وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چند-وظیفه‌گری (Multi-tasking)؛ آری یا خیر؟

در حال صحبت با یکی از تأمین‌کنندگان هستید و در عین حال نکته‌های مربوط به صحبت تلفنی قبل را یادداشت می‌کنید. به محض گذاشتن گوشی تلفن، همکارتان یک پیام فوری برای شما ارسال می‌کند که در حال گرفتن پیش شماره رئیس آن را می‌خوانید. و در حین صحبت تلفنی با رئیس، فهرست وظایف هفتگی را مرور می‌کنید.
بعضی از ما برای بالا بردن بهره‌وری خود تا حدی سعی می‌کنیم چند کار را با هم انجام دهیم. و در دنیایی که زندگی با سرعتی خیره‌کننده پیش می‌رود کسانی که می‌توانند چندین کار را همزمان انجام دهند نوعاً مؤثرتر و کاراتر به نظر می‌آیند. در هر صورت وقتی همزمان چند کار را انجام دهیم آیا کار بیشتری انجام نداده‌ایم؟
در واقع، انجام دادن چند کار به طور همزمان لزوماً ما را بهره‌ورتر نمی‌کند. تازه امکان دارد هنگام انجام همزمان چند کار با هم کیفیت کار ما بدتر شود. در واقع ممکن است اینکار به جای آنکه صرفه جویی در زمان باشد، زمان ما را از بین ببرد.
در اینجا به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چرا نباید چند کار را با هم انجام دهیم. همچنین توصیه هایی ارائه می‌دهیم تا عادت انجام چند کار با هم را از خود دور کنید.


انجام چند کار همزمان و افسانه بهره‌وری
اشخاص زیادی در طول دهه گذشته بر روی انجام همزمان کارها مطالعه کرده اند و بیشتر آنها به این نتیجه دست یافته اند که انجام همزمان چند کار ما را بهره‌ورتر نمی‌کند.
بعضی از تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که انجام همزمان کارها بنا بر کاری که انجام می‌دهیم در واقع باعث اتلاف حدود 20 تا 40 درصد از وقت می‌شود. یک دلیل ساده برای اثبات این که انجام همزمان چند کار عملی نیست این است ما در واقع نمی‌توانیم در هر زمان بر روی بیش از یک کار تمرکز داشته باشیم. اما ما فکر می‌کنیم که می‌توانیم و بنابراین سعی می‌کنیم با انجام همزمان کارها، کار بیشتری انجام دهیم.
فرض کنید می‌خواهید با کسی صحبت کنید و همزمان یک ایمیل بنویسید. هر دو این کارها به ارتباط نیاز دارد. شما نمی‌توانید همزمان صحبت کنید و یک نامه تمیز و دقیق بنویسید. هر دو این کارها ذهن را بسیار درگیر می‌کند. حالا به این فکر کنید که همزمان با گوش دادن به سخنان یک نفر می‌خواهید یک نامه بنویسید. این دو کار برای انجام همزمان کمی‌آسانتر هستند زیرا به مهارتهای مختلفی نیاز دارند. اما هنگام نوشتن توجه شما به شخصی که صحبت می‌کند کم یا زیاد می‌شود. در اصل نمی‌توانید در یک زمان بر هر دو موضوع کاملاً تمرکز کنید. 
بزرگترین مشکل در رابطه با انجام همزمان چند کار این است که کیفیت کار را پایین می‌آورد. ما سعی می‌کنیم دو یا چند کار را یکباره انجام دهیم و نتیجه این می‌شود که  کارها خیلی خوب انجام نمی‌شوند در حالی که اگر هر کدام با تمرکز انجام می‌شد نتیجه بهتری کسب می‌کردیم.

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "بازاریابی و زندگی با مدیریت" بخوانید.


سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.