وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چگونه به مشتری در انتخاب خود کمک کنیم؟ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چگونه به مشتری در انتخاب خود کمک کنیم؟

عصر حاضر را به نام دوران انفجار انتخاب و گزینه‌های متعدد می‌شناسند. نتایج نظرسنجی صورت گرفته در میان  شهروندان آمریکایی حاکی از آن است که هر انسان بالغ به طور متوسط روزانه نزدیک به 70 تصمیم، در موارد مختلف اتخاذ می‌کند.
پژوهشگران در مطالعه دیگری که روی مدیران ارشد انجام گرفت، به مدت یک هفته کلیه فعالیت‌های آنها را زیر نظر گرفتند . نتایج این مطالعه نشان داد که مدیران در طول هفته با بیش از 140 وظیفه سر و کار دارند و با چند برابر این تعداد، انتخاب مواجهند، که می‌بایست از میان گزینه‌های موجود به تصمیم‌گیری بپردازند. دیگر نتایج، حاکی از آن بود که این مدیران بالغ بر نیمی از تصمیمات خود را در عرض کمتر از 10دقیقه اتخاذ می‌کردند و تنها در 12 درصد از موارد تصمیم‌گیری به تامل می‌پرداختند. عدم تامل در تصمیم‌گیری غالباً به تعدد گزینه‌ها برمی‌گردد و مشکلات بسیاری را موجب می‌شود. گزینه‌های فراوان و ترافیک انتخاب را می‌توان از چالش‌های عصر حاضر دانست که تاثیر بسیاری را بر معادلات کسب و کار گذاشته است.
پرفسور شینا اس ‌اینگار، مدرس دانشکده کسب وکار دانشگاه کلمبیا، که سالهای زیادی را صرف تحقیق در خصوص "اقتصاد انتخاب" کرده است؛ درباره تجارب دوران دانشجویی خود در این خصوص، موارد قابل توجهی را ذکر می‌کند. او به یک فروشگاه خوار و بار فروشی بسیار لوکس اشاره می‌کند که بیشتر شبیه به یک پارک موضوعی خرید با چند صد نوع خوار‌و‌بار و اقلام مصرفی گوناگون است. او می‌گوید از رفتن به این فروشگاه لذت می‌برده اما هیچ‌گاه چیزی از آن نمی‌خریده است و همین مساله سوالی بزرگ را در ذهن او ایجاد کرده بود: " چرا با این همه انتخاب ریز و درشت و گزینه‌های متعدد ، نمی‌توانم چیزی بخرم؟"
فروشگاهی با 75 نوع روغن زیتون ، 500 نوع میوه وسبزی ،250 نوع سس، 350 نوع مربا ، و صدها قلم جنس دیگر، که به یک جاذبه توریستی تبدیل شده بود. اوبه عنوان یک دانشجوی کسب وکار تلاش کرد تا با همکاری مدیریت فروشگاه یک پروژه تحقیقاتی را صورت دهد تا پاسخی مناسب و سنجیده برای سوال خود پیدا کند.
تیم تحقیقات تصمیم گرفت کار خود را با مربا آغاز کند، که 350 نوع آن در فروشگاه موجود بود. لذا دو استند ارائه نمونه محصول مقابل درب ورودی فروشگاه برپا شد، که در یکی شش طعم مربا و در استند دیگر 24 طعم متفاوت قرار داده شد. مشاهدات گروه حاکی از آن بود که وقتی 24 طعم مختلف را در قفسه قرار می‌دهند، مردم به میزان بیشتری می‌ایستند تا طعم مرباها را بچشند. اما وقتی بحث خرید به میان میآمد، نتیجه کاملاً معکوس بود و زمانی که مردم با تعدد انتخاب مواجه بودند، به میزان اندکی خرید می‌کردند. جالب آنکه وقتی تعداد نمونه مرباها 6 نمونه بود، افراد دست‌کم 6 برابر بیش از حالتی که با 24 نمونه روبرو بودند خرید می‌کردند.


نتایج منفی گزینه‌های متعدد و عصر انتخاب
عصر انفجار انتخاب پیامدهای بسیاری را برای دنیای کسب وکار برجای گذاشته است از جمله:
1- به تعویق افتادن انتخاب از سوی مصرف کننده
2- انتخاب نادرست بر اثر سردرگمی و ناتوانی در مقایسه
3-انتخاب نارضایت بخش و نهایتا عدم خشنودی

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای مشتری نوازی" بخوانید.


سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.