نقلقولهايي از بهترین کتابهای رهبری سال
فهرستي كه در پی ميخوانيم بهترین کتابهای سال کسبوکارِ در زمینهی رهبری محسوب میشوند، كه همراه با نکات و نقلوقولهایی آموزنده بررسي ميشوند.
رهبری کسب و کار به این معنا نیست که شما چه کسی را میشناسید، یا اینکه چرا میشناسید، یا اینکه برای رهبریتان چه بهایی میپردازید. بلکه در این باره است که دانش شما در چه زمینهای است و اینکه چگونه این دانش را به مرحلهی اجرا میرسانید. به همین دلیل تصمیم گرفتم جستجویی در بهترین کتابهای رهبری که امسال به چاپ رسیدهاند، انجام دهم و اطلاعات آن را بر اساس مفیدترین نکات و نقلوقولهای کتاب تلخیص کنم.
1-انعطافپذیری برای موفقیت در رهبری بسیار حیاتی است.
آماده شدن برای تبدیل شدن به رهبر انديشهها: چگونه نفوذ، تأثیر و موفقیت خود را افزایش دهید به قلم دنیس بروسیو Ready to Be a Thought Leader))
"چند سال پیش دو استاد کسبوکار، استاد جفری فنر، نویسنده کتاب "قدرت"، و جیم کالينز، نویسنده کتاب "از خوب به عالي"، یک مطالعه رسمی از محصلين رشته mba استنفورد به منظور تشخیص و شناسایی عواملی که بیشترین تأثیر را در تعیین اینکه کدام دانشجو میتواند به موفقیت برسد و کدام نمیتواند، به عمل آوردند. (محققين موفقیت را، میزان پولی که دانشجويان بدست میآوردند در نظر نمیگرفتند، بلکه به دنبال اشخاصی بودند که در کسب اهداف و رویاهایشان موفقتر بودند.) پس از حذف بسیاری از عوامل مختلف، محققين عامل انعطافپذیری را بهعنوان یک مهارت و رفتار متمايز، معرفی کردند. واقعيت آن است كه همهی ما در زندگي خود با چالشهاي متعددي مواجه مي شويم. اما برخی قادر هستند که خود را جمعوجور کنند و به خود تکانی دهند و به راه خود ادامه دهند، در حالی که سايرين نمیتوانند این کار را انجام دهند."
2-رهبری سازمان اساساً در رابطه با عمليساختن و به جريان انداختن ایدهها است
سرعت بخشیدن: ایجاد شتاب در استراتژی برای جهانی که با سرعت در حرکت است.به قلم جان پی. کاتر (Accelerate: Building Strategic Agility for a Faster-Moving World)
"رهبری به معناي تعیین جهت و تبديل شدن به قطبنماي سازمان است. رهبری در زمینهی ایجاد یک چشمانداز، توانمندسازی و الهام بخشیدن به افرادی که میخواهند به این چشمانداز دست یابند بوده، و آنها را قادر ميسازد تا از طریق یک استراتژی مؤثر این کار را با انرژی و با سرعت انجام دهند. اساسیترین مفهوم و معنای رهبري سازمان این است که رهبری در رابطه با بسیج کردن و تجهیز کردن گروهی از افراد برای پرش به یک آیندهی بهتر است.
3- رهبران شایسته به خوبی از نقاط ضعف خود آگاه هستند.
نقاط ضعف رهبری سازمان: چگونه رهبران موفق نقاط ضعفی که مسئلهساز هستند را شناسایی و بر آنها غلبه میکنند. به قلم رابرت بروس شاو (Leadership Blindspots: How Successful Leaders Identify and Overcome the Weaknesses That Matter)
"نقشی که نقاط ضعف ایفا میکنند، انسان را میان قطبهای "اعتماد به نفس" و "شک داشتن به خود"، به تأمل وا میدارند. رهبرانی که نقاط ضعف بسیاری دارند ، ممکن است در دام غرور و تکبر بيجا بيفتند. و در معرض طیف وسیعی از خطرات قرارگیرند."
4- رهبران جادهصافكن موفقيت هستند
رهبری كسبوكارهاي نوپا: چگونه ادراک کارآفرینان ایدههای آنها را به پروژههای موفق تبدیل میکند.به قلم درک لیدو (Startup Leadership: How Savvy Entrepreneurs Turn Their Ideas Into Successful Enterprises)
رهبران کارآفرین در افراد این حس را میپرورانند که آنها شخصاً موفق هستند به علاوه ايشان ابزار موفقيت رادر اختيار افراد خود قرار ميدهند- این یک مشخصهی رهبری است."
5- نقش یک رهبر سازمان در درجهاول مراقبت از دیگران است.
رهبران آخر از همه میخورند: چرا برخی از تیمها با هم جلو میروند و برخی دیگر نه. به قلم سیمون سینک (Leaders Eat Last: Why Some Teams Pull Together and Others Don't)
هنگامی که یک رهبر مسئولیت خود را برای اهمیت دادن به اشخاص به جای اهمیت دادن به ارقام میپذیرد پس از آن این اشخاص نیز از وی پیروی میکنند و مشکلات را رفع میکنند و درمییابند که دیدگاه آن رهبر در مسیر درستی قرار دارد، یک مسیر پایدار نه یک مسیر مصلحتی.
6- برای رهبری و تفکر در لحظه وقت بگذارید، بدون اینکه متوقف شوید و فقط بر روی مشکلات متمرکز شوید.
مثبت رهبری کنید: چیزهایی که بیشتر رهبران را تحت تأثیر قرار میدهند را ببینید، بگویید و انجام دهید. به قلم کاترین دی. کرامر (Lead Positive: What Highly Effective Leaders See, Say, and Do)
درصد کمی از رهبران سازمان قادر به اثرگذاري بر روی وقايعي كه در زمان حال رخ میدهد هستند. آنها ال را فداي گذشته و آينده را قرباني ندانمكاريهاي امروز ميكنند. و در موارد نادری زمانی که برای ارزیابی وضعیت موجود به عقب گام بر میدارند، بيشتر بر روی مشکلات متمرکز میشوند، و فرصتها را نادیده میگیرند.
7- اعتماد در رهبری را میتوان در چهار عنصر اساسی خلاصه کرد:
رهبری محوري: با هدف، شفاف و مؤثر، رهبری کنید به قلم جوانا براش و جوآنه لاووی (Centered Leadership: Leading with Purpose, Clarity, and Impact)
"اعتماد به دیگران (و اعتماد آنها به ما) به چهار عامل بستگی دارد: اعتبار، انطباق و هماهنگی، پذیرش، و صراحت و صداقت"
8- امید در رهبری از تجزیهوتحلیل موفقیتها و بازخوردها حاصل میشود.
زندگیایی که میخواهید رهبری کنید: مهارتهایی برای یکپارچهسازی کار و زندگی به قلم استوارت دی. فریدمن (Leading the Life You Want: Skills for Integrating Work and Life)
"برای افزایش شانستان در حرکت به سمت "خود" ایدهآل، هرگونه افکار خودشکن و ضد خويش را به چالش بکشید. همواره دريافت بازخوردهاي مناسب و مرتبط از افراد دلسوز و متخصص را در نظر داشته باشید و به آن بها دهيد. بازخودهاي سازنده، احساس امیدواری شما را افزایش میدهند، که تحقیقات نشان میدهد در تصور و درک خود ایدهآل ضروری است.
سبز باشيد