وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چرا، چگونه و چه زمانی باید از تحقیقات بازار استفاده کنید؟ 10 اردیبهشت
admin لایک 0 دیدگاه

چرا، چگونه و چه زمانی باید از تحقیقات بازار استفاده کنید؟

آیا می خواهید بدانید چرا، چگونه و چه زمانی باید از تحقیقات بازار استفاده کنید؟

 آیا می خواهید کشف کنید که چرا مشتریان شما محصولات شما را نمی خرند؟ آیا شما علاقه مند به راه اندازی یک محصول، خدمات یا حتی یک کمپین بازاریابی جدید هستید، اما مطمئن نیستید که مصرف کنندگان شما چه می خواهند؟

برای پاسخ به سوالات بالا، به اطلاعاتی از مخاطب هدف، مشتریان و مصرف کنندگان نهایی محصولات و خدمات خود نیاز دارید. اما چگونه باید این اطلاعات بدست آید؟

در این مورد و در بسیاری از موقعیت های دیگر در کار و کسب شما، تحقیقات بازار راهی برای دریافت تمام پاسخ های مورد نیاز شماست.

 

تحقیقات بازار: چیست، روش‌ها، انواع و مثال‌ها

 

تحقیقات بازار چیست؟

تحقیقات بازار فرآیندی است که در آن شرکت ها به دنبال جمع آوری داده ها به طور سیستماتیک برای تصمیم گیری بهتر هستند. با این حال، ارزش واقعی آن در روشی نهفته است که در آن از تمام داده های به دست آمده برای دستیابی به دانش بهتر مصرف کننده بازار استفاده می شود.

فرآیند تحقیق بازار را می توان از طریق انجام نظرسنجی، مصاحبه فردی یا با گروهی از افراد که به عنوان نمونه نیز شناخته می شوند، سایر فرآیندهای مشابه انجام داد.

 

هدف اولیه از انجام تحقیقات بازار، درک یا بررسی بازار مرتبط با یک محصول یا خدمات خاص است تا تصمیم بگیرد که مخاطب چگونه به یک محصول یا خدمات واکنش نشان خواهد داد. اطلاعات به‌دست‌آمده از انجام تحقیقات بازار می‌تواند برای تنظیم فعالیت‌های بازاریابی/تبلیغاتی یا تعیین اولویت‌های ویژگی/نیاز خدمات مصرف‌کننده (در صورت وجود) استفاده شود.

 

چرا تحقیقات بازار مهم است؟

انجام تحقیقات بازار یکی از بهترین راه‌های دستیابی به رضایت مشتری، کاهش ریزش مشتری و ارتقای کار و کسب شماست. در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا تحقیقات بازار مهم است و باید در هر کسب و کاری مورد توجه قرار گیرد:

 

1-دستیابی به اطلاعات ارزشمند: اطلاعات فرصت هایی را در مورد ارزش محصولات موجود و جدید فراهم می کند، بنابراین به کار و کسب ها کمک می کند تا بر اساس آن برنامه ریزی و استراتژی داشته باشند.

2-توجه به مشتری: تحقیقات بازار به تعیین نیاز و خواسته مشتریان کمک می کند. بازاریابی مشتری محور است و درک مشتریان و نیازهای آنها به کار و کسب ها کمک می کند تا محصولات یا خدماتی را طراحی کنند که به بهترین وجه مناسب آنها باشد. به یاد داشته باشید که بررسی سفر مشتری خود یک راه عالی برای به دست آوردن بینش ارزشمند در مورد احساسات مشتریان شما نسبت به برند شما است.

3-پیش بینی : با درک نیازهای مشتریان، کار و کسب ها می توانند تولید و فروش خود را نیز پیش بینی کنند. تحقیقات بازار همچنین به تعیین موجودی بهینه کمک می کند.

مزیت رقابتی: پیشی گرفتن از رقبا از طریق اطلاعات جمع آوری شده از بازار و برنامه ریزی از طریق این اطلاعات امکان پذیر است. تحقیقات بازار ابزاری حیاتی برای انجام مطالعات تطبیقی است. کار و کسب ها می‌توانند استراتژی‌هایی را طراحی کنند که به آنها کمک کند از رقبای خود جلوتر بمانند.

 

انواع تحقیقات بازار: روش ها و نمونه های تحقیق بازار

بسته به هدف تحقیق روش های زیر وجود دارد:

1. تحقیقات بازار اولیه (ترکیبی از تحقیقات کمی و کیفی):

تحقیقات بازار اولیه فرآیندی است که در آن سازمان‌ها یا کار و کسب ها با مصرف‌کنندگان نهایی در تماس هستند یا شخص ثالثی را برای انجام مطالعات مربوطه برای جمع‌آوری داده‌ها استخدام می‌کنند. داده های جمع آوری شده می تواند داده های کیفی (داده های غیر عددی) یا داده های کمی (داده های عددی یا آماری) باشد.

هنگام انجام تحقیقات بازار اولیه ، می توان دو نوع اطلاعات جمع آوری کرد: اکتشافی و خاص.

تحقیقات اکتشافی با پایان باز است، جایی که یک مشکل با پرسیدن سؤالات باز در قالب مصاحبه مفصل معمولاً با گروه کوچکی از افراد، که به عنوان نمونه نیز شناخته می‌شود، بررسی می‌شود. در اینجا حجم نمونه محدود به 6-10 نفر است. از سوی دیگر، تحقیقات خاص، دقیق‌تر بوده و برای حل مسائلی که با تحقیقات اکتشافی شناسایی می‌شوند، استفاده می‌شود.

همانطور که قبلا ذکر شد، تحقیقات بازار اولیه ترکیبی از تحقیقات بازار کیفی و تحقیقات کمی بازار است. مطالعه تحقیقات کیفی بازار شامل داده‌های نیمه ساختاریافته یا بدون ساختار جمع‌آوری شده از طریق برخی از روش‌های تحقیق کیفی رایج مانند گروه کانونی، مصاحبه عمیق و حقیقات قوم نگاری و... است.

در این بخش چندین نمونه از تحقیقات کیفی را شرح خواهیم داد:

گروه های کانونی:

گروه کانونی یکی از روش های رایج تحقیق کیفی است. گروه کانونی بین 8 تا 12 نفر برگزار می شود. گروه کانونی کمتر از 8 نفر نمی تواند به نحوی موثر برگزار شود و گروه بیشتر از 12 نفر بیش از اندازه برای بحث و گفتگو شلوغ است. گروه کانونی باید یک گروه همجنس و یکجور باشد. پراکندگی اعضای گروه از برخورد عقاید اعضا در مورد موضع تحقیق جلوگیری می کند.

مصاحبه عمیق:

همانطور که از نام آن پیداست، این روش شامل تعامل شخصی در قالب مصاحبه است که در آن محقق برای جمع‌آوری اطلاعات یا داده‌ها از پاسخگو، یک سری سؤال می‌پرسد. سؤالات عمدتاً سؤالات باز هستند. این روش به شدت به توانایی و تجربه مصاحبه گر برای پرسیدن سوالاتی که پاسخ را برمی انگیزد بستگی دارد.

 

تحقیق قوم نگاری:

این نوع تحقیق عمیق در محیط های طبیعی پاسخگویتن انجام می شود. این روش مستلزم آن است که مصاحبه کننده خود را با محیط طبیعی پاسخ دهندگان که می تواند یک شهر یا روستای دورافتاده باشد، تطبیق دهد. محدودیت های جغرافیایی می تواند مانعی برای تحقیقات بازار در انجام این نوع تحقیقات باشد. تحقیقات قوم نگاری می تواند از چند روز تا چند سال طول بکشد.

 

سازمان ها از روش های تحقیق کمی برای انجام تحقیقات بازار ساختاریافته با استفاده از نظرسنجی ها، پرسشنامه های کاغذی (روش سنتی تر) و نظرسنجی های آنلاین برای به دست آوردن بینش های آماری برای تصمیم گیری آگاهانه استفاده می کنند.

 

این روش زمانی با استفاده از قلم و کاغذ انجام می شد. این اکنون به ارسال نظرسنجی های آنلاین ساختاریافته برای پاسخگویان به منظور دستیابی به بینش عملی تبدیل شده است. محققان از پلتفرم‌های نظرسنجی مدرن و مبتنی بر فناوری برای ساختار و طراحی نظرسنجی خود برای برانگیختن حداکثر پاسخ از مخاطب هدف استفاده می‌کنند.

 

از طریق یک مکانیسم ساختاریافته، داده‌ها به راحتی جمع‌آوری و گزارش می‌شوند و می‌توان با تمام اطلاعاتی که به صورت دست اول در دسترس است، اقدامات لازم را انجام داد.

 

تحقیقات بازار ثانویه:

تحقیقات ثانویه از اطلاعاتی استفاده می‌کند که توسط منابع خارجی مانند سازمان‌های دولتی، رسانه‌ها، اتاق‌های بازرگانی و غیره سازمان‌دهی شده‌اند. این اطلاعات در روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، وب‌سایت‌های شرکت‌ها، سازمان‌های دولتی و غیردولتی آزاد و غیره منتشر می‌شوند. منبع ثانویه از موارد زیر استفاده می کند:

 

منابع عمومی: منابع عمومی مانند کتابخانه روشی عالی برای جمع آوری اطلاعات رایگان هستند. کتابخانه‌های دولتی معمولاً خدمات رایگان ارائه می‌کنند و محقق می‌تواند اطلاعات موجود را مستند کند.

منابع تجاری: منابع تجاری اگرچه قابل اعتماد هستند گران هستند. روزنامه‌های محلی، مجلات، مجلات، رسانه‌های تلویزیونی منابع تجاری عالی برای جمع‌آوری اطلاعات هستند.

مؤسسات آموزشی: اگرچه منبع بسیار محبوبی برای جمع‌آوری اطلاعات نیستند، اما بیشتر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی منبع غنی اطلاعات هستند، زیرا پروژه‌های تحقیقاتی زیادی در آنجا نسبت به هر بخش تجاری انجام می‌شود.

 

مجموعه TMBA در سال 1383 دپارتمان تحقیقات بازارTMBA خود را تأسیس کرد. 

این دپارتمان تاکنون به عنوان یکی از ستون های اصلی شرکت فعال بوده و در طول دهه های گذشته مفتخر به همکاری در پروژه های متعدد با برندهای معتبر ملی و بین المللي بوده ایم.

از تلفیق تجارب انباشته در پروژه های تحقیقات بازار و سایر دپارتمان های TMBA شامل: مشاوره، آموزش، انتشارات بازاریابی، تبلیغات و استعداد شناسي، قابلیت و شایستگي ارائه خدمات کامل بازاریابي به برندها را کسب کرده ایم.

ماموریت ما در دپارتمان تحقیقات بازار تبدیل داده ها به اطلاعات، و پس از آن بینش (INSIGHT)، و در مراحل بعد ارائه پیشنهاد، راهکار، استراتژی و برنامه است. و به برندها متعهد می شویم که با سیستم های کنترل کیفی پیشرفته و به روز، نتایج قابل اعتماد و اطمینانی از وضعیت بازار به آن ها ارائه می دهیم.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دپارتمان تحقیقات بازار TMBA می توانید به سایت این دپارتمان به آدرس marketing-research.ir مراجعه نموده و یا با شماره  02166028405 تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.