3 درس بازاریابی از قدیمی ترین شرکت های جهان
شرکتهاي نوپا، عموما با یک ایده ناب و خاص شكل ميگيرند و با یافتن سرمایهگذار و به وجود آوردن شرایط مناسب برای شروع به کار و رساندن ایده به مرحله تولید و گسترش آن، به راه خود ادامه ميدهند. اما متاسفانه در بسياري موارد با فراهم نشدن شرایط مدنظر، همان ایده ناب که میتوانست از يك شركت كوچك يك غول تجاري بسازد، میتواند به یک طرح شکست خورده تبدیل شود.
طبق تحقيقات صورتگرفته هشت نفر از ده نفر کارآفرینانی که یک کسبوکار را آغاز میکنند، در 18 ماه اولیه کار خود با شکست روبهرو میشوند. بر اساس آمار در ایالات متحده آمریکا نيز، تقریبا ۹۰% از شرکتهای نوپا در ۵ سال اول فعالیت خود شکست می خورند. رهبریها شکست میخورند. ارتباطات از بین میروند. و سرانجام درک مشتریان کم شده و با سازمان قطع ارتباط ميكنند، و اين به معناي پايان عمر يك سازمان خواهد بود.
هرچند كه بسیاری از شركتها و سازمانهاي نوپا در همان سالهای اولیه فعالیت خود شکست می خورند ولي همه آنها چنین سرنوشتی ندارند. اما راز پایداری اين برندها و ماندگاري آنها در گذر زمان چیست؟ در اینجا نگاهی به اسرار بازاریابی 3 مورد از قدیمی ترین شرکتهای جهان میاندازیم.
1. کارخانه رویال دلفت
دیوید آنتونیز در سال 1653 نخستین کارخانه سازنده ظروف چيني و سفالینه هاي تزييني، را در هلند راه اندازي کرد. اين كارخانه بهزودي به مجموعهاي از كارخانجات تبديل شد. سفالينههاي زيباي توليد اين كارخانجات تا اواخر قرن نوزدهم با دست رنگآميزي ميشدند. مدتي بعد، يك مهندس اهل فن، تنها کارخانه باقی مانده از این مجموعه کارخانه ها را به قصد احیای ساخت سفالينههاي دستساز آن خريداري كرد. اما وي ميخواست اعتماد مردم به اجناس كارخانه خود را دوباره احيا كند.
درس اول: نبض بازار را به دست بگيريد
صاحب جديد كارخانه با ارزيابي مجدد بازار و بررسي سلايق مصرفكنندگان پي برد که مردم دیگر اعتمادی به آن ظروف سفالی شکننده سنتی ندارند. از اين رو او متوجه شد که باید در اصول و شيوه هاي کاری و نيز در روند و نوع اجناس توليدي خود تغييراتي اعمال كند. نتیجه این تغییرات شهرت جهانی بود که برای این محصولات ایجاد شد و موجب شد تا اين كارخانجات تا به امروز به كار خود ادامه دهند.
به طور كلي يكي از مهمترين وظايف مديران بويژه مديران بازاريابي، تعریف دقيق نیازهای جديد مصرفکنندگان به منظور تدوین و اجرای استراتژیها و برنامههای بازاریابی با هدف تامین نیازهای ايشان است. در این خصوص دستیابی مدیران به اطلاعات مربوط به مشتریان، رقبا و دیگر نیروهای موجود در بازار امری ضروری است كه از طريق بازارپژوهي حاصل ميشود و ميتواند منحني عمر سازمانها را طولانيتر كند.
2. شرکت آیبیام (IBM)
شرکت آیبیام یک شرکت آمریکایی چندملیتی فناوریبنيان و تولید کننده و فروشنده نرمافزار و سختافزار، ارائه دهنده خدماتی چون زیرساخت، میزبانی وب، و فناوری نانو است. این شرکت رسماً کار خود را در سال ۱۹۱۱ آغاز كرد. اين شركت در اواخر دهه هشتاد ميلادي به بزرگترين شركت فناوريبنيان بدل شد و تا پایان سپتامبر سال 2011 این شرکت دومین شرکت فنآوری بزرگ دنیا از نظر ارزش در بازارهای جهانی بودهاست. تولیدات IBM در ابتدای تاسیس روی ماشینهای اداری متمرکز بود و تا سال 1932 مشغول تولید کارتهای پانچ و ماشین تحریر بود.
درس دوم: ریسک پذیر باشید.
زمانی که رکود بزرگ در سال 1930 رخ داد، بسیاری از شرکتها با افت شدیدی مواجه شدند. آی بی ام اما برعکس راه پیشرفت را دنبال كرد. توماس واتسون به سرمایه گذاری بر روی منابع انساني، تولید و نوآوری در فناوری عليرغم شرايط بغرنج اقتصادي، ادامه داد. وي به جای کاهش تعداد کارکنان و تعديل نيرو، مهندسان و فروشندگاني مجرب را به استخدام درآورد، برای آنها آموزش و مزایای باورنکردنی از جمله بیمه عمر فراهم ساخت و سرمايهگذاريهاي شركت در بخش بازاريابي را افزايش داد. هرچند سرمایه گذاری داخلی واتسون ريسك بزرگی محسوب ميشد، اما او پاداش آن را گرفت.
در علم بازاريابي، امنترين راه خطركردن است. اگر شما تمایل به ریسک کردن و انجام کاری که هیچکس تا به حال انجام نداده است ندارید، بعید است که در تاريخ ماندگار شويد.
3. چاي توئينينگز
چای توینینگز با قدمتی 300 ساله یکی از معتبرترین نامهای تجاری در صنعت چای جهان است كه به مدت 300 سال بطور مستمر در صنعت چاي حضوري فعال داشته است. برای اولین بار در انگلستان این چای اعلاء و خوش عطر برای استفاده خانواده اشرافی ارل گری تولید شد و بعدها با اجازه آنها برای ارائه به عموم عرضه گردید. توماس توینینگ در سال 1706 اولين چايخانه و فروشگاه چاي شناختهشده بريتانيا را در منطقه استرند لندن تاسيس كرد. كسبوكاري كه تا به امروز به فعاليت خود ادامه داده است. در زمانیكه قهوه پادشاه و پیشرو نوشیدنیها بود، مردی به نام توماس توینینگ با حركت درخلاف جهت جریان بازار، عشق و اشتیاق خود به چای را با دیگران به اشتراك گذاشت. همین علاقه و اشتیاق، موجب تبدیل چای از یك نوشیدنی شناخته نشده به محبوب ترین نوشیدنی گرم بريتانيا شد. اين شركت امروزه محصولات متنوعي از قبيل چاي، قهوه و شكلات داغ را عرضه ميكند. توینینگز در سال 1933 اولین تركیب چای را با عنوان صبحانه انگلیسی (چای سنتی انگلیس) ارائه و در سال 1956 برای اولین بار چایكیسهای را به بازار عرضه كرد. توئينينگز بهعلاوه در دهه 60 ميلادي يكي از رقباي قدرتمند خود را خريداري كرد. شايد حتی شخص توماس توینینگ هم تصور نمیكرد كه شركتش به این اندازه رشد خواهد كرد و بسیاری از مردم در سرتاسر دنیا (حتي در كشورمان ايران كه محصولا توينينگ بهواسطه شركت گلستان عرضه ميشود) عاشق نوشیدن یك فنجان چای توینینگز خواهند شد.
درس سوم: عشق را چاشني نام و نشان خود كنيد
هماكنون، لوگوی توینینگز قدیمیترین نشان تجاریای است كه در تمام مدتی كه از ثبت آن میگذرد همواره مورد استفاده قرارگرفته است. لوگوی توینینگز در سال 1787 ایجاد شد. لوگوي توينينگز نشاني ساده، هوشمند با پيامي حساب شده، بدون جزئیات پیچیده، خوشتركيب و متعادل، منتقل کننده انرژی و دركل نمادي درجه یک است كه بهعلاوه ریشههای تاریخی شرکت را منعکس میکند. طراحی بينظير و بدون تاريخ انقضاي نام و نشان توينينگ، به حفظ جایگاه برند آن به عنوان مورداعتمادترین نام در صنعت چای کمک میکند.
در دورهای که نمادها، و طراحیها همواره درحال تغییر هستند، طراحی ساده و شفاف ميتواند مزيتي ويژه براي برند محسوب شود. به علاوه لوگو حرفه ای؛ ميتواند زیربنای برندی قدرتمند شود.
هرچند بازاریابان همیشه در جستجوی کانالهای جدید، دستگاههای جدید، و فناوریهای جدیدِ و بزرگ بعدی هستند اما گاهی اوقات، انداختن نگاهی به عقب برای دیدن اینکه چگونه کسانی که قبل از ما بودهاند، با جهانی که در اطرافشان تغییر میکند سازگار و تطبيق مييابند خالي از لطف نخواهد بود.
سبز باشيد