وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چرا دنیا به رهبران سه بخشی نیازمند است؟

 شرایط چالش آمیز حاکم بر جوامع کنونی، اعم از مشکلات اقتصادی، زیست محیطی، فرهنگی، و اجتماعی، موجب شده تا نیاز به همکاری‌های میان بخشی بین بخش کسب و کار، بخش دولتی، و بخش‎های غیر انتفاعی بیش از پیش احساس شود. اما این مهم تنها در صورتی محقق خواهد شد که رهبرانی بر سازمانها مسلط شوند که به قول دومینیک بارتون، مدیر عامل موسسه مک کنزی، از جنس رهبران سه بخشی باشند. بارتون از این رهبران با عنوان " قهرمانان سه بخشی"  (Tri-sector Athletes) یاد می‎کند، افرادی کاردان و خبره که بتوانند در هر سه بخش( کسب و کار،جامعه و دولت ) فعالیت کنند و با آنها تعامل و همکاری داشته باشند.

تحقیقات موسسه‎ی Tri-Sector Forum حاکی از آن است که غالب رهبران سه بخشی در هر یک از این بخش‎ها دارای تجربه‎ی قبلی هستند، و قادرند با همسوسازی توان طیف‎های مختلف نقش‌آفرینان سازمانی از فرهنگ ها و خرده فرهنگ‎های مختلف، برآیند این نیرو را در راستای حل مشکلات بزرگ به کار گیرند .

برای مثال بحرانکمبود منابع آب آشامیدنی را در نظر بگیرید. شکاف 40 درصدی موجود میان تقاضای جهانی برای آب تازه و پاک و میزان عرضه‎ی آن تا سال 2030 میلادی امروزه به معضلی جهان شمول تبدیل شده است که بسیاری از ابر برندها را نیز به تکاپوی حفظ منابع آبی انداخته است، چرا که با ادامه یافتن وضعیت فعلی تا سالیان آینده هیچ کسب و کاری قادر به فعالیت نخواهد بود و مهم‎تر آنکه جان هزاران انسان در مخاطره قرار خواهد گرفت. از قضا هر سه بخش یاد شده (بخش کسب و کار،بخش اجتماعی، بخش دولتی) در چنین مواردی سهیم هستند، لذا برای مدیریت اثربخش موارد کلان نیاز به چنین رهبرانی احساس می‌شود. آب مایه‎ی حیات و بقای بسیاری از کسب و کارها است و جزء جدایی ناپذیر فرآیند تولید آنها به شمار می‎رود. از سویی دولتها وظیفه‎ی حفظ و بهره‎برداری از منابع آبی را بر عهده دارند. و سازمان های اجتماعی و غیر انتفاعی نیز سودای دسترسی انسانها به آب پاکیزه و حفظ محیط زیست برای رسیدن به توسعه‎ی پایدار را در سر دارند. برای مثال در این مورد، شرکت کوکاکولا که برای تولید هر لیتر از محصولات خود بیش از دو لیتر آب مصرف می‌کند، ضرورت مشارکت بخش‎ها را مطرح ساخته و ایده‎ی "مثلث طلایی کسب و کارها، دولت، و جامعه مدنی" را ساخته و پرداخته است. کوکاکولا به خوبی واقف به اهمیت مسأله‎ی آب هست، چرا که بارها به دلیل اعتراضات مردمی مجبور به تعطیلی واحدهای تولیدی خود شده است. لذا رهبران سه بخشی هم قادرند تا پاسخگوی مطالبات جامعه باشند، هم می‌توانند مطالبات و منویات دولت و کسب و کارها را تامین کنند. آنها با برقراری توازن میان نیازهای سه بخش، منافع هر یک را مرتفع می‎سازند و رابطه‌ای برد-برد میان آنها برقرار می‌کنند.

 

 ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون مدیریت و رهبری در کسب و کار " بخوانید.



سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.