وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

::وظایف روزانه یک مدیرعامل (قسمت سوم) 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

::وظایف روزانه یک مدیرعامل (قسمت سوم)

 

  • بهبود کیفیت را جزء اصول سازش ناپذیر مدیریتی خود قرار دهید و هر روز بخشی از وقت خود را به این موضوع اختصاص داده و مسائل مربوط به کیفیت و استانداردهای آن را هر روز با کارکنان بخش کنترل کیفیت بررسی کنید . به آنها اطمینان دهید که که در مورد کیفیت، سازش و مصالحه ای وجود ندارد و در این مورد کاملاً پشتیبان آنها هستید و اینکه هر تصمیم یا اقدام یا عملی که بخواهد در شرکت انجام شود اگر به‌هر صورتی به کیفیت محصولات شرکت ، هرچند ناچیز ، لطمه زند، گوآنکه سودآور باشد، باز هم مورد پذیرش شما نخواهد بود.

 

  • رضایت مشتری اصل سازش ناپذیر دوم برای تصمیم‌گیری‌های شما است. به تمام مدیران خود اعلام کنید که هر اقدام یا تصمیمی که به‌هر نحوی موجب کاهش سطح رضایتمندی مشتریان شود، هرچند سودآور باشد مورد پذیرش شما نخواهد بود . با روش‌های علمی و آماری هر شش ماه یکبار سطح رضایتمندی مشتریان از محصولات و خدمات شرکت را اندازه‌گیری نمائید و در مورد افزایش مستمر آن کوتاهی نکنید.

 

  • جلسات مدیران را هر هفته و بدون تعطیلی با حضور تمام مدیران برگزار کنید. در این جلسات با شنیدن گزارش عملکرد آنها ،‌ مسائل و مشکلات پیش آمده را برسی نموده و با همفکری برای آنها راه حل بیابید. جلسات هفتگی، محل نقد عملکرد مدیران نیست و آن را باید به جلسات ماهیانه ارزیابی عملکرد موکول کنید. هدف در جلسات هفتگی، فقط شنیدن گزارش های شفاهی ، بررسی مشکلات و یافتن راه حل می باشد .

 

  • ارتباط روزانه شما با واحدهای شرکت باید بر اساس برنامه و اهداف روزانه و ماهیانه هر واحد و میزان دستیابی به نتایج مورد نظر باشد و کلیه عملکردها ، تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات انجام شده در آن واحد را براساس این اهداف و نتایج، مورد ارزیابی و قضاوت قرار دهید . در این مورد هیچ مصالحه و اهمالی نکنید و اجازه ندهید مدیران برخی واحدها ، به رغم عملکرد ضعیف خود ، با سیاسی بازی و مقصر جلوه دادن دیگران یا احیاناً نزدیک کردن خودشان به شما ، ضعف خود را توجیه کرده و صحنه سازی کنند . در این مورد هیچ عذر و بهانه ای را نپذیرید و از مدیران خود دستیابی به نتایج را بخواهید . اگر مشکلی سر راه خود دارند باید بتوانند از ابتدا به شما بگویند نه آنکه در آخر ماه برای توجیه کوتاهی های خود مطرح کنند .

 

  • از مدیران خود نتایج را بخواهید نه اقدامات را . اقدامات ابزاری برای رسیدن به نتایج هستند نه خود نتایج . فروش ابزاری برای رسیدن به نتیجه آن یعنی ایجاد رضایت برای مشتری و ایجاد درآمد برای شرکت است . تولید ابزاری برای رسیدن به نتیجه آن یعنی آماده کردن بموقع کالا برای مشتری است . کنترل کیفیت، ابزاری برای رسیدن به نتیجه آن یعنی تحویل کالای بی عیب به مشتری است و اقدامات مالی و حسابداری ابزاری برای رسیدن به نتیجه آن یعنی رسیدن به سود مورد نظر از فعالیت های شرکت است . تأکید بیش از حد بر اقدامات و رسیدن به اهداف ، بدون توجه به نتایج ، مدیران را در چنبره کارزدگی و بی نتیجگی گرفتار می‌کند و باعث می شود که هر چه بیشتر فعالیت می کنند، کمتر نتیجه بگیرند.

 

  • در پایان هر ماه به عملکرد واحدهای شرکت بر حسب میزان دستیابی به نتایج مورد نظر رسیدگی کنید . واحدهای با عملکرد مثبت را تشویق کنید و به آنها پاداش بدهید و به عملکرد واحدهای ضعیف رسیدگی کنید . در مورد عدم رسیدن به نتایج، سختگیر ولی واقع بین باشید .علت های نرسیدن معمولاً در همان ابتدا از سوی مدیر به‌شما اعلام می شوند ولی عذر و بهانه‌ها چیزهایی هستند که مدیر در آخر کار برای توجیه نرسیدن می‌تراشد . اگر در مورد مدیری ، نرسیدن بی دلیل به نتایج ، به رغم تذکرها و اقدامات اصلاحی و آموزشی شما ، بصورت مزمن در طول چند ماه تکرار شد در مورد تعویض یا اخراج مدیر مذکور تردید نکنید .

 

  • برای تمام مدیران خود شرح وظایف و معیارهای ارزیابی عملکرد تعریف کنید و هر روز به تمام مدیران واحدها یادآور شوید که در شرکت شما برای هیچ مدیری ، هیچ تضمین شغلی وجود ندارد مگر بر اساس میزان دستیابی به نتایج . همان‌طور که در اخراج مدیر ضعیف تردید نمی کنید، مدیر لایق را هم عزیز می دارید و پاداش می دهید.



سبز باشید.

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.