سی و چهارمین شماره دوماهنامه توسعه مهندسی بازار منتشر شد
سی و چهارمین شماره دوماهنامه توسعه مهندسی بازار امروز به دستم رسید. متن زیر یادداشتی است که برای این شماره مجله نوشته ام:
1) مدیر یک شرکت بزرگ صنایع غذایی دعوتم کرد و گفت: پس از گفتوگو با شرکت تبلیغاتی به این نتیجه رسیدهایم که نوعی "فونت خاص" و البته ابتکاری داشته باشیم تا هر گاه کسی پای کامپیوتر نشست و خواست حروفی نظیر لوتوس، بیزر، مریم و... را انتخاب کند، با این "فونت خاص" آشنا میشود و نامش را دقیقاً همین شرکت ثبت خواهیم کرد. به این ترتیب، شرکت پرآوازه خواهد شد.
2) نمیتوانم هیجان زائدالوصف مدیرعامل شرکت صنعتی ... را بازگو کنم که دوست داشت سریعاً خدمتش بروم. به دلایل دوستی چندینوچند ساله، هفتهی بعد هماهنگ شد، به خدمت رسیدم و کتابچهای 100 صفحهای پیش رویم قرار داد که بر روی آن درج شده بود: استراتژی شرکت صنعتی ... تأکید کرد که بالاخره پس از 9 ماه کار شبانهروزی معاونانش به همراه چند فارغالتجصیل خوشذوق MBA و مدیریت این کار به پایان رسید.
هر دو مثال، نمونهای است که گاه در شرکتهای پیشرو با آن روبهروییم. شرکت اول، محصولاتی دارد که بازار چشم انتظار آن است ولی به دلیل نداشتن توزیع نامطلوب، در حال از دست دادن مشتریان است. ساده گفت: کافی است یک کامیون ایسوزو بخرید و ببینید که چقدر بر میزان فروش شرکت افزوده خواهد شد. به علاوه، چند میلیون تومان نیز در گاوصندوق بگذارید تا در آینده تصمیم دیگری بگیرید. چون برای "فونت حروف خاص" قرار بوده 80 میلیون تومان بپردازند.
برای شرکت دوم گفتم: پورتر و دیگر استراتژیستهای بزرگ نیز این واژه (استراتژی) را به کار بردند تا "سادهسازی" رخ دهد. رعایت دستورالعمل بر پایهی کتابچهی 100 صفحهای، سرعت، چالاکی، و مهاجم بودن شرکت را در بازار خواهد گرفت.
از همکارانم در نشریه خواستم هر چه بیشتر بر روی اصول بدیهی بازاریابی تأکید ورزند آن هم در قالب و ظرفیت نشریه که طبعاً نگاه ژورنالیستی، سرگرمکننده، و تنوع لازمهی آن است. آنچه پیش روی شما است که تقدیم میشود.
• سرمقاله
دکتر زهره دهدشتی شاهرخ، عضو هیأتعلمی دانشگاه علامه طباطبایی، سرمقالهی این شماره را برعهده دارند که در صفحهی روبهرو میخوانید با عنوان "بیمها و امیدها فراروی صنعت بانکداری ایران".
• میزگرد
دو میزگرد در این شماره آمده است:الف) "میزگرد بازاریابی خدمات بانکی با حضور استادان ایرانی" ب) "میزگرد بازاریابی ورزشی با حضور استادان خارجی"
• الف) میزگرد بازاریابی خدمات بانکی با حضور استادان ایرانی
آقایان دكتر رئوف رابطي، دكتر رضا اكبري اصل، پريسا سپهري، حجتالله فرهنگيان، دكتر امير خانلري، و ابنجانب (پرويز درگي) حاضران این میزگرد بودند که ترکیبی از استادان دانشگاه و بازار بودند.
• ب) میزگرد "بازاریابی ورزشی با حضور استادان خارجی"
"بازاریابی ورزشی"، عنوان ميزگردي است با حضور برجستگان جهاني: دكتر سيمون چادويك، دكتر لارنس دگاريس، دكتر بتينا كورن ول، دكتر گلن وانگ
• گفتوگو
3 گفتو گوهای اختصاصی توسعه مهندسی بازار عبارتند از:
1) گفتوگو با دکتر علیاکبر جعفری، استاد ایرانی بازاریابی در دانشگاه استراتکلاید
2) گفتوگو با نانسیلی، همکار فیلیپ کاتلر
3) گفتوگو با جففالک، سردبیر نشریهی جیسیآی دربارهی بازارهای نوظهور لوازم آرایشی
گفتوگوی دیگری را نیز میخوانیم از مریبارا، 51 ساله، اولین مدیرعامل زن در جنرالموتورز
• درسهای بازاریابی در قالب تنوع و سرگرمی
الف) فروش را از آلبرت انیشتین بیاموزید
ب) اصول بازاریابی و مدیریت کسبوکار مافیا
ج) بازاریابی با طعم مرغ سوخاری
د) رقابت برندها در جامجهانی 2014
• معرفی کتاب
الف) اگر اول نشوید، آخر خواهید شد
ب) پرفروشترین کتابهای نورومارکتینگ
ج) تازهترین کتابهای بازاریابی، تبلیغات، فروش در ایران (14 عنوان کتاب) از ناشران بازاریابی
• سایر مطالب این شماره
اخبار حاوی 8 صفحه، تأثیر استراتژیهای قیمتگذاری بر شادی ناخالص ملی، معرفی دکتر جانبودرو، استاد منابع انسانی به همراه فیلم آموزشی او (به زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی و قابل خریداری از فروشگاه انتشارات بازاریابی) تمام مطالب این شماره است که میخوانید.
تردیدی ندارم که "توسعه مهندسی بازار" تنها نشریهی کاربردی بازاریابی در ایران، مجموعهی وسیعی از مطالعات بینرشتهای را تقدیم مدیران میکند. باوجوداین، به گفتهی بوذر جمهر حکیم، همه چیز را همگان دانند، نیازمند پشتیبانی و راهنمایی مدیران، بزرگان و اهالی بازاریابی هستیم.
همكاران اين شماره: دكتر عبدالحميد ابراهيمي، دكتر زهره دهدشتي شاهرخ، دكتر رئوف رابطي، دكتر رضا اكبرياصل، دكتر امير خانلري، حجتالله فرهنگيان، پريسا سپهري، سيداحسان گلپرور، محمدرضا حسنزاده جوانيان، احسان بهزادي، الياس لعل كاظميان، الياس نقيپور، احمد محسني، ارغوان هادينژاد، فاطمه گويا، زهرا جورابلو، منيره لطفي، آفاق ثنائي، منصوره ابهرزنجاني
گفتوگو با استادان خارجي (اين شماره:) جف فالك، دكتر سيمون چادويك، دكتر لارنس دگاريس، دكتر گلن وانگ، دكتر بتينا كورنول، دكتر علياكبر جعفري، دكتر نانسي لي
با تشكر از: دكتر مسعود حيدري، استاد سينا قربانلو، دكتر بهرام خيري، دكتر محمد طالقاني، دكتر ابراهيم چيراني، دكتر شهرام گيلانينيا، دكتر آذر كفاشپور، دكتر كامبيز حيدرزاده، مهندس امير توفيقي، دكتر محمد ابراهيم محجوب، دكتر رضا اكبرياصل، دكتر محمدعلي عبدالوند، دكتر قلي پورسليماني، دكتر غلامرضا خاكي، دكتر شهباز برآهويي.
با تشكر از: مركز مطالعات بازاريابي ايران، دپارتمان نوروماركتينگ
با تشكر از ناشران بازاريابي: كتاب ارجمند، مبلغان، اميران، سيته، مدير سبز، شركت چاپ و نشر بازرگاني، حكيمباشي، آوند دانش، سيمين، آريانا، ايده خلاقيت، بازاريابي
سبز باشید