وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

سی و یکمین کتاب انتشارات بازاریابی "راهنمای مدیران در کانال توزیع"

راهنمای مدیران در کانال توزیع ، سی و یکمین کتاب از مجموعه کتابهای انتشارات بازاریابی، امروز از چاپخانه به دستم رسید.

این کتاب به صورت تألیف و ترجمه ای، اثر اینجانب و امیرحسین سرفرازیان مدیر دپارتمان تحقیقات بازاریابی TMBA می باشد.

در پی متنی که به عنوان یادداشت برای این کتاب تهیه شده است را می خوانید :

 

یادداشت مترجمان :

هر ساله کتابهای بسیاری در زمینه های مختلف علم بازاریابی ترجمه، تألیف و منتشر می شوند. در این میان کتابهای مرتبط با توزیع موجود در ایران بسیار انگشت شمار هستند. حال آنکه اهمیت امر توزیع بر فعالان عرصه کسب و کار  پوشیده نیست، بسیاری از شرکتهای موفق ایرانی در صنایع مختلف بیش از آنکه با سیاستهای ترویجی پرهزینه و یا حتی تمرکز بر تمایز محصولات، به موفقیت رسیده باشند، پیشرفت خود را رهین اتکا به برقراری روابط موفق و سودمند با کانال توزیع خود هستند.

از سوی دیگر بسیاری از شرکتهای ایرانی، بزرگترین مسائل راهبردی خود را در زمینه ارتباط با سیستم کانال توزیع سنتی و قدرت فروشندگان و بنکداران بزرگ در اعمال خواسته های خود به تولیدکننده می دانند. مثالهای بسیاری در این زمینه وجود دارد که برخی اعضای قدرتمند کانال توزیع در عمل قیمتهای مورد نظر خود را به تولیدکننده تحمیل کرده اند و تولیدکننده را وادار به دنباله روی از سیاستهای خود کرده اند.
رشد توجه و اهمیت روزافزون امر توزیع در سالهای اخیر و کمبود کتابهای منتشر شده در این زمینه ما را بر آن داشت تا با جستجو در میان تألیفات موفق جهانی که نگاه خود را به بازار معطوف داشته اند و از رویکرد صرف آکادمیک پرهیز کرده باشند، نمونه مناسبی را برای مدیران و کارشناسان ایرانی فعال در حوزه توزیع و فروش بیابیم. از سوی دیگر بر آن بودیم تا از دانش و تجارب بومی موجود ایرانی  در زمینه توزیع بهره ببریم ازینرو بخشهایی به کتاب اصلی افزوده شده است تا خواننده ایرانی ضمن اینکه از مثالها و تجارب خارجی فراوان ذکر شده در کتاب استفاده می کند، بتواند از تجارب و نقطه نظرات بومی نیز بهره ببرد.

ساختار کتاب:
کتابی که پیش روی خواننده گرامی قرار دارد، ترجمه کتاب "راهنمای مدیران در کانال توزیع " اثر لیندا گورچلز ، ادوارد جِی. مارین ، و چاک وست  است که توسط انتشارات مک گروهیل منتشر شده است.  کتاب اصلی دارای 12 فصل است و مترجمین سعی کرده اند که کمترین دخل و تصرف در متن اصلی کتاب صورت بگیرد،اما در هر یک از فصلهای کتاب با اضافه نمودن بخشهایی مجزا تحت عنوان نگاه ایرانی، سعی شده است که مطالب ارائه شده در فصل، توسط بزرگان و متخصصان توزیع ایرانی مورد بحث قرار بگیرد.
علاوه بر این، در برخی فصول سعی شده با ارائه مطالبی در زمینه کانالهای توزیع سنتی و مدرن ایرانی، خواننده را با فضای محیط کسب و کار ایرانی بیشتر آشنا کنیم. از جمله این مطالب می توان به معرفی بازار سنتی و تاریخچه آن، تاریخچه فروشگاههای زنجیره ای در ایران، مروری بر فروش اینترنتی و رشد آن در سالهای اخیر، مروری بر قوانین تأسیس فروشگاههای زنجیره ای و اینترنتی در ایران، معرفی شرکتهای تخصصی پخش و توزیع ایرانی و برخی مطالب دیگر اشاره کرد.
همچنین از آنجا که در سالهای اخیر بسیاری از شرکتهای ایرانی برای تماس با مصرف کننده رو به توزیع مویرگی آورده اند، دو فصل با عنوان "ایجاد سازمان توزیع مویرگی" و "آشنایی با وظایف مدیر شعبه ی توزیع " به کتاب افزوده شده است. در این فصول، خواننده با اصول ایجاد سازمان توزیع مویرگی نظیر طراحی ساختار سازمانی، تجهیزات سخت افزاری لازم مانند انبار و ناوگان حمل و نقل، تخصصها و منابع انسانی لازم برای کار در سازمان توزیع، و انتخاب نرم‌افزارهای توزیع و همچنین اصول پایش عملکرد سیستم توزیع مویرگی آشنا خواهید شد و نیز از مهمترین وظایف و فعالیتهای روزمره در شعب توزیع آگاهی می‌یابد.
در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که مخاطب هدف اصلی این کتاب مدیران و کارشناسان بازاریابی و فروش یا توزیع شرکتهای تأمین‌کننده‌ی کالا و خدمات هستند. بدین‌رو هر فرد و شرکتی که خود را در معرض تصمیم‌گیری در زمینه‌ی مسائل توزیع می‌بیند، می‌تواند از این کتاب بهره‌مند شود.
سپاسگزاری:
برخود می دانیم مراتب سپاسگذاری و قدردانی خود را به دوستان ذیل تقدیم کنیم:
•    آقایان مهندس محمد اسماعیل قدس، مهندس رضا صحرایی، دکتر فرهاد بدیع، دکتر علیرضا دولتمند، مهندس امیرخسرو فخریان، مهندس سیدمحمد مدرس نیا و مهندس ابوالقاسم حاجی نظری به خاطر بذل بی دریغ نظرات و دیدگاههایشان، که بدون شک به افزایش غنای کتاب کمک شایانی کرده است.
•    مشتریان ما در شرکت TMBA  که فرصت حضور در سازمانهایشان  به ما در درک بهتر از کانال توزیع و مصرف کنندگان ایرانی یاری فراوانی رسانده است.

 

در پایان شایسته است از "گروه مشاورین ورانگر" قدردانی کنم که با حمایت مادی و معنوی خود، انتشار این اثر را مهیا ساختند.

 

علاقه مندان می توانند این کتاب را از فروشگاه انتشارات بازاریابی به نشانی خیابان انقلاب - خیابان 12 فروردین - پاساژ کتاب فروردین - طبقه همکف مراجعه کنند.

 

تلفن تماس: 66408251 و 66408271 (021)     
آدرس اینترنتی: www.marketingshop.ir

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.