستم که سخت تلاش می‌کنم اما باز به اهدافم دست نمی‌یابم.

 

 

 

 

 

10. دیگران بازخوردی مثبت نسبت به اقدامات و دستاورهای من ‌می‌دهند.

 

 

 

 

 

11. باید در همان ابتدای کار طعم موفقیت را بچشم، وگرنه ادامه نخواهم داد.

 

 

 

 

 

12. زمانی که بر مانعی غلبه می‌کنم، در خصوص درسهایی که می‌توان از آن یاد گرفت می‌اندیشم.

 

 

 

 

 

13. اعتقاد دارم که اگر سخت بکوشم، به اهدافم دست خواهم یافت.

 

 

 

 

 

14. من با افرادی که تجارب و مهارتهایی مشابه خودم را دارند و در کار خود موفق هستند، نشست و برخاست و تماس دارم

 

 

 

 

 

 

 

جمع نمرات:

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "بازاریابی و زندگی با مدیریت" بخوانید.

 

سبز باشید

 

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.