وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

پاندمی کرونا و اهمیت رهبری تطبیقی 26 شهریور
admin لایک 0 دیدگاه

پاندمی کرونا و اهمیت رهبری تطبیقی

 

پاندمی کووید-19 دائماً در حال تکامل است و پیش‌بینی‌پذیر نبودن اوضاع، اطلاعات ناکامل و عوامل ناشناخته‌ی متعدد کار رهبران کار و کسب را دشوار کرده است. در اینجا پنج اصل رایجی را که برای جلو بردن رهبری تطبیقی در زمان کرونا استفاده می‌شوند، برایتان آورده‌ایم.

1- بر تطبیق و یادگیری بر اساس مدارک و شواهد اصرار کنید

رهبری تطبیقی به این معناست که تیم‌ها و سازمان‌ها باید دائماً کُنش‌هایشان را ارزیابی کنند و توجه داشته باشند که همزمان که در مورد عواقب تصمیماتشان اطلاعات بیشتری به دست می‌آورند باید برخی از رویکردهایشان را تغییر یا تطبیق دهند. این امر نیازمند فرایندهایی برای تعیین بهترین راه کنش است. از جمله‌ی این فرایندها می‌توان به جمع‌آوری مدارک و شواهد، و تفسیر و عمل براساس آن‌ها اشاره کرد. همچنین گنجاندن مجموعه‌ای از معیارهای کلیدی برای تعیین موفقیت یا شکست، اطمینان حاصل کردن از جمع‌آوری مستمر داده‌ی مرتبط، و ایجاد یک فرایند شفاف برای نحوه‌ی تغییرِ رویکرد با توجه به تغییرات داده‌ها از دیگر موارد موجود در این فرایند هستند.

2- عقاید، گمانه‌زنی‌ها و تئوری‌های زیربنایی را با آزمون فشار بسنجید

همانگونه که نهادهایی چون بانک‌ها با آزمون فشار خود را می‌سنجند تا دریابند که در هنگام بحران‌های آینده شانس بقا دارند یا خیر، گمانه‌زنی‌ها و فرضیاتی که یک پاسخ تطبیقی را جلو می‌برند نیز باید با آزمون و خطا و تامل زیاد همراه باشد. از جمله‌ی این آزمون‌ها، شبیه‌سازی سناریوهای مختلف آینده است.

یکی از قاعده‌مندترین و سفت و سخت‌ترین رویکردها برای برنامه‌ریزی سناریوهای کووید-19 از سوی گروه مشاوره‌ی بوستون توسعه یافته است. آن‌ها با الهام از رویکردهای نظامی نسبت به یادگیری استراتژیک، بنگاه‌های اقتصادی را ترغیب می‌کنند که مدلی حاوی «پیش‌بینی، هوشمندی و پاسخگویی» را ضمن فرایند تصمیم‌گیری‌شان استفاده کنند. در این سناریوها به مواردی چون بی‌ثباتی وضعیت بهداشت عمومی، اثرگذاری اقدامات دولتی، و پیش‌بینی محیط اقتصادی گسترده‌تر پرداخته می‌شود.

3- روند تصمیم‌گیری تاملی را هموار کنید

یکی از چالش‌های بزرگی که رهبران با آن روبرو هستند این است که داده‌های به‌دست‌آمده درخصوص کووید-19 همیشه در حال تغییر و اغلب متناقض هستند. وقتی تصمیم‌گیرندگان احساس خطر کنند، احتمالش زیاد است که رو به پاسخ‌های کم‌خطر و مجزا بیاورند تا به این صورت حاشیه‌ی امنی برای پیامد تصمیمات‌شان ایجاد کنند.

بنابراین، تصمیم‌گیرندگان باید حواس‌شان باشد که گمانه‌زنی‌ها و فرضیات‌شان بر چه مبنایی استوار هستند. آن‌ها باید توضیح دهند که چه کنشی در حال انجام است و دلیلش چیست. ضمن اینکه چگونگی گرفتن یک تصمیم را هم باید شرح دهند. به این ترتیب اگر هم خطاهایی در این فرایند صورت بگیرد، اعتماد به فرایند پابرجا خواهد ماند.

4- شفافیت، دربرگیری و جوابگویی را تقویت کنید

از مردم سراسر دنیا خواسته شده که تغییرات رفتاری عمده‌ای داشته باشند و این تغییرات برای جامعه، کار و کسب‌ها و دولت‌ها هزینه‌های سنگینی در بردارد. از آنجایی که ریسک بالایی در شرایط فعلی وجود دارد، نیاز است که تصمیمات ابتدایی‌تر بررسی شوند و باید در نظر داشت که اطلاعاتی که در موقع اتخاذ آن تصمیم در دسترس بودند چه بودند. برای به حداکثر رساندن یادگیری لازم است پاسخ‌ها همیشه ارزیابی شوند. در چنین ارزیابی‌هایی باید تمامی ذی‌نفع‌های مربوطه – از حرفه‌ها گرفته تا جمعیت‌های تحت‌تاثیر - حضور داشته باشند.

بهترین رهبرهای تطبیقی دنیا متوجه‌اند که در هر صورت اشتباه رخ خواهد داد و به طور فعالانه از این اشتباهات به مانند فرصت‌های یادگیری دسته‌جمعی استفاده می‌برند. برای مثال، خدمات بهداشتی ملی بریتانیا گفتگویی باز، صادقانه و چالش‌برانگیز داشته که در آن به این پرداخته که چگونه تعصب‌های نهادی درهنگام دست و پنجه نرم کردن با کووید-19 منجر به درد و رنج بیشتری در میان بیماران و کارکنان سیاهپوست و بومی شده است. در بالاترین سطح‌ها هم اذعان شده است که هرچقدر هم که این فرایند سخت باشد، اما یک نقطه‌ی تغییر اساسی برای یکی از بزرگترین فراهم‌کنندگان خدمات بهداشتی در دنیا بوده است.

5- بسیج کنش جمعی

بحران کووید-19 فقط یک بحران مربوط به بهداشت عمومی نیست. بلکه یک بحران اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. این پاندمی یک مشکل اساسی است که نیازمند تغییراتی در رفتار و روابط بین گروه‌ها و سازمان‌های مختلف است. بنابراین پاسخ‌های موثر باید براساس همکاری بین بخش‌ها و صنایع مختلف و در سطح‌های فراملی، ملی و محلی شکل بگیرند؛ امری که تاکنون در عمل بسیار دشوار بوده است.

کنش جمعی در این باره می‌تواند به شکل همکاری (مثلاً در میان کار و کسب‌ها)، شراکت بین گروه‌های خاص، یا گفتگو با ذی‌نفع‌ها باشد. رهبری تطبیقی نقشی حیاتی در کمک به شناسایی هم‌سو بودن اهداف در چنین کنش‌های جمعی‌ای دارد. 

منبع: hbr.org

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.