وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چرا نباید در مصاحبه شغلی دروغ بگویید؟ 25 آذر
admin لایک 0 دیدگاه

چرا نباید در مصاحبه شغلی دروغ بگویید؟

وقتی صحبت از مصاحبه های شغلی می شود، اغلب بر مفهوم «فروش خود» تأکید می شود. اکثر کارشناسان حرفه ای موافق هستند که نامزدهای شغلی برتر کسانی هستند که می دانند چگونه داستان هایی را تعریف کنند که تجربیات آنها را به گونه ای برجسته کند که ثابت کند می توانند در نقش مشخص شده برتر باشند.

حتی ممکن است در برخی موارد از خود پرسیده باشید: آیا می توانم در طول مصاحبه شغلی در مورد حقیقت اغراق کنم؟ آیا اشکالی ندارد که مسئولیت‌های گذشته‌ام را برای تحت تأثیر قرار دادن یک استخدام‌کننده مجدداً تنظیم کنم؟

اگرچه ممکن است وسوسه انگیز باشد که خود را با چند اغراق در اینجا و آنجا نشان دهید، مهم است که عواقب و خطرات انجام این کار را در نظر بگیرید. در کار خود به عنوان مربی و مربی شغلی، هرگز مشتریان یا دانش آموزانم را به دروغ گفتن در طول فرآیند درخواست تشویق نمی کنم. گفتنی است، داستان سرایی متقاعد کننده یک مهارت است و مرز باریکی بین ساختن یک پاسخ عالی و ناصادق بودن وجود دارد.

اگر در تلاش هستید تا این خط را طی کنید، این را بدانید: راهی برای حل سؤالات سخت بدون به خطر انداختن اخلاق خود وجود دارد. بیایید عمیقاً به سؤالات رایج مصاحبه و اینکه چگونه می توانید به آنها پاسخ دهید به روشی که شما را برای موفقیت آماده می کند، بپردازیم.

حقوق فعلی شما چقدر است؟

بله، ما با یکی از پیچیده‌ترین سوالاتی که در مصاحبه شغلی از شما پرسیده می‌شود شروع می‌کنیم، و این به موضوع مورد علاقه همه مربوط می‌شود: پول.

وقتی کسی این سوال را مطرح می کند، ممکن است وسوسه شوید که درآمد فعلی خود را اغراق کنید تا مدیر استخدام را تشویق کنید تا پیشنهاد بهتری به شما ارائه دهد. یک رویکرد امن تر این است که ابتدا سؤال را به آنها برگردانید. شما می توانید این کار را با تاکید بر علاقه خود به موقعیت و تمایل خود برای مذاکره پس از اینکه هر دو تصمیم گرفتید که مناسب است، انجام دهید.

برای مثال می توانید بگویید:

در حالی که حقوق یک نکته مهم برای من است، تمرکز اصلی من بر روی یافتن فرصت مناسب برای کمک به مهارت هایم و رشد حرفه ای است. من دوست دارم قبل از اینکه به بحث در مورد حقوق و دستمزد بپردازیم، در مورد نقش و مسئولیت ها بیشتر بدانم و ببینم آیا مناسب است یا خیر. همچنین اگر بتوانید بودجه را در قسمت پایانی خود به اشتراک بگذارید تا ببینید آیا ما همراستا هستیم یا خیر مفید خواهد بود.

اگر مدیر استخدام تکان نخورد، روش دیگر ارائه محدوده حقوقی است که تحقیقات شما را در نظر می گیرد. مثلاً بگویید، شما سالانه 75000 دلار درآمد دارید، اما ارزش بازار موقعیتی که برای آن درخواست دادید، نزدیک به 85000 دلار است. می توان گفت:

بر اساس تحقیقات و تجربه‌ام، در حال حاضر مشغول مصاحبه با شرکت‌های دیگر برای نقش‌هایی در محدوده 85000 تا 95000 دلار هستم. آیا این با بودجه شما برای این فرصت همخوانی دارد؟

در هر دو مورد، شما با پرتاب یک شماره جعلی دروغ نمی گویید. در عوض، شما با انعطاف و حرفه‌ای بودن به این سوال برخورد می‌کنید و به استخدام‌کننده اجازه می‌دهید تا بداند که می‌خواهید با او کار کنید.

چرا آخرین شغل خود را ترک کردید؟

اگر اخراج شده باشید، این می تواند یک سوال چالش برانگیز باشد. غریزه شما احتمالاً به شما می گوید که این واقعیت را پنهان کنید که اخراج شده اید. در این موقعیت‌های حساس، من شما را تشویق می‌کنم که صادق باشید، اما روی نکات مثبت تمرکز کنید، مانند اینکه چگونه برنامه‌ریزی می‌کنید به جلو بروید و چرا از این فرصت جدید هیجان‌زده هستید.

به خاطر داشته باشید که اکثر مردم درک خواهند کرد - بیش از 2.000.00 نفر از آغاز سال 2023 اخراج شده اند. با این حال، اگر در مورد آن دروغ بگویید، هر استخدام کننده ای آن را به عنوان یک پرچم قرمز درک می کند.

در اینجا نمونه ای از آنچه می توانید بگویید است.

در حالی که از سه سال حضورم در [سازمان] لذت بردم، در اواخر دوره تصدی ام، شرکت من اعلام کرد که در حال گذراندن برخی تغییرات اساسی سازمانی هستند. نقش من، همراه با سایر افراد در تیم بازاریابی، خاتمه یافت.

با این گفته، من آن را به عنوان یک موهبت در تغییر می بینم، زیرا احساس می کنم برای پیشرفت خودم سقفی را می زنم. به همین دلیل است که من برای دنبال کردن این فرصت و ادامه رشد به عنوان یک مدیر بازاریابی هیجان‌زده هستم.

به طور مشابه، اگر به دلیل شرایط منفی آن را ترک کردید - روی چیزهای مثبت تمرکز کنید: آنچه یاد گرفتید، چرا نقش گذشته با اهداف شما همسو نبود و چرا این موقعیت فعلی بوجود آمده است. صحبت منفی در مورد  کارفرمای گذشته بهترین برداشت اولیه را نخواهد داشت. مدیر استخدام ممکن است نگران باشد که شما همین کار را با آنها انجام دهید.

در اینجا توصیه من برای این سناریو است:

پست من در ژوئیه 2022 پس از 9 ماه حضور در تیم فسخ شد. من در مدت کوتاهی که آنجا بودم چیزهای زیادی یاد گرفتم، اما در پایان دوره، برای هیچ یک از طرفین مناسب نبود. فکر می کنم آنها به دنبال شخصی با تجربه تخصصی تر در رسانه ها بودند، در حالی که تخصص من بیشتر روی سئو و محتوا متمرکز بود.

همچنین یاد گرفتم که با نقش‌هایی که تیم بزرگ‌تری را در بر می‌گیرند، مناسب‌تر هستم، و این یکی از دلایلی است که این فرصت توجه من را جلب کرد. من هیجان زده هستم که نقش هایی را دنبال کنم که بهترین ها را در تجربه بازاریابی دیجیتال من به ارمغان می آورد و مشتاقانه منتظر کسب اطلاعات بیشتر در مورد این فرصت هستم.

علاوه بر این، فراموش نکنید که تمام دستاوردهای بزرگی را که در دوران تصدی خود به دست آورده اید برجسته کنید. لحن و تحویل در اینجا مهم هستند. بر تعهد خود برای حرکت رو به جلو و کمک به شرکت جدید خود تأکید کنید.

تجربه شما با مدیر قبلی چگونه بود؟

همانطور که نباید در مورد کارفرمای قبلی خود منفی صحبت کنید، یکی از بزرگترین اشتباهاتی که می توانید مرتکب شوید این است که درباره آخرین مدیر خود بد صحبت کنید. حتی اگر مدیر شما TheDevil’s Wear Prada (شیطانی که پرادا می پوشد_ نام یک فیلم) بود، باید در مرحله مصاحبه شغلی روی نکات مثبت تمرکز کنید. نحوه پاسخ شما به این سوال تعیین می کند که آیا مدیر استخدام بعدی شما را فردی می بیند که می تواند با او کار کند یا خیر.

به یاد داشته باشید: مدیر استخدام زمینه ای برای آخرین نقش شما ندارد، و اگر در مورد رئیس قبلی خود بد صحبت کنید، موقعیت به راحتی می تواند سوء تعبیر شود - شما را در یک نور منفی ترسیم می کند.

در اینجا نمونه ای از نحوه ترسیم داستان آورده شده است:

من این فرصت را داشته ام که در طول حرفه ام با طیف متنوعی از مدیران کار کنم که هر کدام سبک رهبری منحصر به فرد خود را به ارمغان می آورند. در نقش قبلی‌ام، با مدیری کار کردم که طرز فکر «بدون بهانه» داشت و چیزهای زیادی از او یاد گرفتم، به‌ویژه از نظر مدیریت پروژه و اجرای کمپین.

در حالی که زمان‌هایی بود که با هم اختلاف نظر داشتیم، من دوست داشتم که او تیم را به چالش بکشد و انتظارات زیادی از ما داشت. من هیجان زده هستم که چیزهایی را که از او یاد گرفتم بگیرم و به تیم خودم کمک کنم در آینده انعطاف پذیرتر و سازگارتر شوند.

حال، اگر از شما در مورد یک تجربه بد خاص با یک مدیر قبلی بپرسند چه؟ اجازه دهید ساختاری را که می توانید دنبال کنید با شما به اشتراک بگذارم:

تصویر را نقاشی کنید:

• موقعیتی را انتخاب کنید که چیزی به شما یاد داده باشد.

• داستان را با توصیف زمینه تنظیم کنید.

در طول نقش قبلی ام، زمانی که نظرات متفاوتی در مورد مسیر پروژه داشتیم، با یک موقعیت چالش برانگیز با مدیرم مواجه شدم. این یک لحظه پرفشار بود و هر دوی ما می خواستیم موفقیت آمیز باشد، اما ارتباطات ما در این روند تیره شد.

وارد جزئیات شوید:

• واکنش خود را به موقعیت برجسته کنید.

• به حقایق (نه احساسات) پایبند باشید.

• آن را حرفه ای نگه دارید.

من ابتکار عمل را به دست گرفتم و برنامه ریزی کردم که با مدیرم یک ملاقات حضوری داشته باشم. ما از زمان استفاده کردیم تا دیدگاه های خود را آشکارا مورد بحث قرار دهیم و نقاط مشترک پیدا کنیم.

بسته شدن مذاکره

• آنچه را که از این تجربه آموختید، توضیح دهید.

این واقعاً به من در مورد اهمیت داشتن ارتباط باز و وقت گذاشتن برای مکث و هماهنگی با رئیسم زمانی که اوضاع از مسیر درست می‌گذرد، یاد داد.

تجربه شما با (مهارت) یا (برنامه) چیست؟

اگر مهارت های دقیقی که مدیر استخدام به دنبال آن است را نداشته باشید چه؟ اگر با برنامه‌ای که هر روز از آن استفاده می‌کنند کار نکرده‌اید چه؟ آیا باید دروغ بگویید و بگویید تجربه مربوطه را دارید؟

ممکن است برخی از مردم به شما بگویند «تا زمانی که موفق نشدید آن را جعل کنید»، اما من نتایج بهتری را از کاندیداهایی که رویکرد متفاوتی داشتند دیده‌ام. در این مورد، توصیه می‌کنم تمایل خود را برای یادگیری و رشد در حوزه‌ای که آنها برجسته می‌کنند، تأیید کنید. سپس مکالمه را به مهارت‌های دیگری که دارید و می‌دانید تأثیر می‌گذارد تغییر دهید. این کار را با اعتماد به نفس و ذهنیت رشد انجام دهید.

به عنوان مثال، فرض کنید شما یک بازاریاب دیجیتال هستید که برای یک نقش ارشدتر درخواست می دهید، و استخدام کننده از شما می پرسد که آیا با برنامه خاصی به نام Notion آشنا هستید یا خیر. در اینجا چیزی است که می توانید بگویید اگر نیستید:

به عنوان یک بازاریاب دیجیتال با تجربه در سئو، محتوا و رسانه های اجتماعی، در گذشته با بسیاری از ابزارهای مختلف مدیریت پروژه از جمله Asana، Monday و Slack کار کرده ام. در حالی که من به طور خاص با Notion کار نکرده‌ام، مطمئن هستم که می‌توانم به سرعت پیشرفت کنم، و مشتاقم که به زودی از آن استفاده عملی بیشتری کنم.

اکثر مدیران استخدامی برای کسی که مایل به یادگیری است و دارای نگرش عالی است، ارزش قائل می شوند تا کسی که همه چیز را بلد است و نگرش کمتر عالی دارد.

شرکت ها می دانند که یافتن نامزدهایی که 100٪ با شرح شغل مطابقت دارند غیرممکن است. به جای بیان حقیقت، بزرگترین توصیه من این است که بهترین پیروزی های خود را به اشتراک بگذارید و روی داستان هایی که می خواهید به اشتراک بگذارید تمرکز کنید.

درست است، اینها سوالات مصاحبه شغلی سختی هستند. اما با آماده‌سازی و ارائه مطمئن، به آن‌ها نشان خواهید داد که چرا در نهایت شما فرد مناسبی برای این نقش هستید.

در انتها پیشنهاد میکنیم مقاله 6 راه سریع برای بروز کردن رزومه خود در سال 2024 را نیز مطالعه فرمایید. این مقاله نیز میتواند به شما برای پیدا کردن شغل مناسب کمکتان کند.

 

 

 

منبع: HBR BY: Sho Dewan

ترجمه شده در واحد نوآوری و بهبود TMBA

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.