سه نکته شروع کسب و کار برگرفته از فیلم سرآشپز
کارل کسپر سرآشپز ماهر یک رستوران لوکس است که به دستپخت عالی خود ایمان دارد، اما درگیر یک کشمکش با منتقدی سرسخت میشود. جدالی که موجب میشود که او کار خود را در این رستوران از دست دهد. کسپر که از کارش به عنوان سر آشپز در رستوران برکنار شده، تصمیم میگیرد یک کامیون فروش غذا را آماده کند و به کمک آن، به کار مورد علاقهاش یعنی آشپزی بپردازد .برخی فیلمها از جمله فیلم سرآشپز را باید به خاطر کسبوکارتان تماشا کنید.
یک آشپز با استعداد ولی سرخورده و ناامید را انتخاب کنید، یک کامیونِ پخت و پز غذا با یک مفهوم و درک خوب به آن اضافه کنید، و اندکی نبوغ را چاشنی آن کنید.
با این حال برای تماشای فیلم های آشپزی که به تازگی منتشر شده اند، دلایل خوبی وجود دارد، فیلمهایی که فقط یک داستان را بیان نمیکنند و سرشار از مفاهیم و نکات کسبوکاری هستند.
شکست، یک جایگاه عالی برای شروع است.
کارل پس از ترک کارش، یک منتقد غذا را به باد ناسزا گرفت، که این اقدام نسنجیده در اینترنت معضلی شده بود. هرچند شهرتش از بین رفت، اما او تصمیم گرفت که با یک کامیون پخت غذا به جاده بزند. اقدامی که خیلی سریع به نتیجه هم رسید. نکته کلیدی: شکست بهانهای برای شروعی تازه محسوب میشود.
شرکای خود را آگاهانه انتخاب کنید.
در این فیلم کارل از یکی از دوستانش، مارتین که از آشپزهای رستورانش بود، برای کار در کامیون غذا کمک گرفت. مارتین که مردی کوبایی و اشنا با ذائقههای گوناگون است، شور و اشتیاقی ذاتی نسبت به غذا دارد. اما از آن مهمتر گذشتهی کاری آنها با یکدیگر است. این نکته یک یادآوری مهم دیگر در خصوص انتخاب شریک قابل اعتماد محسوب میشود، کسی که در روزهای اولیهی چالش برانگیز در کنارتان بماند. شروع یک کسب و کار بسیار هیجان انگیز است، اما زمانی که صحبت سر انتخاب شریک کاریتان به میان می آید باید تصمیم بسیار هشیار و معقولانهای بگیرید. شرکا باید از لحاظ شخصیتی سازگار و مکمل بوده، احترامی دوجانبه بین ایشان جاکم باشد و ماموریت ایشان در یک راستا باشد.
اجتماعی شوید
یکی از بزرگترین نقاط قوت کامیون غذا، نبوغ بازاریابی و فعالیت کارل و پسر جوانش در رسانههای اجتماعی و ارتباطات گسترده با مخاطبان از طریق کانالهای مختلف است، کسی که پیوسته کسبوکارش را در توییتر ترویج میکند. با برچسبگذای جغرافیایی هر نقطه توقف کامیون و انتشار ویدیوهای آن، گروهی دنبال کننده در رسانههای اجتماعی به طرفداران کامیون غذا اضافه میشوند. کسب و کارهای نوپا برای افزایش درصد موفقیت خود تصمیم میگیرند تا اجتماعیتر شوند.
فیلم سرآشپز منبعی الهامبخش در زمینه کارآفرینی است. آیا فیلم را دیدهاید؟ دربارهی آن چه نظری دارید؟
سبز باشید