وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

درس‌های مشتری‌نوازی از تصویرگر رویاها: والت دیزنی 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

درس‌های مشتری‌نوازی از تصویرگر رویاها: والت دیزنی

«اگر بتوانید چیزی را درخیالتان مجسم کنید، مطمئناً از پس واقعیت بخشیدن به آن نیز برخواهید آمد. همیشه در یاد داشته باشید که همه چیز با یک رویا و یک موش شروع شد!» والت دیزنی

والت دیزنی که از او با عنوان تصویرگر رویاها یاد می‌شود، خالق موش افسانه‌ای میکی‌ماوس وموسس کمپانی سرگرمی و فیلم دیزنی می‌باشد. کمپانی والت دیرنی نامی درخشان در صنعت فیلم‌سازی است، که پویایی‌نمایی‌های آن تاکنون موفق به اخذ جوایز متعدد جهانی شده‌اند. والتدیزنی خالق تجارب کودکی و دوست خوب رویاهای بزرگسالی است.
 والت دیزنی از همان دوران کودکی شیفته نقاشی بود و نقاشیهای خود را در گاهنامه مدرسه چاپ می‌کرد. او توانست در این مدت نقاشی را به شکل حرفه‌ای و زیر نظر برخی بزرگان بیاموزد.  دیزنی 16 سال بیشتر نداشت که در بحبوحه‌ی جنگ جهانی اول به خدمت ارتش درآمد و به عنوان راننده آمبولانس در جبهه‌های اروپا مشغول به خدمت شد. البته او در میان آتش و گلوله نیز هنر را از یاد نبرد و روی بدنه آمبولانسها نقاشی می‌کرد.
 والت می‌خواست که از طریق تجاری‌سازی هنر، امرار معاش کند. به همین خاطر گروهی از تصویرپردازان جوان را دور خود جمع کرد. دیزنی عاشقانه نقاشی می‌کرد و اعتقاد داشت که انسان باید کاری کند که آن را از صمیم قلب دوست می‌دارد. او تمرکز بسیاری بر کار خود داشت و به تمام جزئیات در عین جامع‌نگری، دقتی کافی داشت و نتیجه این جامع‌نگری، شخصیت‌های بسیار جذاب و ماندگار کارتونی بودند. دیزنی نقاشی و متحرک ساختن تصاویر را به عنوان روشی برای اشتراک افکار خود با دیگران انتخاب کرده بود و در این تصاویر ارزش‌های انسانی و پیروزی همیشگی خیر بر شر در نبرد ابدی میان این دو را ترویج می‌کرد. دیزنی هرگز به خوب بودن اکتفا نمی‌کرد، برای نمونه او با موفقیت میکی‌ماوس متوقف نشد و درجهت بهترین شدن ادامه مسیر داد. والت دیزنی شرط تحقق رویاها را شهامت دنبال کردن و ادامه دادن آنها می‌دانست. والت دیزنی تبدیل غیرممکن‌ها به امور ممکن را کاری جذاب می‌دانست و از فراز و نشیب‌ها باکی نداشت. والت دیزنی کار خود را با پروژه‌ای سنگین و پرمخاطره یعنی "سفید برفی" آغاز کرد. این کار با مخالفت بسیاری از اعضای خانواده و دوستان دیزنی مواجه شد، چرا که از نظر آنها سفیدبرفی، نشان "جنون دیزنی" بود. اما والت دیزنی بی‌درنگ و تردید توانست خالق تجربه‌ای بی نظیر برای مشتریان استودیو دیزنی باشد. کمپانی والت دیزنی کوشید تا با راه‌اندازی پارک‌های موضوعی دیزنی‌لند، گوشه‌ای از رویاهای به تصویر کشیده‌ی خود را واقعیت ببخشد. گشت‌وگذار در دیزنی‌لند تجربه‌ای خاص، هیجان‌انگیز و متفاوت است. والت دیزنی آموزه‌های بسیاری دارد که در ادامه مطلب اشاره‌‌ای به تعدادی از درس گفتارهای او در زمینه‌ی مشتری‌نوازی می‌کنیم:


1.    " ما چیزی را برای خود خلق نمی‌کنیم. بلکه می‌دانیم که مردم چه می‌خواهند وآنگاه برای آنها رویا می‌سازیم". والت دیزنی
بیاموزیم که مشتری ما کیست و چه انتظاراتی از ما دارد. زمانی که سرتا پا گوش می‌شویم و گفته‌های مشتری را می‌شنویم، آنها خود به زبان خویش خواهند گفت که از ما چه انتظاراتی دارند و چگونه باید به این انتظارات جامه‌ی عمل بپوشانیم. مشتری نقشه راه سازمان در ارائه خدمات عالی است و اوست که کم و کیف خدمات عالی را تعریف می‌کند. بنابراین تمام فرآیندها را از منظر مشتری مورد ارزیابی قرار دهیم.  والت دیزنی عاشق نقاشی بود و این کار را برای دل خود می‌کرد. اما زمانی که تصمیم گرفت هنر خود را تجاری کند، دیگر تنها این کار را برای خود انجام نمی‌داد. والت دیزنی نبوغ وافکار رویاگونه خود را مخفی نمی‌کرد وآن را با دیگران سهیم می‌شد. والت دیزنی مخاطب خود را می‌شناخت و تاکید ویژه‌ای برای اشاعه ارزش‌های نوع دوستانه داشت. نگاه والت دیزنی از دریچه دید مشتریان خود، موجب شد تا شخصیت‌هایی خلق شوند که تا سال‌ها ماندگار بودند.

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای مشتری نوازی" بخوانید.


سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.