10 ویژگی مشترک میان رهبران بزرگ کسبوکار
معمولاً یکی از مهمترین ویژگیهایی که برای یک رهبر بزرگ از آن یاد میشود، کاریزمای شخصی است. داشتن کاریزما به بزرگ شدن یک رهبر کمک زیادی میکند اما باعث ماندگاری او نمیشود. آنچه باعث ماندگاری یک رهبر میشود، ظاهر خوب، لبخند چند میلیون تومانی و خوش لباسی او نیست. رهبران ماندگار ویژگیهای دیگری دارند که در اینجا 10 مورد از آنها که تقریباً در میان تمام آنها دیده میشود اشاره میکنم:
1) رهبران بزرگ چشماندازهای گیرایی دارند. چشمانداز جذاب و گیرای این رهبران باعث میشود که افرادشان حاضر باشند برای رسیدن به هدف تا جایی که لازم است با رهبر خود همگام و همدل باشند.
2) رهبران بزرگ جو اعتماد را در سازمانشان به وجود میآورند. زمانی که رهبر یک کسبوکار به کارمندانش اعتماد کند، کارمندان نیز به تصمیم رهبر خود اعتماد میکنند و با انگیزهی بیشتری در جهت تحقق آن گام برمیدارند.
3) رهبران بزرگ ذهنی باز و پذیرا دارند. آنها نظر و ایدهی خود را با افرادشان در میان میگذارند ولی هیچگاه حرف خود را دیکته نمیکنند.
4) رهبران بزرگ روراست هستند. صداقت شاهکلید این رهبران است. آنها برای کارمندان خود معلمی میکنند و با رفتار خود نشان میدهند که به قول بازاریان قدیم "آخر کلک، صداقت است".
5) رهبران بزرگ برای تشریک مساعی اهمیت قائل هستند. این رهبران در شرکت یا کارخانهی خود راه میروند و از افراد نظرشان را برای بهبود اوضاع میپرسند و چون آنها گوشکنندههای خوبی هستند، نیروهایشان نظر خود را با آنها در میان میگذارند.
6) رهبران بزرگ، کارمندان لايقشان را اولین اولویت میدانند. اول کارمندان، بعد مشتری و سپس سهامدار. چرا؟ زیرا کارمندان شاد=مشتریان شاد=سهامداران شاد
7) رهبران بزرگ، شجاع هستند. شجاعت آنها سبب میشود که در زمان بحران، سود و منافع خود را آخرین دغدغهشان قرار دهند.
8) رهبران بزرگ، تصمیمگیران بزرگی هستند. یکی از مهمترین عوامل کاهش انگیزهی نیروها تعلل در تصمیمگیری توسط تیم ارشد مدیریتی است. اما رهبران بزرگ اجازهی چنین تعللی را نمیدهند و در مواقع حساس به سرعت تصمیم میگیرند.
9) رهبران بزرگ، نماد اعتمادبهنفس هستند. رهبران بزرگ لباسهاس برندهای معروف و ساعتهای گرانقیمت نمیپوشند اما راه رفتنشان در محیط کار به نیروهایشان اعتمادبهنفس میدهد. صلابت و اقتدار در شخصیت و رفتار آنها موج میزند.
10) رهبران بزرگ کار را انجام شده میخواهند. در یکی از میزگردهای ماهنامهی بازاریاببازارساز در خدمت آقای قیومی، رئیس سازمان فروش شرکت گلستان بودیم. ایشان خاطرهی جالبی از مرحوم حاج آقای گرامی تعریف کردند که نقل آن خالی از لطف نیست. آقای قیومی عنوان کردند که روزی حاج آقای گرامی از ایشان خواستند کاری را انجام دهند. آقای قیومی گمان کردند این کار، یک پروژهی یک ماهه است اما یک ربع بعد حاج آقای گرامی با ایشان تماس گرفتند که کاری را که از شما خواستم، چه شد؟ به واقع این یکی از ویژگیهای مشترک رهبران بزرگ است.
سبز باشيد