وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

هوش پیشرفت چیست؟

؛ تکنیک‌هایی برای آنکه فرصت‌یابی بهتر باشیم

نظامی گنجوی شاعر پرآوازه‌ی ایرانی در  مجموعه اشعار خود به نام پنج‌گنج (یا خمسه نظامی) و در بخشی از منظومه خسرو و شیرین داستان جنگ خسرو با بهرام و گریختن بهرام را روایت می‌کند، و در چند بیت آن از ضرورت فرصت‌شناسی و فرصت‌یابی در میدان رقابت و نبرد سخن می‌گوید:
بزرگ امید پیش پیل سرمست / به ساعت‌سنجی اصطرلاب در دست
نظر می‌کرد و آن فرصت همی جست / که بازار مخالف کی شود سست
چو وقت آمد ملک را گفت بشتاب / مبارک طالع است این لحظه دریاب
بهره‌مندی از شمّ فرصت‌یابی لازمه‌ی موفقیت در هر عرصه‌ای به ویژه کارآفرینی است. توانایی در تشخیص مشکلات و شکاف‌های موجود و ارائه‌ی راه‌حل در خور و مناسب نیز از دیگر قابلیت‌های افراد فرصت‌یاب است (البته توانایی اجرایی ساختن آن راهکار نیز حایز اهمیت است، اما زمانی که نتوانیم در ابتدا فرصت‌های کمین کرده را شناسایی کنیم نمی‌توانیم شاهد اجرایی شدن راهکارها باشیم).
 به دلیل آنکه محیط، به‌طور پیوسته دستخوش تغییر و تحولات گوناگون است، فرصتها نیز به همان ترتیب و بصورت پیوسته بوجود می‌آیند. در این میان انسانهای متمایز و دارای هوش پیشرفت، فرصت‌های کمین کرده را در می‌یابند و از آن بهره‌مند می‌شوند. انسانهای فرصت‌یاب، فرصت‌هایی را می‌بینند که دیگران قادر به دیدنشان نیستند. آنها از مشکلات خود درس می‌گیرند و روی راه حل‌ها تمرکز می‌کنند، حال آنکه دیگران فقط ظاهر زمخت مشکلات را می‌بینند. آنها هوشمندانه و به گونه‌ای روشمند جاده‌ی موفقیت خود را می سازند، آن هم در زمانی که دیگران مترصد آن هستند که موفقیت به سراغ‌‌شان آید.


حال سؤال اینجا است که چگونه می‌توان به فردی فرصت‌یاب تبدیل شد؟
دیدگاه برخی بر این امر استوار است ک شاید فرصت‌یابی امری ذاتی و بالفطره باشد. به این معنا که ما مادرزاد یا در مهارتی خبره‌ایم و یا هیچ بویی از آن نبرده‌ایم. اما این استدلال تا حدودی نادرست است، لذا ممکن است فرصت‌یابی در اثر تمرین و ممارست و کسب تجربه در گذر زمان به دست آید. نیاکان ما به شدت باور داشتند که کار نیکو کردن از پر کردن است، با این حال این پاسخ نیز به طور کامل درست نیست.

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای شخصی در کسب و کار" بخوانید.

 


        سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.