وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

هوشمندی رقابتی در خدمات 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

هوشمندی رقابتی در خدمات

 

سازمان‌ها، بی‌وقفه با پديده رقابت دست به گريبان هستند. اصطلاحاتی نظیر «اطلاعات رقابتي»، «هوشمندي تجاری»، «هوشمندی رقابتی»، «اطلاعات شركتي» و «هوشمندي تجاري» امروزه از مفاهیم رایج در ادبیات رقابت هستند . هوشمندی رقابتی به مثابه راداری فرصت‌یاب است ‌ که با کشف فرصت‌های جدید و هشدار تهدیدات، سازمان را قادر می سازد تا محیط خود را مشاهده و رصد کند.
هدف هوشمندی رقابتی شامل تقویت حاشیه رقابتپذیری سازمان و در عین حال سلب مزایای رقابتی رقبا است. هوشمندی رقابتی به دنبال کسب اطلاعات از محیط رقابت و در عین حال حفظ ذخایر اطلاعاتی سازمان در مقابل پاتک اطلاعاتی رقبا است. به کارگیری توفیق‌آمیز هوشمندی رقابتی موجب می‌شود که سازمان نسبت به آنچه در محیط خود می‌گذرد دانا وآگاه باشد.هوشمندی به معنای به‌کارگیری دانش برای ایجاد تغییرات در محیط است.
باور این است که هوشمندی رقابتی لازمه‌ی مدیریت تغییرات در یک صنعت است. به نظر می‌رسد که اخیراً نیاز بیشتری به هوشمندی رقابتی وجود دارد، چرا که سازمان‌ها برای موفقیت بیشتر به طور پیوسته در حال تغییرات و ایجاد تحول در خدمات و پیام‌های بازاریابی هستند. سازمان‌های خدماتی نیز در اقتصاد پیش‌بینی‌ناپذیر کنونی، روی به هوشمندی رقابتی آورده‌اند تا بتوانند رشد و بقای خود را حفظ کنند. شرکت‌هایی که به تحلیل اطلاعات رقابتی می‌پردازند وسپس بر مبنای آن تصمیمات استراتژیک می‌گیرند، می‌توانند پیشروی رقبا باشند.
سازمان‌های فعال در صنایع خدماتی اگر بنا دارند که در بلند مدت به حیات خود ادامه دهند، می‌بایست نهایت کوشش خود را به خرج دهند که با محیط متغیر کسب وکار انطباق یابند.
سازمانها در بازارهای خدماتی تنها می‌توانند"در حال برنده شدن" باشند و نمی‌توانند هرگز به طور مطلق برنده‌ این رقابت نفس‌گیر باشند. در میدان رقابت‌های نفس‌گیر در بخش خدمات؛ همواره ایده‌های تازه، افراد جدید و توافقنامه‌‌های خدماتی تازه وجود دارند و این رقابت هرگز پایانی ندارد.
آگاهی از وضعیت رقبا و دانش رقابتی می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا در خط مقدم رقابت در بازار بایستند. البته نه تنها دریافت اطلاعات از رقبا، بلکه سرعت دریافت نیز حایز اهمیت است و بعلاوه چگونگی بکارگیری اطلاعات توسط سازمان نیز از اهمیتی وافر برخوردار است.
 به علاوه، درک رقابت به سازمان کمک می‌کند تا با سهولت بیشتری با تغییرات و تحولات بازار انطباق یابند.هوشمندی رقابتی می‌تواند عاملی تمایزبخش در زمان شرایط بغرنج و چالش‌آور اقتصادی باشد. هوشمندی رقابتی می‌تواند سازمان‌ها رادر خصوص روندهای در حال ظهور در فضای کسب وکار و تهدیدات رقبا مطلع سازد.
بازاریان موفق قادرند که وقایع آتی را پیش‌بینی کنند. این قابلیت موجب می‌شود که آنها نسبت به کسانی که دیدگاه‌هایشان تنها مبتنی بر مشاهدات کنونی شان است دارای مزیت رقابتی باشند.
رقابت بر سر رشد و سودآوری، سازمان‌ها را بر آن داشته که رشد خود را در بازارهای مجاور بجویند و در نتیجه شرکای سابق می‌توانند به ناگهان به رقبای امروز تبدیل شوند. هوشمندی رقابتی یکی از مهمترین اصول تجاری است. هوشمندی رقابتی به عنوان کارکردی حیاتی، عاملی اساسی در عملکرد بنگاه‌های خدماتی است.
اما مزایای هوشمندی رقابتی در بخش خدمات چیست؟


مزایای هوشمندی رقابتی در صنایع خدماتی
در واقع؛ منافع هوشمندی رقابتی بر هزینه‌های آن می‌چربد. چهار مزیت ویژه هوشمندی رقابتی به ویژه در بخش خدماتی عبارت است از:
1) تمایز
2) برنامه‌های مسنجم ارتباطات بازاریابی
3) پیش فروش ایده به مخاطبان هدف
4) اعتمادسازی در مقابل مشتری
افزایش درجه اطمینان از تصمیمات اتخاذ شده و افزایش دانش نسبت به اکوسیستم بازار و نیز تقویت قوه پیش‌بینی راهبردهای رقبا و کشف فرصت‌های تازه از جمله دیگر مزایای هوشمندی رقابتی برای سازمان‌ها به‌شمار می‌رود.

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای مشتری نوازی" بخوانید.



منبع: برگرفته از competitive intelligence in service marketing: a new approach with practical application

 

سبز باشید


درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.