وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

تعیین بازار هدف بر مبنای تفکر هوشمندانه 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

تعیین بازار هدف بر مبنای تفکر هوشمندانه

اما فرشهای سنتی و دستباف مردم جنوب نظیر استانهای کرمان- سیستان و بلوچستان و یزد از طرحهای شلوغ و با رنگهای تند تهیه می شوند، لذا ایشان با بررسی بیشتر بازار، شرکت فرش الماس کرمان را متناسب با طرحهای جنوب پسند راه اندازی می کند و اکنون بسیار موفق است.بازار هدف اصلی او همان مناطق است. و چیزی را عرضه می کند که مشتریانش می پسندند. و چون تمرکز او بیشتر بر مناطق جنوبی کشور است، توانسته است بازار را از دست رقبایی بگیرد، که به سلیقه مردم کمتر توجه کرده بودند.

 

یادمان باشد سلیقه منطق پذیر نیست، سلیقه هر فرد و گروهی قابل قبول و پسندیده است.

 

در تعیین بازار هدف به فاکتورهای متعددی باید توجه داشت ولی سه فاکتور اساسی جذابیت بازار- توان رقابتی و میزان ریسک عوامل اصلی هستند.اندازه بازار و فرهنگ خرید مردم جنوب، جذابیت بازار قابل توجهی را برای این شرکت فراهم کرده است، ارائه طرحهای متناسب با سلیقه مردم و توجه به رنگهای باب میل ایشان، توان رقابتی این شرکت را نسبت به رقبا افزایش داده است و همین طور کیفیت مطلوب فرشهای ماشینی که شاید به سختی بتوان از فرشهای دستباف آنها را تمیز داد، نیز بر توان رقابتی افزوده است.حضور در منطقه، شناخت از نحوه معامله و چگونگی عمل نیز میزان ریسک ایشان را کاهش داده است. و تمام اینها سبب شده اند در شرایطی که بسیاری از شرکتهای رقیب وضعیت مناسبی ندارند، اینها اصلاً مسئله ای به نام عدم یا کندی فروش نداشته باشند.ولی نکته جالبتر این است که آنها که اصلاً ذخیره انباری ندارند و محصولشان بلافاصله به بازار عرضه شده و به فروش می رسد چرا به سمت آموزش و مشاوره بازاریابی روی می آورند؟

 

 این رمز شرکتهای موفق است که منتظر نمی مانند تا زمانی که رقبا گوی سبقت را از ایشان ربودند و وقتی تب سازمان بالا رفت به فکر درمان بیفتند بلکه، آنها با مشاوره و آموزش صحیح، پیشگیری را سرلوحه خود قرار داده اند و ادبیات و کارکردهای پیشتاز بودن در بازار هدف خودشان را رعایت می کنند تا پیشتاز بمانند.نکته جالب دیگر که در رفتارهای آقای انتظاری دیدم، ایجاد تعادل بین زندگی سازمانی و زندگی شخصی بود.ایشان در کنار کارخانه، باشگاه سوارکاری کوچکی دایر کرده بودند تا پس از خستگی ناشی از کار با سوارکاری به آرامش برسند، هرچند این نوع خستگی فقط جسمی است.برای انسان های کارآفرین و عاشق، کار نه تنها خستگی نمی آورد بلکه سراسر لذت است.

 

دعای من برای ایشان و تیم قدرتمندشان این بود "عالم عامل عاشق باشید" و برای شما همراه گرامی نیز همیشه این دعای پرمعنا و مفهوم را با تمام وجود و از صمیم قلب از خدای منان مسئلت دارم.

 

سبز باشید

 

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.