چهلمین شماره دوماهنامه توسعه مهندسی بازار منتشر شد
چهلمین شماره دوماهنامه توسعه مهندسی بازار (سال هشتم، آذر و دی ماه 1393) منتشر شد. متنی را که در ادامه میخوانید، یادداشتی است که برای این شماره از مجله نوشته ام.
توسعه مهندسی بازار در این شماره نیز حاوی اخبار، گفتوگوها، و مطالب خواندنی متنوعی است. از 21 دی ماه آغاز کردیم که مصادف است با سالروز جهانی شدن خنده (11 ژانویه 1998، 21 دی ماه 1376).
مردم جهان به این "کالای فروشی" یعنی "خنده" نیازمندند. "خنده" نیز کالایی است کمهزینه و پرسود. صفحات 6 تا 9 این شماره، کمپینهایی را معرفی میکند که با این ابزار و تکنیک معجزهآسا، قرار است میزان فروش کالا و محصولاتشان را چندبرابر کنند.
گفتوگو با استادان بازاریابی
دو گفتوگو در این شماره میخوانید:
1) گفتوگو با دکتر قاسم زعفرانیان، استاد بازاریابی دانشگاه لیدز انگلستان
2) گفتوگو با دکتر مهدی امیرجعفری، مترجم کتاب 1000 صفحهای "مدیریت بازاریابی"
دکتر زغفرانیان، دانشآموختهی دانشگاه شریف، با نگاهی مهندسی به بازاریابی گرایش مییابد. او در این گفتوگو از "اهمیت دنیای خدمات" میگوید، و دکتر امیرجعفری، از خاطراتش میگوید که به موازات تحصیل در دانشگاه تهران، ویزیتوری کرده، توزیع مویرگی کالاهایی را بر عهده داشته، و همچنان دکتری بازاریابی دارد، تدریس میکند، مشاوره میدهد، و برای ترجمهی کتاب "مدیریت بازاریابی" اثر کاتلر و کلر، خاطرات جالبی دارد.
تبلیغات، برند، مذاکره
برخی آثار این شماره مبتنی بر این سه محور است 1)تبلیغات، 2) برند، و 3) مذاکره
تبلیغات سال 2015 به مناسبت آغاز سال نو میلادی، شرکتهایی نظیر ولوو، مرسدس بنز، مزدا، فولکس واگن، آمازون و... را برانگیخت تا نمادهای این سال میلادی نظیر درخت کریسمس را در کار تبلیغاتیشان پررنگتر سازند.
"برند و برندسازی" هم از منظر تئوریک در این شماره آمده، و هم از منظر کاربردی. "برندسازی بر پایهی تئوری شرطی شدن پاولف" اثر کوتاه و موجز است که نشان میدهد چگونه میتوان بر پایهی اصول زیستشناس معروف روسیتبار، برند را در جهان کنونی استوار ساخت. اما از منظر کاربردی، نگاه کنید به شرکت هواپیمایی مالزی که به فاصلهی 4 ماه در اثر سقوط دو هواپیما، بشدت برند این خط هوایی آسیب دید. چگونه میتوان این برند را نوسازی کرد، پرسشی است که متفکران برندینگ پاسخ دادهاند و در صفحهی 38 و 39 توسعه مهندسی بازار آمده است.
مذاکره، مستلزم باید و نبایدهایی است. اگر دوست دارید بدانید چگونه میتوانید "مذاکره" را به حریف واگذار کنید، صفحات 54 و 55 خواندنی است؛ چون 10 راه را نشان میدهد که میتوانید مذاکره را از دست بدهید!
مدیریت، استراتژی، منابع انسانی
صفحات پایانی این شماره مبتنی بر موضوعات مدیریت، استراتژی، و منابع انسانی است. دربارهی چشمانداز مدیریت و رهبری در 20 سال آینده بهتر است اطلاعاتی داشته باشیم از این قبیل که درست برخلاف امروز که رهبران و مدیران شیفتهی پاسخگویی هستند، رهبران آینده، پرسشهای دقیق مطرح میکنند.
دربارهی "استراتژی" نیز همواره متفکران یادآوری کردهاند که برنامهی استراتژیک را فراموش کنید؛ چراکه شتاب تغییر و تحولات بویژه ظهور و بروز تکنولوژیهای مدرن، بهسرعت نقشهها و برنامههای استراتژیک را در هم میپیچند و باید برنامه و نقشهای اجرایی تازهای وارد میدان کرد. "تفکر استراتژیک" جایگزین "برنامهی استراتژیک" شده است. در مقالهی صفحهی 48 و 49 با پنج ویژگی شخصیتی استراتژیستهای موفق روبهروئید تا بتوانید "تفکر استراتژیک" را محور برنامههای خود قرار دهید.
"هیولای حسادت سازمانی" عنوان مقالهای است که به همراه پرسشنامهی آن در صفحات 50 تا 53 میخوانید. بخشی از اتلاف منابع و نیروها در همین نگرشها و منشهایی است که کارکنان، سازمان را درگیر میسازند. وظیفهی مدیران است تا با ارزیابی صحیح عملکردها، ترفیع، پاداشها، مانع از بروز چنین هیولایی در سازمان خود شوند. توجه این اثر آنجا خواندنی است که درمییابیم اگر بتوان این "حسادت سازمانی" را به بیرون از سازمان انتقال داد، کارکنان در یک مسابقهی داوطلبانه، "رقابت سازمانی" را محور و مدار فعالیت خود قرار خواهند داد.
درسهای بازاریابی و برندینگ از لئوناردو داوینچی
در توسعه مهندسی بازار همواره با مشاهیری آشنا میشوید که از اساس کارشان بازاریابی نبوده، اما میتوان از مجموع فعالیتها و رفتارشان درسهایی برای بازاریابی آموخت. در این شماره، همکارانم به سراغ لئوناردو داوینچی رفتهاند و از مجموع تلاش و کوشش او درسهایی را برای بازاریابی و برندینگ مهیا کردهاند. صفحات 32 و 33 در این باره است؛ درسهای بازاریابی و برندینگ از لئوناردو داوینچی
فیلم آموزش بازاریابی از دانشگاه هاروارد
هر شمارهی این نشریه حاوی یک فیلم بازاریابی است از دانشگاه هاروارد (به زبان انگلیسی با ترجمه و زیرنویس فارسی). در این شماره، سیلویا هیلت، مؤسس و مدیر مرکز نوآوری استعداد، روشهایی را برای حفظ کارکنان برتر معرفی میکند.
اخبار بازاریابی، تازهترین کتابهای بازاریابی، تبلیغات، و فروش
اخبار بازاریابی از شرکتهای جهانی را در صفحات 11 تا 15 بخوانید و البته دو خبر داخلی مهم نیز داریم.
1. شصتمین سالگرد تأسیس دانشکدهی مدیریت دانشگاه تهران
2. 30 سال تلاش سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
بقیهی صفحات از 11 تا 15 پر است از تکنیکها و تاکتیکهای مکدونالد، اپل، سونی، آمازون و اقداماتی که برای افزایش فروش، برند، و بازاریابی خود مهیا کردهاند.
صفحات 62 و 63 حاوی 14 کتاب تازهای است که ناشران بازاریابی آن را چاپ و روانهی بازار کردهاند. برای آنها که فرصت ندارند در سمینارها و کارگاهها حضور یابند، و به دلایلی علاقهمندند همپای "مشاوران بازاریابی" شرکت خود را تعالی بخشند، مطالعهی برخی از این کتابها سودمند است.
همکاران این شماره: دکتر عبدالحمید ابراهیمی، سهیل فروتن، محمدرضا حسنزاده جوانیان، حمید کلامی، فاطمه شیرازی، فاطمه محسنیفر، روحاله حیدری، خلیل جعفرپیشه، سیداحسان گلپرور، علی خادم، عادله عباسزاده، محسن احمدی، زهرا جورابلو، فربیرز خدایاری، پرویز حسینی، مطهره راستی، سعید خیرآبادی
گفتوگو با استادان (این شماره): دکتر قاسم زعفرانیان، دکتر مهدی امیرجعفری
خبرنگاران : احمد آخوندی، محسن جاویدمؤید
سرویس بینالملل: سیداحسان گلپرور، محمدرضا حسنزاده جوانیان، زهرا جورابلو
اشتراک: مرتضی امیرعباسی
با تشکر از: دکتر مسعود حیدری، استاد سینا قربانلو، دکتر بهرام خیری، دکتر کامبیز حیدرزاده، دکتر حمیدرضا ایرانی، دکتر رضا اکبریاصل، دکتر محمدعلی عبدالوند، دکتر شهباز برآهویی، دکتر شهرزاد چیتساز، دکتر فرشاد تجّاری، دکتر محمدعلی قره، دکتر سارا کشگر، ابراهیم زارعپور
با تشکر از: مرکز مطالعات بازاریابی ایران، دپارتمان نورومارکتینگ
با تشکر از ناشران بازاریابی: کتاب مهربان، طلیعه ظهور، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، نشر علم، سیته، مبلغان، ترمه، کارآفرینان بزرگ، انتشارات سپاهان، انتشارات ارجمند، بازاریابی
سبز باشید