وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

یادگیری از دنیای ورزش در زندگی فردی و زندگی سازمانی (قسمت اول)

خداوند تمام کائنات را معلم بشر آفریده است، کافی است ما دانشجویی را پیشه خود سازیم و فقط به عالم بودن اکتفا نکنیم و یادگیری‌هایمان را در حوزه عمل پیاده سازیم و آنها را با عشق درآمیزیم آنگاه عالم عامل عاشق خواهیم بود.
موفقیت‌های رشته‌های ورزشی در سال 1392 خصوصاً در راهیابی مقتدرانه تیم فوتبال کشورمان به جام جهانی با هدایت کی‌روش مربی کار بلد و سرشناس جهان که فرگوسن در مورد او می‌گوید او همه کاره منچستریونایتد بود و همچنین قدرت نمایی تیم والیبال در مسابقات جام جهانی با هدایت ولاسکو که در عرصه جهانی نیاز به معرفی ندارد، رقم خورد. (بازیکنان تیم ملی والیبال درمورد ولاسکو می‌گویند او در کنار استادی در فنون والیبال، روانشناس بزرگی است و در هر مرحله می‌داند که چه اصولی از روانشناسی را به کار گیرد). و همچنین اقتدار بسکتبالیست‌های جوان در آسیا که آینده زیبایی را نیز آنان در این رشته ورزشی برای کشورمان متصور می‌سازند، همگی ارزشمند و غرورآفرین و شادی بخش هستند .
قبلاً در این سایت (www.dargi.ir) نکاتی را از آسمان‌خراش‌های والیبال کشورمان خواندیم و در چهار برنامه روزهای یکشنبه صبح شبکه پنج سیما در خصوص تجزیه و تحلیل و یادگیری از ورزش در فضای کنونی کشورمان مطالبی را بیان کردم، باز هم در این یادداشت به بیست نکته برای زندگی فردی و زندگی سازمانی می‌پردازم . امیدوارم رضایت و خشنودی همراهان عزیزم در خانواده بزرگ بازاریابی ایران را فراهم سازد .
1-    بازاریابی همواره به دنبال کسب خشنودی مشتری است . اگر به فضای انتخابات برگردیم شاهد بودیم که هر یک از کاندیدهایی که نماینده یک جریان فکری بودند، سعی داشتند با بیان و ارائه برنامه ها و نظراتشان توجه مردم که همان رأی دهندگان یا به زبان بازاریابی، مشتریان هستند را جلب کنند . پس می‌توان پذیرفت که یکی از بهره‌مندان از ورزش، سیاسیون و دولتمردان هستند که تمایل دارند مردم شاد باشند ، خشنود باشند، امید داشته باشند و یأس و ناامیدی و افسردگی در جامعه کم رنگ شود و منافع فراوانی که از این راه در کاهش هزینه های دارو و درمان و ارتقاء بهره وری ناشی از شادابی صورت می‌گیرد نیاز به توضیح ندارد. دولت‌های باهوش برای اینکه مقبولیت‌شان ادامه داشته باشد و منجر به پذیرش بعدی آنها در دوره های بعدی انتخابات بشود مقوله ورزش را در جامعه جدی می‌گیرند و با تسهیل سازی امور ورزش و ممانعت از مانع‌آفرینی، محبوبیت و مقبولیت خودشان را افزایش می دهند .
2-    البته فقط در حوزه سیاست نباید بهره مندان از ورزش را به دولت مردان محدود ساخت بلکه سایر ساختارهای حکومت نیز از ذینفعان ورزش خواهند بود. برای مثال نماینده مجلس که خود از سلامت جسمی بالایی برخوردار است قطعاً روحیه‌ای شاداب تر خواهد داشت و بهتر می‌تواند در تجزیه و تحلیل طرح‌ها و لوایح نقش آفرینی کند، همچنین با پیشنهادات و کمک‌هایی که در پیشبرد اهداف ورزش در سطح کشوری می‌کند برای علاقه مندان به ورزش چهره‌ای محبوب به شمار خواهد آمد. بد نیست نگاهی داشته باشیم به رأی آوردن افرادی نظیر دکتر خادم در مجلس شورای اسلامی و آقایان ساعی، دبیر، رضازاده، جدیدی و ... در شورای شهر تهران که قطعاً محبوبیت ورزشی ایشان در پذیرش آن‌ها از سوی مردم (مشتریان) تأثیر بالایی داشته است .
3-    دولت‌ها، سازمانهای غیر‌دولتی و افراد، در بسیاری از موارد پیام‌شان را از طریق ورزشکاران به گوش جهانیان می‌رسانند . به دوچرخه سواران یا دوندگانی دقت کنید که حامل یک پیام هستند و برای جلب توجه انسانها با تحمل مشقت فراوان کشورهای مختلف را رکاب می‌زنند و یا می‌دوند. آرایش موی رودگولیت را بیاد آوریم که به جهت مبارزه با آپارتاید توجه انسانهای مختلف کره زمین را جلب کرد و یا به مبارزه نکردن ورزشکاران کشورمان در صحنه‌ی فینال (که عمری آرزویشان بوده است ) در مقابل ورزشکاران کشوری که موجودیت آن را به رسمیت نمی‌شناسند ، همگی این مثال‌ها حاکی از اهمیت و جایگاه ورزش در انتقال پیام به جهانیان است .
4-    انتقال پیام از طریق ورزش به موارد فوق بسنده نمی‌شود کمی دقت کنیم و به نقش ارزنده و مهم کارتون فوتبالیست ها در پیام رسانی آموزه‌هایی چون اهمیت رقابت ،کار تیمی، سخت‌کوشی و پشتکار برای رسیدن به هدف و دست از ناامیدی کشیدن و داشتن چشم‌انداز مطلوب در زندگی و .... توجه کنیم. این کارتون به بچه‌های اقصی نقاط جهان می‌آموزد که کامیابی نتیجه کمال‌طلبی، وفاداری به هدف، سخت‌کوشی، پشتکار و نهراسیدن از شکست است. می‌دانیم که تأثیرات انتقال پیام از طریق فیلم و داستان و قصه گویی به مراتب بیشتر از آموزش‌های مستقیم است .
5-    ما جوانترین کشور دنیا را از نظر میانگین سنی داریم، جوان برای هر کشور مایه قدرت و خلاقیت و کارآفرینی است. با برنامه‌ریزی‌های درست می‌توانیم از این ظرفیت عظیم در مسیر بالندگی کشور استفاده مطلوب داشته باشیم و برای تمام ایرانیان آینده زیباتری را رقم بزنیم. اما همین جوان هم به شادابی و هیجان و تفریح و سرگرمی نیاز دارد تا با بازآفرینی روح و جسم خویش در فردای پیش رو عالی تر در محیط کار حاضر شود: حال به نظر شما چه عاملی بهتر از ورزش زمینه سرگرمی و تفریح او را فراهم می‌سازد؟ و می تواند هیجان او را به شادی مثبت پیوند زند . وقتی یک تیم از استانی در لیگ فوتبال حضور پیدا می‌کند بسیاری از مؤلفه ها و شاخص‌های آن استان تغییر می‌یابد جوان‌هایی که سالیان سال در آرزوی دیدن چهره‌های محبوب ورزشی‌شان از نزدیک بودند حال شاهد آن هستند که آنان به شهرشان می‌آیند، آنان با حمایتی که از تیم محبوبشان به عمل می‌آمورند دوستی و با هم بودن و تیم بودن در صحنه زندگی را تجربه می‌کنند و حتی کسانی که از منزل مسابقات را می‌بینند نیز ساعات تعطیلی شان را با زیبایی در کنار اهل منزل سپری می‌سازند.
6-    توجه کنید به زمانهایی که برنامه پر بیننده‌ای چون نود با تهیه کنندگی و اجرای خوب فردوسی‌پور به روی آنتن می‌رود در قیاس با زمانهایی که به دلیل تعطیلی فوتبال این برنامه هم متأسفانه تعطیل می‌شود . از حجم  پیامک‌هایی که برای شرکت در مسابقات این برنامه ارسال می‌شود می توان حدس زد که نقش ورزش در صدا و سیما و توجه مردم به شبکه‌های داخلی نیز چقدر حائز اهمیت است. مگر تلاش وافری از سوی مدیران صدا و سیما صورت نمی‌گیرد که مردم به جای تماشای شبکه‌های خارجی از شبکه‌های داخلی استفاده کنند؟ پس لازم است به اهمیت ورزش در جلب توجه اقشار مختلف مردم بیش از گذشته‌ توجه کنند. به راستی چرا برنامه نود در هنگام تعطیلی لیگ تعطیل می‌شود؟
7-    ورزش در هنجارهای اجتماعی نیز نقش قابل توجهی دارد. دقت کنید به نحوه لباس پوشیدن یا آرایش موی بسیاری از جوانان که به تبعیت از بازیکنان محبوب‌شان صورت می‌گیرد. باور کنیم  ورزشکاران الگوسازان  رفتاری بخش قابل توجهی از جوانان هستند. لذا ضمن هدایت الگوهای شایسته می‌توان از این راه تاثیرات مطلوبی بر جوانان گذاشت.
8-    این تبعیت جوانان از اسطوره ها و ستارگان ورزشی فقط به لباس و مد معطوف نمی شود آیا استقبال مردم از حضور نامداران ورزش در مواقع کمک خواهی برای زلزله زدگان و محرومین را شاهد نبوده ایم؟ ما نقش جهان پهلوان تختی را در جمع آوری کمک برای زلزله زدگان بوئین زهرا یا نقش ورزشکار با اخلاق دوره معاصر کریم باقری را در جمع آوری کمک برای زلزله زدگان آذربایجان را نمی‌توانیم نادیده بگیریم.
9-    هر چقدر از تأثیر محبوبیت ورزشکاران با اخلاق و نامی در جلب توجه مردم بگوئیم باز هم کم است. به نظر شما چرا سیاسیون تلاش می‌کنند در ستاد انتخاباتی شان از چهره های ورزشی هم استفاده کنند و چرا نامه هایی را در حمایت از خودشان از ورزشکاران پرطرفدار می‌گیرند و در رسانه ها منتشر می‌سازند. همه اینها به اهمیت ورزش در هدایت فکری جامعه و بهره‌گیری از نتایج آن اشاره دارند.
10-    لازم به ذکر است جامعه با هوش است و همانقدر که در اتخاذ تصمیمات خویش و شکل‌گیری رفتارش از ورزشکاران با اخلاق متأثر می‌شود در مقابل نیز وقتی متوجه می‌شوند یک ورزشکار معروفی از راه‌های غیر اخلاقی و روش هایی نادرست نظیر دوپینگ به کسب جایگاه دست یافته است او را کنار می‌گذارند. پس نقش اخلاق در ورزش حائز اهمیت است ، از قدیم در ایران پهلوانی فقط به زور و بازو خلاصه نمی‌شده است، ممکن است یک نفر در مسابقه ای قهرمان بشود اما اینها برای پهلوانی لازم است اما کافی نیست. کافی بودن به منش، رفتار، مردم‌داری و خلاصه پندار نیک ، گفتار نیک و از همه مهم تر رفتار نیک آن ورز شکار مربوط می‌شود.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.