چگونه کسبوکارخود را روی نردبان پیشرفت آینده قراردهیم؟
شرکتهای بازاریابی متعددی بر سر بدست آوردن مشتریان بیشتر، با هم به رقابت میپردازند. دراین میان پیروزی از آن سازمانهایی خواهد بود که قد قابلیتشان سر وگردنی از رقبایشان بلندقامتتر باشد و بتوانند با ابزار تمایز، بر رقبای خود غلبه کنند.
این نکته واضح است که عملکرد امروز، ضامن موفقیت فردا خواهد بود. ما هماینک در دورانگذار به سر میبریم و امواج سهمگین عصر اطلاعات، سازمانها را تحت تاثیر خود قرار داده است. به گونهای که شرکتها برای پاسخگویی به نیازهای متنوع مشتریان خود فرصت چندانی در اختیار ندارند و مساله مهم در این عصر، در دسترس بودن است. به این معنا که در دسترس بودن یا نبودن سازمانها، حیات آیندهی آنها را مشخص میکند. به باور صاحب نظرانی چون پیتر دراکر، آینده سوای از گذشته است و قربانی کردن گذشته، لازمهی ورود به عصر جدید به شمار میرود. البته آینده سازمانها را میتوان در گرو وضعیت حال آنها دانست. به هر ترتیب سازمانهای پیشرو، از چهار روند کلی به شرح زیر پیروی میکنند، که آنها را در مسیر تعالی و دستیابی به آیندهای مطلوب یاری میرساند:
1. از تغییر ترسی به دل راه ندهیم
تغییر و مدیریت آن شاید از دشوارترین وظایف رهبران سازمان باشد، اما گریزی ازآن نیست. چالاکی و قدرت انطباقپذیری از لازمههای کلیه سازمانها، بویژه شرکتهای بازاریابی است. سازمانها برای دستیابی به مشتریان آینده، و پاسخگویی به نیاز آنها و نیز تبدیل مخاطبان هدف به خریداران بالفعل، باید تن به تغییرات ساختاری دهند. پس از حضور در کانونهای تعاملی مخاطبان غافل نشوید و با نگاهی روانشناسانه رفتار مخاطبان خود را رصد کنید، تابه علایق و سلایق آنها اشراف یابید. سازمانهای درونگرا در زمینهی تعامل و بدهبستان با مشتریان خود دچار ضعف جدی هستند، حال آنکه سازمانهایی درآینده به توفیق و ترقی دست خواهند یافت که از تغییر باکی نداشته باشند و بتوانند بر تحولات آتی، مدیریتی صحیح داشته و همپای انتظارات متغیر مصرفکنندگان باشند.
2. هوشمندانه، افراد هوشمند و شایسته را بکار گیرید
ارزیابی، سنجش و پرورش منابع انسانی شایسته به عنوان یک مهارت در راستای توفیق سازمانها در نظر گرفته میشود و ضامن پیشرفتهای آتی یک سازمان است. منابع انسانی شایسته چه در گذشته، چه حال و چه در آینده به عنوان ارزشمندترین دارایی سازمانها مطرح خواهند بود، چرا که کارکنان هوشمند و درخور، مشتریانی خشنود را میآفرینند و مشتریان خشنود بقای یک سازمان را تضمین میکنند. بنابراین به عنوان یک بنگاه اقتصادی پیشرو و آیندهدار، زمان کافی را برای استخدام افراد شایسته صرف کنید. چرا که جایگاههای شغلی مرتبط با بازاریابی و فروش، مشاغلی استراتژیک هستند و عملکرد آنها تاثیر شگرفی بر عملکرد کلی سازمان خواهد داشت. تلاش کنید تا افرادی را جذب کنید که دارای طیفی از ویژگیها و خصوصیات مختلف بویژه تخصص در حوزهی بازاریابی دیجیتال باشند.
مهرههای تیم خود را بگونهای بچینید که درآن ترکیبی از شایستگیها موجود بوده و افراد دارای انگیزه درونی لازم برای دستیابی به کیفیت و نوآوری برتر باشند. فراموش نکنیم که انسان کارآمد، پیش درآمد سازمان سرآمد خواهد بود.
3. احساس انسانیت را در سازمان خود حکمفرما کنیم و بهترین خدمات ممکن را عرضه کنیم
سازمانها، ساخته بشر هستند و بوسیله عوامل انسانی اداره میشوند، لذا باید عملکردی مبتنی بر احساس انسانیت داشته باشند. خدمات سازمانها میبایست متمرکز بر نیاز افراد باشد و نیازهای عاطفی مشتریان را درنظر گیرد. انسانها موجوداتی عاطفی هستند که به سازمانهای عاطفی نیازمندند، لذا در تصمیمات تجاری، این اصل باید رعایت شود. سازمانهای کارآمد با پرورش وفاداری در کارکنان خود بوسیله تقویت عوامل احساسی، مشتریانی وفادار بدست میآورند. بعلاوه، این سازمانها از دریافت باز خورد هراسی ندارند و حتی شکوهها و اعتراضات مشتریان را با گوش جان میشنوند، چرا که این باز خوردها را فرصتی برای قویتر و رقابتیتر شدن میدانند.
مشتری را مقدم بر هر چیز بدانیم و نوآوریهای خود را در راستای نیازها و توقعات آنها صورت دهیم. چنانچه قصد داریم تا در حوزه کاری جدیدی ورود پیدا کنیم، زمانی را صرف مطالعه وآموزش و نیز بررسی مطالعات موردی صورت گرفته درآن حوزه کرده وبا صاحب نطران آن حوزه ارتباط بگیریم. به علاوه رصد جریانات کف بازار و گرفتن نبض بازار نیز کمک شایانی در این مورد خواهد بود. ورود تخصصی به موضوعات تجاری، مشتریان تخصصی را در پی خواهد داشت که از وفاداری بیشتری برخوارد هستند.
4. اصل ققنوس را از یاد نبریم
ققنوس موجودی افسانهای و اساطیری و در عین حال قابل احترام در میان ملل مختلف جهان است، که هر هزار سال یکبار بر تلی از خاشاک پروبال گشوده و با نوک آتشین خود، شعلهای بزرگ پدید میآورد و در آن میسوزد. در این حین تخمی از او پدید میآید و پرندهای دیگر متولد میشود. ققنوس در فرهنگ ملتهای مختلف نماد حیات دوباره است واز خاکستر خود عمری دگربار میگیرد.
سازمانهای موفق نیز میکوشند تا با هر شکستی از پای ننشینند و از رخدادهای ناگوار، حیاتی دوباره گیرند. به همین دلیل است که بسیاری از سازمانهای خوش فکر و خوشآتیه، در بحبوحهی بحرانهای اقتصادی رونقی دوباره میگیرند. به علاوه باید توانایی بالندگی و رشد از بستر اشتباهات را بدست آورد. فراز و فرود، لازمهی یک کسب و کار موفق است، چرا که سازمان را به چالش میکشد و امکان توسعه جهشی آن را فراهم میسازد.
5. به رهبر اندیشهها تبدیل شویم
رهبران اندیشه، افراد یا سازمانهایی هستند که در حوزهی تخصصی خود به عنوان یک مرجع قابل اتکا به حساب میآیند و ایدههای آنان تحسینبرانگیز است. رهبران اندیشه، در مشکلگشایی و رفع گرههای کور بازار مهارت دارند. در واقع بهترین شیوه برای بازاریابی یک سازمان از طریق کانالهای روبه درون (Inbound) است. لذا، بوسیله تولید محتوا، مقالات، انتشار داستان موفقیت دیگر مشتریان، و تبدیل وبسایت سازمان به یک مرکز تولید دانایی برای خانواده سازمانی و مخاطبان بیرونی سازمان، به رهبر اندیشههای بازار تبدیل شوید. این کار موجب رساتر شدن صدای سازمان در بازار میشود و به علاوه برای مشتریان نیز ارزشآفرینی خواهد کرد.
منبع:
http://www.agencypost.com/how-to-take-your-agency-to-the-next-level/
سبز باشید