وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

درس‌هایی که باید از بلند قامتان بسکتبال بگیریم

"چنانچه نهایت کوشش خود را به کار بسته باشیم، قطعاً به توفیقاتی نیز دست یافته‌ایم. بنا نیست همه به اوج برسند. همه بهترین بازیکن بسکتبال و یا بهترین فروشنده نخواهند شد. اما، همه قادرند یکی از این بهترین‌ها باشند. *مایکل جردن
سال‌ها قبل، اهالی قاره آمریکا ورزشی شبیه به بستکبال امروزی را به صورت بازی‌های محلی انجام می‌دادند. اما پاییز سال 1891 میلادی بود که دکتر جمیز نای اسمیت این ورزش گروهی را پایه‌ریزی کرد. در واقع اقوام متمدن و کهن در قاره آمریکا نظیر قوم مایاها، از قرن‌ها پیش بازی‌های مشابه با بسکتبال را بوسیله توپ و حلقه در میدان‌های وسیع انجام می‌دادند. لذا بسکتبال ورزشی با دیرینه‌ی کهن است.
زادگاه بسکتبال در دانشگاه است، چرا که در اوایل قرن نوزدهم ریاست دانشگاه تربیت بدنی اسپرینگ فیلد از دکتر نای اسمیت که به عنوان پزشک و مدرس در دانشگاه اشتغال داشت،   خواست تا برای فصل سرما، ورزشی را ابداع کند که در سالن‌های سرپوشیده توسط دانشجویان قابل انجام باشد، تا بلکه دانشجویان بتوانند آمادگی بدنی خود را در فصول سرد سال نیز حفظ کنند. حال بعد از یک قرن، بسکتبال یکی از نفس‌گیرترین و مهیح‌ترین بازی‌های ورزشی به شمار می‌رود. ورزش بسکتبال به سرعت از آمریکا به دیگر مناطق جهان گسترش یافت و اواخر سلطنت قاجار توسط کارکنان سفارتخانه‌های خارجی به ایران وارد شد. و نخستین بار در کالج البرز تدریس شد.
در بازی بسکتبال، دو تیم متشکل از پنج بازیکن سعی می‌کنند تا با پرتاب توپ به درون حلقه امتیاز کسب کنند. این ورزش به شدت متکی‌ به اصل رقابت و مهارت است و برخوردهای فیزیکی و خشن درآن نقشی ندارند. 
بسکتبال و ویژگی‌های شاخص آن حاوی نکاتی ارزنده ، برای اهالی کسب و کار است و می‌تواند موجب تغییر جهت‌گیری‌ها در زندگی حرفه‌ای و حتی شخصی افراد شود. در ادامه با عنایت به جهانی شدن تیم ملی توانمند بسکتبال ایران، به مرور برخی از آموزه‌های ورزش بسکتبال می‌پردازیم.


•    کارنیکو کردن از پرکردن است
مایکل جردن، اسطوره فقید بسکتبال ، میگوید،" اگر برای رسیدن به هدفی تلاش میکنیم، باید بدانیم که موانع متعددی برسر راهمان خواهد بود. همانگونه که من و دیگران این موانع را پشت سر گذاشته ایم . نکته اینجاست که این موانع نباید ما را متوقف کنند. اگر به بن بست خوردیم ، نباید به نشانه تسلیم دست ها را بالا بیاوریم، بلکه باید به فکر یافتن یا ساختن راهی برای عبور از موانع باشیم."
در واقع این مهم بدون تمرین کافی دست نیافتنی خواهد بود. بسکتبال ورزشی کاملاً حرفه‌ای و مبتنی بر مهارت است، و لذا تمرین درآن از اهمیت وافری برخوردار است. در واقع تمرینات اهمیت بیشتری نسبت به نتایج دارند و کاری را میتوان به درستی انجام داد که قبلاً آن کار را زیاد انجام داده باشیم. بسکتبال ورزشی است که به شدت نیازمند تمرکز است و انداختن صحیح توپ در حلقه و کسب امتیاز نیازمند تمرینات قبلی است، فروش نیز هنری است که به تمرین نیاز دارد. ما زمانی به موفقیت دست خواهیم یافت که دانسته‌های خود رابه یک برنامه تمرینی تبدیل و سپس با همکاران و مدیر تیم فروش خود تمرین کنیم، گویی که آنها مشتریان ما هستند . لذا لازم است یادگیری را جدی بگیریم، و خود را از قبل برای تمام سناریوها آماده کنیم. به جای آنکه تکنیک‌های فروش را با مشتریان خود تمرین کنید، آن را با هم تیمی‌های خود مشق کنید، چرا که اینگونه می‌توانید ارزیابی دقیقی از خود داشته باشید. تمرین از رموز و ارکان اصلی موفقیت در فروش به شمار میرود. 


•    هیچ ستاره‌ای به تنهایی از پس کار بر نمی‌آید ، بلکه برد از آن خرد و همت جمعی است.
بسکتبال ورزشی کاملا گروهی است و تکیه بر افراد ندارد. هر چند که هر تیم ستاره‌های خود را دارد، اما درخشش این ستاره‌ها در گرو وجود دیگران است. برای مثال مایکل جردن در زمان بازیگری برای تیم‌های شیگاکو بول و فیل جکسون یک اسطوره بود، اما بعدا از این تیم‌ها جدا شد و تیم ویزارد را خریداری نمود و خود نیز در آن بازی کرد . اما دیگر در این تیم یک اسطوره نبود و تحت لوای تیم بازی می‌کرد . نکته اینجاست که اسطوره شدن و شکوفایی نبوغ بشر در گرو بسترسازیهای درونی و بیرونی بسیاری از جمله برقراری هماهنگی میان تیم‌های کاری است و به تنهایی نمی‌توان کاری از پیش برد.
در این راستا باید به این باور دست یابیم که آموزش هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است. لذا تا حد امکان روی پرورش شایستگی‌های جمعی تیم‌های کاری سرمایه گذاری کنید و افراد گروه را بسته به توانمندیهایشان به انواع مهارت‌های لازم مجهز کنید تا به هم افزایی بهینه دست یابید.

•    شکست جزئی از بازی است و مقدمه‌ی پیروزی به شمار می‌رود
چنانچه شاهد بازی روز شنبه میان تیم ملی بسکتبال ایران و تیم چین‌تایپه بوده باشید، ملاحظه کردید که بلندقامتان تیم ایران یک کوارتر  را  به حریف امیدوار خود واگذار کردند . این شکست ابتدایی موجب شد تا بازیکنان و سرمربی تیم ملی ایران بارصد فوری کلیه‌ی جوانب و نقاط ضعف و بررسی محیطی شرایط، غرور خود را کنارگذاشته و پیروزی را چشم انداز خود قراردهند.

 

ادامه این مطلب را در کتاب "بازاریابی و زندگی با ورزش" بخوانید.

 


سبز باشید
 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.