وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

انویدیا پادشاه بازار هوش مصنوعی: فروش 40 میلیارد دلاری از پردازنده های هوش مصنوعی 16 اردیبهشت
admin لایک 0 دیدگاه

انویدیا پادشاه بازار هوش مصنوعی: فروش 40 میلیارد دلاری از پردازنده های هوش مصنوعی

شرکت انویدیا با توجه به روند فروش خود در سال 2024 انتظار دارد تسلط کامل  بازار را بدست آورد و به درآمد بی نظیر 40 میلیارد دلار از فروش پردازنده های گرافیکی خود برسد و به طور قابل ملاحظه ای از سایر رقبای خود یعنی کمپانی های AMD و INTEL پیشی بگیرد. به عبارت دیگر فروش پرازنده گرافیکی هوش مصنوعی انویدیا در سال جاری حدود 11.4 برابر بیشتر از AMD حدود 80 برابر بیشتر از اینتل خواهد بود. عملکرد بی نظیر شرکت انویدیا در بازار هوش مصنوعی البته زیاد تعجب آور نیست، زیرا این کمپانی در سال گذشته نیز فروش و درآمد قابل توجهی داشت. واقعیت تکان دهنده این است که آمار ها از افزایش شکاف بین شرکت های درگیر مسابقه هوش مصنوعی را نشان می دهد که بسیار هم نام امید کننده است، چرا که شرکت های AMD و INTEL در این رقابت بسیار عقب هستند.

در این همین رابطه Bloomberg Technology گزارش داد که، انتظار می رود شرکت انویدیا از فروش پرازنده های هوش مصنوعی خود تا پایان سال 2024 تقریبا 40 میلیارد دلار درآمد داشته باشد، در حالی رقبای آن یعنی AMD و INTEL بسیار عقب افتادند و به ترتیببه  3.5 میلیارد دلار و 500 میلیون دلار درآمند می رسند.

پت گلسینگر، مدیر عامل این کمپانی، در تویتر خود این چنین گزارش داد:

پیش‌بینی فروش پردازنده‌های گرافیکی برای سال 2024:

  • شرکت اینتل: 500 میلیون
  • شرکت ای‌ام‌دی: 3.5 میلیارد
  • شرکت انویدیا: 40 میلیارد

— منتشر شده از سوی Tsarathustra (@tsarnick) در تاریخ 26 آوریل 2024

pic.twitter.com/mjOXI1A839

البته رقابت به همینجا ختم نمی شود چرا که شرکت AMD با معرفی قابلیت هوش مصنوعی گرافیک‌های RDNA 3 و NPU XDNA ، توانسته نظرهای بسیاری را به خود جلب کند .

در آخرین وبینار Meet The Experts، شرکت AMD در مورد اینکه چگونه مجموعه کارت گرافیک‌های Radeon خود مانند سری RDNA 3 طیف وسیعی بهینه سازی را در اختیار گیمرها، سازندگان و توسعه دهندگان قرار می‌دهد، بحث کرد:

  • افزایش کیفیت ویدیو
  • حذف نویز پس زمینه
  • متن به تصویر (GenAI)
  • مدل‌های زبان بزرگ (GenAI)
  • ویرایش عکس
  • ویراش ویدیو
  • ارتقاء مقیاس
  • تبدیل متن به تصویر
  • آموزش مدل (لینوکس)
  • بستر ROCm (لینوکس)

با ظهور معماری گرافیکی AMD RDNA 3، آخرین چیپ‌های گرافیکی که در کارت گرافیک‌های Radeon RX 7000 و پردازنده‌های Ryzen 7000/8000 ارائه می‌شوند، بیش از 2 برابر افزایش عملکرد هوش مصنوعی نسبت به نسل قبل ارائه می دهد. 

INTEL اما برخلاف AMD دستاورد خیره کننده ای نداشته است و با وجود معرفی شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی Gaudi-3 نتوانسته انتظارات را برآورده کند چرا که علیرغم اینکه Gaudi 3 یک محصول نسل کنونی است، این شتاب دهنده دارای قطعات نسبتا قدیمی تر مانند HBM2e است که ممکن است حضور آن در بازار را کمرنگ کند.

البته خالی از لطف نیست که بدانیم، انویدیا که درآمد سرشاری از بازار هوش مصنوعی داشته به هیچ عنوان راضی به کم شدن سهم درآمدی اش از بازار هوش مصنوعی نیست و می خواهد در سال 2025 سرورهای AI Blackwell DGX GB200 انویدیا را معرفی کند. انویدیا قصد دارد عرضه سرور Blackwell DGX GB200 AI خود را به سه بخش مختلف تقسیم کند، که شامل بخش‌های قابل توجه DGX NVL72، NVL32 و HGX B200 خواهد بود و تا کنون توانسته است 10000 دستگاه DGX NVL72 که هرکدام قیمت حدود 3 میلیون دلار خواهد داشت را پیش فروش کند! این درآمد 30 میلیارد دلاری تنها از یکی از لاین های هوش مصنوعی نسل بعد انویدیا است !

این نشان می‌دهد که جریان درآمد در آینده بازارهای هوش مصنوعی تا چه اندازه بزرگ خواهد بود. به علاوه با توجه به اینکه احتمالا محصولات بلک ول شرکت انویدیا واکنشی مشابه با محصولات قبلی این کمپانی دریافت خواهند کرد، هیچ کس نمی‌تواند رشد مالی انفجاری انویدیا را به همراه تمام تامین کنندگان مرتبط با آن در زنجیره متوقف کند.

این تازه شروع کار است و با افزایش تقاضا برای قدرت محاسباتی هوش مصنوعی، بازارهای مرکز داده نیز به موازات آن گسترش خواهند یافت و با وجود همه این پیشرفت‌ها، کمپانی انویدیا به عنوان یکی از برترین شرکت‌ها در صنعت هوش مصنوعی و فناوری، برجسته خواهد ماند.

 

منبع : خلاصه شده مقاله های AI Blackwell DGX GB200 

و هوش مصنوعی گرافیک‌های RDNA 3 و NPU XDNA

و 40 میلیارد دلار فروش پردازنده های گرافیکی از وب سایت wccftech.com

ترجمه در واحد هوش بازار TMBA

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.