وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

تحول دیجیتال، حلقه شانس شما 07 آبان
admin لایک 0 دیدگاه

تحول دیجیتال، حلقه شانس شما

مقدمه

 

تحول ديجيتال مى تواند حلقه شانس شما باشد و شما را به نقاط بالا دست برساند و از آن سو مى تواند بسان سياه چاله اى باشد كه منابع تان را در خود فرو مى برد و به كاروكسب يا حرفه شما پايان دهد اين عبارت تأمل برانگيز و درخشانى از يورى آگيار، فناورى شناس آينده‌نگر، و نويسنده كتاب انقلاب ديجيتال است، به گفته آگيار، تحول ديجيتال عبارتى شيک و دهان پركن نيست بيش از ٪ه٨ درصد شركتهاى بزرگى كه 20 سال پيش در جهان، نام و نشانى پر آوازه داشتند، اكنون از ميان رفته اند يا اسم و رسم قبلى خود را ندارند. چرا؟ پاسخ يک واژه سه كلمهاى است، اين شركتها نتوانستند خودشان را با "تحولات عصر ديجيتال" سازگار سازند و متحول شوند.

تحول ديجيتال بايدهاى جامعه را مى لرزاند جهان ما را عميقأ تكان خواهد داد و زندگى مان را زير و رو خواهد كرد و صد البته در جهت بهتر شدن اوضاع خواهد بود. تحول ديجيتال فراتر از به كارگيرى تزئينى و مدگرايانه فناورىهاى نوين است. گستره تحول ديجيتال در سطح سازمان و بنگاه، كل سازمان و بنگاه را در بر مى گيرد؛ از بينش مديران تا پايينترين اركان سازمان و تا ابتدايى ترين سطح فعاليت سازمان.

در این مقاله که خلاصه ای از کتاب تحول دیجیتال اثر راجراستوفرز و توماس ارل، یه ترجمه دکتر سارا رئیسی است، بپردازیم.

قصدداریم بصورت ساده به پیچیدگی های تحول دیجیتال و تأثیرات عمیق آن بر کسب و کارهای مختلف بپردازیم و تغییرات انسانی و فرهنگی مورد نیار برای موفقیت در حوزه دیجیتال را بررسی کنیم. به قول نویسنده کتاب هدف ایشان از نگارش کتاب تحول دیجیتال، ارائه توضیحی ساده و فهم شدنی از تحویل دیجیتال و فناوری های رایج مرتبط با آن است.

مبانی تحول دیجیتال

آغازگری تحول دیجیتال، تلاشی واقعی برای تغییر، ارتقا و گسترش مدل های کاروکسب و فناوری‌های سازمان است. این تلاش سازمان را قادر می سازد که:

  • با ایجاد بهبود شایان توجه، ارزش کسب کند.
  • با معرفی کارهای جدیدی که می‌تواند انجام دهد، ارزش کسب کند (و اطمینان حاصل کند که می تواند آن کارهای جدید را واقعاً به خوبی انجام دهد).

تحول دیجیتال می تواند معرف:

  • ذهنیتی جدید
  • فرهنگی جدید
  • ساختار سازمانی جدید
  • اولویت های جدید
  • فناورهای نو
  • خطرها و چالش های جدید باشد

تحول دیجیتال بر سه جنبه از سازمان تأثیر می گذارد:

  • مدل‌ها و فرایندهای کاروکسب
  • اتوماسیون و فناوری‌های علم داده
  • نیروی انسانی و فرهنگ

در دسترس بودن مجموعه خاصی از نوآوری‌ها و شیوه‌های فناورانه، به طور خاص سازمان‌ها را قادر می سازد که کسب‌وکار خود را با خودکار کردن پیشرفت و هوشمندی داده به منظور دستیابی به ارزش و رشد بیشتر کاروکسب، متحول کنند. این تحول به تغییراتی در فرهنگ سازمانی و جایگاه و تخصیص نیروی انسانی می انجامد.

تحول دیجیتال و کاروکسب

نوآوری های فناورانه عامل ایجاد تحول دیجیتال هستند، اما انگیزه‌ها، تکانه‌ها و تأثیرات تلاش‌های تحویل دیجیتال سازمان، فراتر از فناوری است. 

تحول دیجیتال دربردارنده چهارعامل اصلی است:

  1. فناوری
  2. کاروکسب سازمان
  3. داده‌
  4. افراد

تحول دیجیتال تلاشی است واقعی به منظور رساندن کاروکسب سازمان به سطح جدیدی از رشد و اثر بخشی با ایجاد تحول در موارد زیر:

  • نحوه ارتباط کاروکسب با دنیای خارج (به ویژه نحوه درک مشتریان و ارتباط متقابل با آنان)
  • عملکرد داخلی کاروکسب در سازمان (به خصوص همکاری و تعامل واحدهای مختلف سازمان با هم و همکاری و ارتباط متقابل انسان‌ها و ماشین‌ها

هنگامی که تحول با موفقیت تحقق یابد، تحول دیجیتال می تواند به طور شایان توجهی بسیاری از جنبه های کاروکسب سازمانی را تغییر دهد و بهبود بخشد، از جمله:

  • میزان محصولات و خدماتی را که کاروکسب می تواند در دسترس مشتریان جدید و بازارهای جدید قرار دهد
  • میزان محصولات و خدمات جدیری را که کاروکسب می تواند به بازارهای جدید عرضه کند
  • سرعت نفوذ کاروکسب به بازارهای جدید و توسعه آن
  • میزان استفاده کاروکسب از داده‌ها
  • تجربه مشتریان هنگام تعامل با کاروکسب
  • میزان کارآیی کاروکسب و سطح خودکار سازی‌ای که کاروکسب می تواند از خود داشته باشد
  • چابکی که کاروکسب می تواند با آن مانور دهد و باتغییرات سازگار شود
  • شیوه همکاری کاروکسب با شرکا

هدف استراتژیک مشترک و فراگیر تحول کاروکسب دیجیتال، القای مشتری محوری به مثابه مهم ترین عامل در مدل‌های کاروکسب، اتوماسیون و فرهنگ سازمانی است.

تحول دیجیتال موفقیت آمیز کاروکسب (شامل دستیبانی به میزان شایان توجهی از افزایش در مشتری محوری) با استفاده موفق از فناوری‌های معاصر و هوشمندی داده، همراه با مشارکت موفق کارکنان انسانی امکان پذیر می شود.

تحول دیجیتال و فناوری

آنچه تحول دیجیتال را ممکن کرده است، مجموعه‌ای از نوآوری فناورانه است که سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا تحولات تجاری مهم و معناداری را انجام دهند.

فناوری‌های متمایز اصلی اتوماسیون عبارت‌اند از:

  • رایانش ابری
  • بلاکچین
  • اینترنت اشیا (IOT)
  • اتوماسیون فرایند رباتیک (RPA)

و اما متمایزترین فناوری‌های علم داده عبارت‌اند از:

  • تجریه و تحلیل آمارهای بیگ‌دیتا (کلان داده)
  • یادگیری ماشین (ML)
  • هوش مصنوعی (AI)

این نوآوری فناوری در کنارهم، قابلیت‌های کاروکسب را در دو حوزه اصلی تقویت می کنند:

  • اشکال پیشرفته و جدید اتوماسیون و خودکارسازی
  • هوش داده با معناتر و پاسخ‌گوتر

الزامات و اهداف تجاری سازمان در تحول دیجیتال برنامه‌ریزی شده آن، به تعیین ترکیب صحیح این فناوری‌ها برای سازمان کمک می‌کند.

سازمان‌ها به منظور تحول دیجیتال مستمر، نیازمند توسعه راه‌ حل‌های تحول دیجیتال است

این راه حل‌ها اساساً برنامه‌هایی هستند که مسئول خودکاری سازی و یا کمک به هوشمندی داده‌ها و هرکدام ممکن است یک یا چند وظیفه تجاری مربط را دربرگیرند.

معمولاً هرسازمان در نهایت به ساخت چندین راه حل تحول دیجیتال می پردازد و باید منابع را میان آن‌ها به اشتراک گذارد، مانند زیرساخت‌ها و پایگاه‌های داده که خود بخشی از یک پلتفرم بزرگ‌تر هستند.

مقاله ای که مطالعه فرمودید خلاصه ای از فصل اول کتاب تحول دیجیتال، راهنمای مبانی و مفاهیم تحول دیجیتال، اثر راجر استوفرز و توماس ارل و با ترجمه دکتر سارا رئیسی است. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با تحول دیجیتال و ارتقا کاروکسب خود، این کتاب را از فروشگاه انتشارات بازاریابی خریداری فرمایید.

 

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.